loader

Zakończona III edycja programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni”

Nieodłącznym elementem programu jest konkurs. W najnowszej edycji swoje prace zgłosiło 37 zespołów z 8 województw (Dolnośląskie, Lubelskie, Łódzkie, Małopolskie, Kujawsko-Pomorskie Pomorskie, Wielkopolskie i Zachodniopomorskie). Największą liczbą reprezentantów – 10, może pochwalić się Lubelskie i koordynator z Lubelskiej Okręgowej Izby Architektów RP – arch. Agnieszka Kantor-Kołodyńska. Tematem tegorocznej edycji konkursu było: „Otoczenie szkoły jako przyjazna i bezpieczna przestrzeń publiczna łącząca społeczność lokalną – komu i w jaki sposób powinna służyć”. Uczniowie mieli zbadać, komu powinna służyć przestrzeń publiczna w otoczeniu szkoły, dokonać analizy tego miejsca pod względem walorów i wad, aż wreszcie zaproponować rozwiązania, które umożliwią korzystanie z otocznia szkoły różnym grupom lokalnej społeczności. Nadesłane prace konkursowe oceniało jury w składzie: Maciej Szarapo (architekt IARP), Krzysztof Ozimek (architekt IARP), Alicja Bojarowicz (architekt IARP), Magdalena Hyży-Rydzewska (architekt IARP), Anna Całus-Zawistowska (Ministerstwo Edukacji Narodowej) oraz Paweł Muszyński (firma FAKRO).

Uroczyste ogłoszenie wyników oraz prezentacja najlepszych prac odbyła się 24 czerwca br. w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. W kategorii szkół gimnazjalnych nagrodę główną przyznano Gimnazjum nr 3 im. Stefana Batorego w Malborku, z kolei wyróżnienie powędrowało do Gimnazjum nr 2 z Klasami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego w Zgierzu. W kategorii szkół ponadgimnazjalnych triumfowało III Liceum Ogólnokształcące im. Św. Jana Kantego w Poznaniu, a wyróżnienie przypadło w udziale Technikum nr 6 im. Jana Sas-Zubrzyckiego w Miejskim Zespole Szkół nr 5 w Krośnie.

  • Zadany w tym roku temat konkursu wymagał od uczestników wyjątkowej kreatywności i nieszablonowego myślenia. Stosunkowo łatwo można było obrać kierunek sztampowych rozwiązań nagminnie realizowanych w ostatnim czasie, głównie dzięki unijnym dotacjom. Większość uczestników wpadła w tą "pułapkę" – 90% prac widziało rozwiązanie zadanego problemu w tworzeniu nowych bądź poprawie istniejących wokół szkoły miejsc rekreacji: placów zabaw, terenów zielonych, boisk sportowych, scen plenerowych, itp. Może to niepokoić i sugerować, że szkoła ogranicza kreatywność uczniów, ale jednocześnie pokazuje jak wiele jest jeszcze do zrobienia przez samorządy lokalne w temacie podstawowego zagospodarowania miejsc publicznych, jakimi są szkoły i ich otoczenie. Staraliśmy się nagrodzić te prace, które wyróżniały się pomysłowością, oryginalnością, a przy tym charakteryzowały się estetycznym, starannym i czytelnym wykonaniem – komentuje Maciej Szarapo, przewodniczący jury konkursowego.

Plany na przyszłość

Izba Architektów RP planuje objęcie specjalnym programem edukacyjnym dzieci ze szkół podstawowych i przedszkoli i liczy na zainteresowanie zarówno Ministerstwa Edukacji Narodowej, jak i nauczycieli oraz rodziców. Jeżeli chcemy mieć ład przestrzenny i piękną przestrzeń do życia, musimy uczyć od najmłodszych lat „widzieć”, nie tylko „patrzeć”.

Honorowy patronat nad programem edukacyjnym IARP „Kształtowanie przestrzeni” objęło Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Partnerem programu i fundatorem cennych nagród jest znana w Europie i na świecie polska marka FAKRO. Firma z siedzibą w Nowym Sączu wspiera projekt od samego początku, czyli uruchomienia programu pilotażowego. Więcej informacji na temat programu dostępnych jest na stronie Izby Architektów RP pod adresem: http://www.izbaarchitektow.pl/pokaz.php?id=2416 .

author avatar
MH Komunikacja
Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej (IARP) jest samorządem zawodowym architektów w Polsce. Nadrzędnym celem statutowym IARP jest ochrona ładu przestrzeni publicznej, poprzez sprawowanie nadzoru nad należytym wykonywaniem zawodu oraz przestrzeganiem zasad etyki zawodowej przez wszystkich swoich członków. Działania samorządu architektów zmierzają w kierunku zagwarantowania najwyższej jakości usług wykonywanych na rzecz klientów (inwestorów), przy jednoczesnym zachowaniu wartości kulturowych i ładu przestrzennego, jako dobra publicznego. Przynależność do IARP jest warunkiem legalnego wykonywania zawodu architekta, przede wszystkim w zakresie opracowywania dokumentacji projektowej do celów uzyskania pozwolenia na budowę. Oficjalna strona internetowa: www.izbaarchitektow.pl.

1 2

O autorze