loader

Zakończona III edycja programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni”

Nie słabnie zainteresowanie organizowanym przez Izbę Architektów RP programem edukacyjnym „Kształtowanie przestrzeni”. Zakończona III edycja projektu spotkała się z przychylną reakcja nauczycieli oraz uczniów w szkołach ponadpodstawowych. W towarzyszącym akcji konkursie wzięło udział 37 zespołów z 8 województw.

Tegoroczna edycja programu, angażująca środowisko szkolne na terenie całego kraju, odbyła się już po raz trzeci. Głównym założeniem akcji jest przekazanie placówkom oświatowym programu edukacyjnego – przejrzystego zbioru lekcji tematycznych przeznaczonego dla nauczycieli różnych specjalizacji, z rozpisanymi scenariuszami lekcji wraz z arkuszami informacyjnymi oraz pracami dla uczniów. Zostały one przygotowane w taki sposób, aby były interesujące dla młodzieży, a prowadzący je nauczyciele (wykształceni w nauczaniu dowolnego przedmiotu) nie musieli posiadać specjalistycznej wiedzy architektonicznej. Jedynym wymogiem jest odbycie krótkiego szkolenia, które zapewnia pomysłodawca projektu – Izba Architektów RP. Szkoła, z tytułu uczestnictwa w projekcie, nie ponosi żadnych kosztów. Lekcje umieszczone są w manualu dla nauczyciela, który tworzy z nich „ścieżkę edukacyjną” wybierając tematy lekcji. Uczniowie rozwiązują zagadki architektoniczne, tworzą projekty, uczą się czytania rysunków, odbywają wycieczki architektoniczne nabywając wiedzę, która pomoże im w przyszłych decyzjach estetycznych i inwestycyjnych.

Założenia programowe projektu oferują edukację dzieci w ramach trzech obszarów tematycznych: „Mój dom”, „Dzielnica, wieś, miasto, metropolia” i „Budowle na przestrzeni wieków”. Tematy można realizować w dowolnej kolejności, pojedynczo lub grupowo. Ponadto, na podstawie "Opinii historyczno-urbanistycznej" prof. Kazimierza Kuśnierza, wybrano 16 polskich miast z tradycją historyczną i współczesnymi perspektywami rozwojowymi, po jednym w każdym województwie. Znalazły się one w części programu pt.: „Miasteczka polskie”. Wybrane miasta użyczyły swojej historii do prześledzenia procesu urbanizacji od najwcześniejszego osadnictwa aż do czasów współczesnych.

Program ma charakter długofalowy i jest odpowiedzią na wszechobecny chaos panujący w przestrzeni miejskiej, w którym „tonie” Polska. Jego głównym założeniem jest umożliwienie młodym ludziom zrozumienia zagadnień przestrzennych i estetycznych oraz ich wpływu na osobisty dobrostan człowieka, stając się elementem wychowania obywatelskiego. To oni za kilkanaście lat będą odpowiedzialni za kreowanie naszego otoczenia. Wpajanie im odpowiedzialności, wrażliwości społecznej, estetycznej i dbałości o środowisko (w tym środowisko zbudowane) motywowane jest w głównej mierze inwestycją w przyszłość.

Program, dzięki wysiłkowi koordynatorów regionalnych, zatacza coraz szersze kręgi, a pojęć z zakresu architektury oraz myślenia przestrzennego uczą się dzieci z kolejnych województw.

  • Trudno oszacować łączną liczbę uczestników programu od momentu uruchomienia projektu. W samej fazie pilotażowej programu, zrealizowanej jeszcze przed pierwszą edycją, wzięło udział 400 uczniów z 13 szkół. W trakcie minionych trzech edycji liczba placówek oświatowych zaangażowanych w projekt systematycznie rosła, a do programu zaczęto angażować kolejne roczniki w ramach jednej szkoły. Konkretna liczba uczestników, ze względu na rozmiar projektu, pozostaje trudna do zadeklarowanie, ale szacujemy, że nawet tysiąc uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych mogło mieć styczność z naszym programem – mówi Urszula Szabłowska, koordynator projektu po stronie IARP. – Dzielnica Żoliborz wprowadziła nauczanie „Kształtowania przestrzeni” do wszystkich szkół, w Tomaszowie Mazowieckim program edukacyjny IARP „Kształtowanie przestrzeni” umieszczony został w strategii przestrzennej miasta jako zalecany dla edukacji młodzieży, a także… radnych – dodaje Szabłowska.

Wyniki konkursu

author avatar
MH Komunikacja
Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej (IARP) jest samorządem zawodowym architektów w Polsce. Nadrzędnym celem statutowym IARP jest ochrona ładu przestrzeni publicznej, poprzez sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu oraz przestrzeganiem zasad etyki zawodowej przez wszystkich swoich członków. Działania samorządu architektów zmierzają w kierunku zagwarantowania najwyższej jakości usług wykonywanych na rzecz klientów (inwestorów), przy jednoczesnym zachowaniu wartości kulturowych i ładu przestrzennego, jako dobra publicznego. Przynależność do IARP jest warunkiem legalnego wykonywania zawodu architekta, przede wszystkim w zakresie opracowywania dokumentacji projektowej do celów uzyskania pozwolenia na budowę. Oficjalna strona internetowa: www.izbaarchitektow.pl.

1 2

O autorze