loader

Komunikacja SMS z klientami. Co powinien wiedzieć każdy przedsiębiorca?

 

Jak zebrać zgody?

 

Podpowiada nam bezpośrednio Ustawa o ochronie danych osobowych w artykule 24 (jeżeli zbieramy dane od osoby, której dane dotyczą). Administrator jest zobowiązany poinformować osobę (czyli klienta) o:

 

  • Adresie swojej siedziby i pełnej nazwie firmy – zawsze musimy podać kto jest administratorem danych;
  • Celu zbierania danych – w tym miejscu dobrze jest wykazać, że jest to cel marketingowy usług własnych lub własnych i podmiotów powiązanych. Cel może być dla każdej zgody z osobna tylko jeden;
  • Prawie dostępu do swoich danych oraz ich poprawiania;
  • Dobrowolności podania danych – w przypadku celu marketingowego jest on zawsze dobrowolny i nie można konsumenta do tego przymusić.

 

Odpowiednio zbudowana treść oświadczenia woli, zawierająca wymienione wyżej elementy, upoważnia do wysłania takiej osobie w zasadzie dowolnych[1] treści marketingowych dotyczących produktów i usług. Należy pamiętać, że zgodnie z Art. 32 Ustawy o ochronie danych osobowych konsumentowi przysługuje prawo do wglądu i poprawiania swoich danych, ale także wycofania zgody w każdym czasie (opt-out).

 

Czy trzeba zgłaszać bazę danych do GIODO?

 

Ustawa o ochronie danych osobowych nakłada na przedsiębiorcę szereg obowiązków – bez względu na skalę prowadzonej działalności. Ustawodawca, nawet od jednoosobowej działalności, wymaga wprowadzenia prawidłowo funkcjonującego systemu ochrony danych osobowych. Zgodnie z art. 36-39 Ustawy o ochronie danych osobowych na każdym Administratorze Danych spoczywa konieczność wdrożenia środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych osobowych oraz prowadzenia odpowiedniej dokumentacji.

 

Warto jednak patrzeć na wprowadzenie takiego systemu, jako na inwestycję i zabezpieczenie przychodów, niż jak na przykry obowiązek i niepotrzebne koszty. Bazy własne są wartościowym składnikiem majątku każdego przedsiębiorcy. Wysyłki SMS-ów do własnych baz mają dużo większą skuteczność, niż do baz zewnętrznych, zatem ich ochrona leży bezpośrednio w interesie każdego przedsiębiorcy. Sprawnie działający system, z wyodrębnionymi zbiorami danych zgłoszonymi do GIODO, może być podstawą budowania dobrych relacji oraz zwiększania zaufania wśród klientów marki. Tym bardziej, że jego wdrożenie nie wymaga dużych nakładów pracy. Zgłoszenie zbioru do GIODO odbywa się elektronicznie i jest darmowe, a przygotowanie się do tego procesu nie powinno zająć firmie więcej niż jeden dzień roboczy.

 

Andrzej Ogonowski, Marketing and PR director, SMSAPI.pl

 


[1] Chyba że ograniczenie wynika z odrębnych przepisów prawa. Takie ograniczenie dotyczy np. wysyłania wiadomości, których przedmiotem są gry losowe lub zakłady wzajemne w rozumieniu przepisów ustawy z dn. 19.11.2009 r. o grach hazardowych.

author avatar
smsapi.pl

1 2

O autorze