loader

Wartości w biznesie – czy jest na nie miejsce?

Szef najstarszej korporacji świata, w dorocznym przemówieniu do swoich pracowników, wymienił 15 chorób, z którymi zmaga się organizacja. Znalazły się wśród nich m.in. arogancja, nietolerancja, krótkowzroczność i małostkowość. Tym „szefem” jest papież Franciszek. Jego przemówienie stało się inspiracją do powstania programu Masterclass Leadership with the Pope, którego mottem jest: „wartości warte rozpowszechnienia” (values worth spreading).

 

Gary Hamel, jeden z czołowych autorytetów w dziedzinie przywództwa, sformułował „15 Zasad Przywództwa Według Papieża Franciszka” podkreślając, że choć słowa padły w gronie duchownych, to mogą stanowić znakomity drogowskaz dla każdego, bez względu na wyznanie, narodowość, wiek czy profesję.

Lider to przede wszystkim ktoś, kto służy i jest motorem pozytywnych zmian we wspólnocie, którą może być firma, organizacja non-profit, społeczność lokalna, naukowa czy samorządowa. Jednak w obecnej dobie współcześni liderzy są nadmiernie skoncentrowani na celach, „dostarczaniu wyników” i optymalizowaniu procesów. Natomiast ich podwładni oczekują czegoś więcej – mentoringu, wsparcia oraz postępowania zgodnie z zasadami i wartościami.

Czy w biznesie też jest miejsce na ten sam zbiór norm, które stosujemy w życiu?

W biznesie mamy kryzys wartości, spowodowany koncentrowaniem się na zyskach, nieuczciwą konkurencją oraz bezkompromisowością – zauważa Anna Korczak, współwłaścicielka marki kosmetycznej Joanna, jedna z mentorek programu Masterclass Leadership with the Pope.

Biznes to twarda dziedzina oparta na liczbach, pasywach i aktywach. Zatem gdzie jest miejsce na wartości, czyli coś, co jest niepoliczalne i czego nie można opisać w tabelach i na wykresach? Eksperci twierdzą jednak, że tam, gdzie są ludzie, tam jest i miejsce na uniwersalne zasady.

Wartości są fundamentem kultury organizacyjnej, budują wspólny sposób myślenia i dają napęd do sukcesów biznesowych i innowacji – stwierdza Jacek Chmielewski, dyrektor Departamentu Kadr Banku Millennium, jednego z partnerów programu Masterclass Leadership with the Pope. 

Wartości w biznesie

Budowanie spójnego katalogu uniwersalnych wartości, takich jak zaufanie, uczciwość czy szacunek dla ludzi, którymi kieruje się zarówno cała organizacja, jak i sam jej lider, przynosi firmie wymierne korzyści biznesowe i wizerunkowe. To właśnie dzięki zasadom, którymi kieruje się przedsiębiorstwo, klienci chcą korzystać jego usług, a ludzie w nim pracować. Dodatkowo, normy etyczne sprawiają, że zwiększa się zaangażowanie współpracowników i buduje się lojalność zespołu. Dzięki kanonowi norm łatwiej jest też zarządzać ludźmi.

Większość z nas również instynktownie ufa osobom, których postępowanie oparte jest o konkretne, jasno określone zasady. Podobnie jest z organizacjami. Firmy funkcjonujące w oparciu o czytelne kryteria, postrzegane są jako bardziej wiarygodne i godne zaufania.

Zaufanie jest kluczową przesłanką do jakiejkolwiek współpracy. Choć często odbierane jest jako „znajomości”, „nepotyzm”, „układ”, to jednak bez tej wartości pieniądze nie przemieszczają się prawidłowo i nie tworzą nic nowego –  zauważa Jacek Czech, dyrektor Krajowej Izby Gospodarczej, jeden z mentorów programu Masterclass Leadership with the Pope.

1 2

O autorze