loader

Drony PKP CARGO wylatały setki godzin, dobre doświadczenia przewoźnika zaprezentowane w Londynie

Drugi typ dronów w PKP CARGO to „Eagle”, o rozpiętości ramion około jednego
metra. Są one wykorzystywane przede wszystkim do patrolowania rozległych
obszarów z dużej wysokości. Drony te są wyposażone w dwie kamery. Pierwsza ma
duży zoom optyczny, umożliwiający nagranie twarzy złodziei w bardzo dobrej
jakości nawet z kilkuset metrów. Pracę nocą ułatwia druga kamera, termowizyjna.
Dzięki niej operatorzy dronów są w stanie rozpoznać sylwetkę człowieka z odległości
nawet dwóch kilometrów. Średni kwartalny nalot urządzeń „Eagle” wynosi około
1,8 tys. minut.

Maksymalna prędkość dronów PKP CARGO to 60 km/h. Nieprzypadkowo
dobrana kolorystyka tych urządzeń oraz duża wysokość obserwacyjna sprawiają, że
są one praktycznie nie do wykrycia dla złodziei. Drony rejestrują obraz w
pobliżu składów i przesyłają go w czasie rzeczywistym do siedziby Zespołu
Przeciwdziałania Zagrożeniom.

PKP CARGO od niedawna zaczęło także wykorzystywać drony do sprawdzania
stanu wagonów użytkowanych przez klientów. W krótkim czasie można w ten sposób
skutecznie skontrolować dziesiątki wagonów.

Operatorami dronów są osoby, które przeszły specjalne szkolenie. Obejmuje
ono m.in. prawo lotnicze, procedury operacyjne i zasady wykonywania lotów. Operatorzy
odbyli też zajęcia praktyczne z pilotażu, i następnie zdali egzaminy
państwowe potwierdzone certyfikatami i świadectwami kwalifikacji Urzędu
Lotnictwa Cywilnego. To niezbędne, aby pilotować drony w Polsce.

Na co dzień pracownicy Biura Bezpieczeństwa współpracują z Policją,
Strażą Ochrony Kolei, a nawet Służbą Więzienną. Nierzadko współpraca wykracza
poza granice Polski. W ostatnim czasie podczas rutynowego patrolu w strefie
przygranicznej operatorzy PKP CARGO dostrzegli zorganizowaną grupę złodziei
zasadzających się na pociąg kontenerowy z towarami o dużej wartości. Dzięki
szybkiej reakcji oraz dobrej współpracy ze służbami, w tym również po
stronie południowego sąsiada, sprawców ujęto. Część z nich została aresztowana,
niektórzy mają dozór kuratora.

PKP CARGO
jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce, z udziałem w rynku
przekraczającym 55 proc. w ujęciu pracy przewozowej. Poza przewozem towarów
koleją, Grupa PKP CARGO jest również spedytorem oraz operatorem
terminali i bocznic. Zajmuje się także naprawą i utrzymaniem taboru
kolejowego.

author avatar
PKP CARGO S.A.
Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 r. W zakresie usług logistycznych wykorzystuje transport lądowy (kolejowy i samochodowy) oraz morski (promowy). Posiada największą flotę kolejowego taboru towarowego w Polsce. Dziennie przewoźnik uruchamia średnio 1 tys. pociągów i obsługuje ok. 10 tys. klientów. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Słowacji, Czech, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii i na Węgrzech. W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, m.in. Cargosped (odpowiedzialna za przewozy intermodalne) oraz 
PS Trade Trans (krajowa i międzynarodowa spedycja kolejowa). W 2013 roku Grupa PKP CARGO  osiągnęła 4,8 mld zł przychodów i 65mln zł zysku netto, przewożąc 114 mln ton ładunków. 30 października 2013 roku PKP CARGO  zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedało niemal 50 proc. akcji PKP CARGO  wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Głównym jej akcjonariuszem pozostaje PKP SA.  Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn. 

1 2

O autorze