loader

Wartości w biznesie – czy jest na nie miejsce?

Liderów różnych profesji i ludzi biznesu czeka poważna rozmowa o wartościach, które są szczególnie ważne dla pokolenia Millenialsów. Według badań „The 2016 Deloitte Millennial Survey", najmłodsze pokolenie obecne na rynku pracy, w kwestii wyboru kariery opiera się przede wszystkim na wartościach osobistych.  Aż siedmiu na dziesięciu ankietowanych uważa, że ich przyszły pracodawca musi podzielać ich wartości, a prawie połowa nie podjęłaby się wykonania projektu, który kłóciłby się z ich osobistym systemem wartości.

Nie rozgraniczam wartości w biznesie od wartości w innych sferach życia – nie powinniśmy stawać się innymi ludźmi w pracy, a innymi w domu – stwierdza Paweł Konzal, założyciel i przewodniczący Ruchu 3 Maja oraz Good Society Institute, jeden z mentorów programu Masterclass Leadership with the Pope.

Twarzą biznesu są oczywiście przywódcy, liderzy organizacji, prezesi firm, szefowie działów. Ważne jest, aby właśnie te osoby działały zgodnie z katalogiem wartości uniwersalnych. 

Dobre przywództwo, oprócz osiągnięć biznesowych, to umiejętność budowania relacji z ludźmi, pracownikami i klientami. Dobry lider charakteryzuje się spójnością działań z wartościami. Słucha, wspiera współpracę i rozwija siebie oraz współpracowników – zauważa Jacek Chmielewski – dyrektor departamentu HR w Banku Millennium.

W tym podejściu nie postrzega się ludzi jako zasobów lub określonej liczby w raporcie, a jako jednostki, które kierują się konkretnymi zasadami postępowania. Ludzie mają potrzebę angażowania się w realizację ambitnych i ważnych projektów i chcą być częścią misji przedsiębiorstwa.

W biznesie należy być przede wszystkim zorientowanym na ludzi, utrzymywać wysoki poziom pozytywnej energii w zespole – mówi Szymon Midera, prezes Shumee, jeden z mentorów programu Masterclass Leadership with the Pope.

Według badań Deloitte, Millenialsi oczekują od pracodawców możliwości rozwoju umiejętności przywódczych i wybierają takie firmy, w których wartości sprzyjają zachowaniu równowagi między karierą zawodową a życiem prywatnym. Liderzy postępujący według wartości uniwersalnych nie trzymają się sztywno procedur i zapewniają swym podwładnym rozwój nie tylko zawodowy, ale także osobisty zachęcając swych podwładnych do uczestniczenia w podejmowaniu decyzji i w innych ważnych sprawach.

Najważniejszą wartością, wyznawaną przez dobrego przywódcę w biznesie, jest szacunek do innych oraz brak uprzedzeń. Dodatkowo lider powinien być otwarty na zmiany i nie być przekonany o własnej nieomylności. Powinien także posiadać zdolność do inspirowania innych. Warto także postawić na decyzyjność i klarowność w komunikacji – stwierdza Paweł Konzal – twórca Ruchu 3 Maja.

Masterclass Leadership with the Pope

Projekt Masterclass Leadership with the Pope jest odpowiedzią na zapotrzebowanie ludzi biznesu, młodych pracowników, Millenialsów, którzy cierpią na brak dobrego przywództwa (według badań Deloitte aż 63 proc. przedstawicieli tego pokolenia uważa, że ich umiejętności przywódcze nie są w pełni rozwijane). Program odpowiada na wyzwania, z którymi mierzy się dziś świat biznesu, łącząc uniwersalne wartości, normy etyczne i zasady moralne z koncepcją nowoczesnego, praktycznego, odpowiedzialnego społecznie przywództwa, nastawionego na ciągły rozwój osobisty, budowanie autorytetu, angażowanie i wzmacnianie innych. To przedsięwzięcie długofalowe, łączące w sobie zarówno spotkania, debaty, jak i warsztaty z autorytetami i praktykami. Celem programu jest rozwijanie kompetencji przywódczych młodych liderów w oparciu o uniwersalne wartości oraz dostarczanie wiedzy praktycznej, przekazywanej przez światowe autorytety biznesu, kultury, nauki, sportu oraz dojrzałych liderów z różnych państw.  

Program powstał z inspiracji polskiej Fundacji CTN ale ma charakter globalny. Docelowo swoim zasięgiem ma objąć 25 państw świata. W projekt zaangażowani są m.in.: Grażyna Kulczyk, Tomasz Misiak (Work Service), Bogusław Kott (Bank Millennium), Adam Sikorski (Unimot), Jerzy Werle (Warbud), Solange Olszewska (Solaris), Anna Korczak (Joanna), Grażyna Piotrowska-Oliwa (Virgin Mobile), kardynał G. Ravasi (Watykan).

Więcej informacji o programie Masterclass Leadership with the Pope na stronie www.ctn.org.pl/master-class/ oraz na Facebooku: https://www.facebook.com/popeleadership/

1 2

O autorze