loader

Wyniki raportu POLSKA STROJNA. ZAINTERESOWANIE MODĄ I ZAKUPY MODOWE POLAKÓW 2015.

– Na pewno nie każda polska ulica stanowi inspirację. Jednak coraz częściej spotyka się fajnie ubranych ludzi, których stylizacje mogą być inspiracją. Szczególnie dotyczy to największych miast Polski. Myślę, że sukces blogów modowych także jest w pewien sposób z tym związany. Ludzie przeglądają zdjęcia stylizacji zamieszczanych na blogach, przez co mogą podpatrywać styl innych i się nim inspirować – stwierdza Kamil Pawelski, autor bloga „Ekskluzywny Menel”.

Korzystanie ze źródeł inspiracji modowych zadeklarowało aż 96% kobiet i 89% mężczyzn. Poza ulicą powodzeniem cieszą się również magazyny i serwisy modowe oraz znane osoby i celebryci.

 

Czy Polacy lubią być modni?

Moda jest ważnym obszarem życia dla Polaków. Zainteresowanie modą zadeklarowało aż 68% badanych. Tematyka mody zajmuje Polaków niezależnie od miejsca zamieszkania, jednak głównie mieszkańców wsi. Warto zauważyć, że chęć podążania za modą rośnie wraz z wiekiem: najmniej zaangażowane są osoby w wieku 15-18 i 19-24 lata, najchętniej badani z grup: 25-34, 35-44 lata oraz najstarsi 64+. Co ciekawe, badania wskazują na rosnącą rolę mężczyzn jako klientów w sektorze mody. Modą zainteresowanych jest 84% kobiet i aż 49% mężczyzn. Ponadto młodzi mężczyźni (wiek 15-19 l.) dorównują w tym względzie swoim rówieśniczkom. Wśród mężczyzn z najwyższymi dochodami zainteresowanie modą jest większe niż w przypadku najzamożniejszych Polek. Według badań to panowie także, częściej niż panie, korzystają ze sklepów online i urządzeń mobilnych, by wyszukiwać produkty modowe, przeglądać oferty sklepów online oraz kupować. Na Allegro natomiast, mimo że mężczyźni kupują rzadziej, to na zakupy wydają więcej. 

– Za sprawą pytań na moim blogu zauważam, że liczba mężczyzn interesujących się tematem mody oraz zagadnieniami związanymi z modą wzrasta. Fakt, że mężczyźni częściej niż kobiety korzystają ze sklepów online i urządzeń mobilnych wynika z tego, że mężczyźni nie przepadają za spędzaniem czasu w sklepach. Sprzedaż online daje im możliwość szybszych zakupów – komentuje wyniki raportu Kamil Pawelski, autor bloga „Ekskluzywny Menel”.

 

Polak ma swój indywidualny styl?

Wiadomo już, że Polacy są nieco konserwatywni pod względem mody. Jednak ponad 60% osób jest zdania, że chce mieć swój indywidualny styl, dlatego coraz częściej gustuje w markach lokalnych lub niszowych. Natomiast 74% badanych zgadza się że ubiór jest  sposobem na wyrażanie siebie.

 

Technologia w służbie mody

Zakupy online rosną w siłę. Na platformie Allegro i w sklepach internetowych kupuje prawie tyle samo osób, co w galeriach handlowych (kolejno: 34%, 37% i 38%).

– Nasza oferta faktycznie cieszy się rosnącym zainteresowaniem. Mamy duży udział w rynku e-commerce w kategorii modowej (46% w skali kraju) i oczywiście ogromny ruch na całej platformie zakupowej. Współpracujemy z profesjonalnymi sprzedającymi oraz ze znanymi markami polskimi i międzynarodowymi – podsumowuje Celestyna Zachariasz, manager kategorii Moda i Uroda Allegro.

Jeśli chodzi o miejsce przeglądania ofert z kategorii modowej, laptop przerósł już blisko dwukrotnie sklepy stacjonarne (66% vs. 37%), natomiast smartfon prawie je doścignął (32%). Ponad 80% osób korzystających z urządzeń mobilnych (smartfon lub tablet) używa ich do czynności okołozakupowych. Dla Polaków liczą się również treści zawarte na kanałach elektronicznych, w tym inspiracje i porady modowe na platformie Allegro, które oddziałują na gust już co piątego Polaka. Inspiracje najczęściej służą osobom młodym – w wieku 19-24 i 25-34 lata, mieszkańcom największych i mniejszych miast. Media społecznościowe inspirują 37% Polaków: profile znajomych (23%), profile społecznościowe magazynów modowych (15%), profile polskich i zagranicznych projektantów (11% i 10%) oraz profile blogerów i vlogerów modowych (10%). Co ciekawe, technologia wkradła się też bezpośrednio do codziennych stylizacji. Wśród dodatków noszonych najchętniej, pierwsze miejsce zajął smartfon.

O raporcie „Polska Strojna. Zainteresowanie Modą i Zakupy Modowe Polaków 2015” to raport przygotowany przez Mobile Institute na zlecenie Allegro. Celem badania było: poznanie, jak Polacy postrzegają modę, czy jest to dla nich ważny temat, jak oceniają w kontekście mody siebie i swój styl oraz jak kupują, zwłaszcza w Internecie. Przebadane zostały dwie grupy: 1561 osób w wieku 15 i więcej lat korzystających z Internetu oraz 1840 osób korzystających z Allegro. Przeprowadzono ponadto wywiady pogłębione z konsumentami. Uzupełnieniem raportu są wypowiedzi ekspertów rynku mody: Joanny Przetakiewicz, Antoniny Sameckiej, Małgorzaty Olszewskiej, Ani Kruk, Lidii Przybylskiej, Basi Czyżewskiej, Katarzyny Gerlach.

Allegro jest obecnie jedną z najdynamiczniej rozwijających się firm technologicznych w kraju i jednocześnie największą platformą handlu elektronicznego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Według niezależnych badań jest też od lat najsilniejszą marką handlową w Polsce, co potwierdzają: Ranking Polskich Marek Rzeczpospolitej oraz zestawienie Superbrands, według którego Allegro jest jedną z sześciu najsilniejszych marek w Polsce. Według branżowego badania PBI/Gemius Megapanel serwis Allegro.pl jest odwiedzany miesięcznie przez blisko 14 mln użytkowników.

 

Raport dostępny jest pod adresem: magazyn.allegro.pl  

 

author avatar
Pracownia Szumu

1 2

O autorze