loader

Komunikacja SMS z klientami. Co powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca?

W ostatnim czasie byliśmy świadkami wielu zmian prawnych w zakresie technologii komunikacyjnych, w tym komunikacji za pośrednictwem SMS. O zmianach tych należy mówić głośno, by dążyć do wyeliminowania niedozwolonych praktyk stosowanych na rynku. Tym bardziej, że rzetelnie realizowany SMS marketing może przynieść firmie o wiele więcej korzyści niż pójście na skróty w postaci np. spamowania nikomu niepotrzebnymi informacjami. Skuteczna komunikacja to proces. Jak działać, by zgodnie z obowiązującymi przepisami dostarczać klientom wartościowych treści i budować wizerunek rzetelnej, nowoczesnej firmy?

 

Co to jest permission marketing?

 

Komunikacja firmy z obecnymi i potencjalnymi klientami za pośrednictwem krótkich wiadomości tekstowych należy, podobnie jak e-mail marketing, do narzędzi marketingu za przyzwoleniem (ang. permission marketing). Oznacza to, że w większości przypadków musimy mieć zgodę adresatów na otrzymywanie przez nich SMS-ów wysyłanych przez firmę. Powyższe wynika bezpośrednio z Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną:

 

Art. 10. 1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.

 

oraz dodatkowo z Ustawy Prawo Telekomunikacyjne:

 

Art. 172 1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

 

Sam fakt posiadania bazy danych klientów, którzy kiedyś złożyli np. zamówienie w naszym sklepie internetowym i podali dane do wystawienia faktury, nie upoważnia więc przedsiębiorcy do wysłania SMS-ów do tych kontaktów. Myśląc o swojej bazie klientów musimy uzyskać wyraźną zgodę na przetwarzanie ich numerów telefonów w celach marketingowych. Zgoda ta nie może być domniemana lub dorozumiana z oświadczenia woli o innej treści. Oznacza to, że nie możemy od niego wymagać podania zgody na działania marketingowe w jednym zdaniu np. z akceptacją regulaminu naszego sklepu internetowego. Należy przygotować osobny checkbox na taką zgodę (tzw. opt-in). Najczęściej przybiera on postać pustego w środku kwadratu, w którym klient stawia krzyżyk.

 

Wyjątki

 

Wyjątkiem od wyżej opisanej zasady są dwa przypadki. Pierwszy, jeżeli przetwarzamy dane konsumenta w sposób konieczny do realizacji zapisów umowy – zgodnie z Art. 23.1.3 Ustawy o ochronie danych osobowych. Dotyczy to wypadku, gdy musimy przekazać mu jakąś informację odnośnie np. zamówienia, w praktyce o źle wypełnionym adresie lub opóźnieniu dostarczenia przesyłki. Drugi, jeśli korzystamy z bazy od podmiotu trzeciego, który wcześniej uzyskał zgodę swoich klientów na komunikację drogą SMS usług własnych i podmiotów powiązanych.

author avatar
smsapi.pl

1 2

O autorze