loader

CIOP-BIP

W związku ze spowolnieniem gospodarczym coraz więcej mówi się konsekwencjach stresu, zwykle jednak w kontekście kredytobiorców, nie zaś osób zatrudnionych w sektorze bankowym. Krajowy Sekretariat Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ „Solidarność” we współpracy z firmą doradczą NEXTMEN postanowił przedstawić odmienną perspektywę i przeprowadzić dokładne badania w zakresie stresu zawodowego dotykającego pracowników sektora bankowego. Inicjatywa wpisuje się w kampanię informacyjną pn. „Stres w pracy? Nie, dziękuję!”, prowadzoną w Europie przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA),  a w Polsce realizowaną przez Centralny Instytut Ochrony Pracy

– Państwowy Instytut Badawczy (CIOP-PIB).

 

Kwestie bezpieczeństwa i zdrowia w pracy postrzegane są zwykle przez pryzmat szkodliwości czynników fizycznych czy też zagrożeń chemicznych lub biologicznych, nie zaś problemów psychologicznych. Tymczasem według wyliczeń EU-OSHA w Unii Europejskiej dwie trzecie traconych dni roboczych to rezultat stresu zawodowego. Jednocześnie jedynie co czwarty pracodawca stosuje procedury pozwalające na minimalizację zagrożeń psychospołecznych i wie, jak im zapobiegać.

 

W kontekście zagrożenia stresem pracownicy sektora bankowego są jedną z częściej pomijanych grup zawodowych, podczas gdy w obecnej sytuacji ekonomicznej są poddani dodatkowej silnej presji. Kryzys gospodarczy, nacisk na osiąganie coraz większych zysków mimo utrudnień wynikających ze spowolnienia gospodarki, zmiany restukturyzacyjne i własnościowe spowodowały, że w branży finansowej można zaobserwować problem narastania poziomu stresu zawodowego i pogarszania psychospołecznych warunków pracy.

 

Z inicjatywy Krajowego Sekretariatu Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ „Solidarność”, we współpracy z firmą NEXTMEN z Katowic w 2014 roku przeprowadzone zostały pierwsze badania dotyczące zjawiska stresu zawodowego wśród pracowników sektora bankowego. Wyniki badań pokazały, że znaczna część pracowników korzystała lub zamierzała skorzystać z usług lekarzy oraz psychologów w zakresie radzenie sobie ze skutkami stresu. W marcu 2015 r. przeprowadzono kolejne badania mające na celu określenie społecznych skutków stresu, w tym również kosztów ekonomicznych, zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Otrzymane wyniki obrazują alarmującą, szczególnie na tle krajów Europy Zachodniej sytuację, w której znaczna część zatrudnionych poddana  jest nadmiernej presji, obciążona wymaganiami, a przy tym nie zawsze wie, jak sobie z tymi problemami poradzić.

1 2

O autorze