loader

Wyniki raportu POLSKA STROJNA. ZAINTERESOWANIE MODĄ I ZAKUPY MODOWE POLAKÓW 2015.

Polacy: modni, ale boją się kolorów. Otwarci na nowości, ale tradycyjni i zachowawczy. Największe polskie badanie pokazuje paradoksy postrzegania mody

 

Wyniki raportu „Polska Strojna. Zainteresowanie Modą i Zakupy Modowe Polaków 2015” przygotowanego na zlecenie Allegro pokazały, że Polacy są pragmatyczni oraz zachowawczo podchodzą do mody. Kochają stonowane kolory, przede wszystkim czerń. Lubią dobrze wyglądać i pozytywnie oceniają aparycję innych. Z chęcią inspirują się ulicą oraz Internetem. Modą interesuje się aż 68% Polaków – głownie mieszkańcy wsi oraz – bogaci i młodzi mężczyźni.

 

Polacy uwielbiają promocje i kalkulują wydatki

Polacy są oszczędni i kalkulują wydatki. Uwielbiają promocje i wyprzedaże – niezależnie od poziomu uzyskiwanych dochodów. Doskonale znają też zawartość swoich szaf – bez problemu są w stanie wskazać dokładną liczbę ubrań i butów. Zdarza się im ulegać zachciankom, ale znacznie częściej dokonują przemyślanych zakupów. Wyprzedaże zadziałają aż na 44% konsumentów, nieco bardziej na kobiety (49%) niż na mężczyzn (37%). Wśród najbardziej pożądanych cech marki są między innymi: atrakcyjna cena i promocje/wyprzedaże. Polacy chętnie inwestują w dodatki. Zdaniem badanych to właśnie akcesoria świadczą o dobrym guście i stylu.

 

Czy Polacy są odważni w ubieraniu?

Badania wykazały, że większość Polaków jest zachowawcza w kwestii mody i wyznaje dość sztywne zasady. Wiedzą, jak należy dobierać dodatki, ale wciąż uważają, że nie powinno się zakładać na przykład szpilek do jeansów. Interesujące jest, że mężczyznom częściej niż kobietom nie podobają się współczesne stylizacje. Najmniej zasad modowych wyznają osoby nieco starsze, w wieku 55+. Najbardziej restrykcyjni są natomiast młodzi badani w przedziale wiekowym 25-34 lata.

Żeby łamać zasady, trzeba nie tylko je znać, ale przede wszystkim czuć. Chciałabym, żebyśmy potrafili w naturalny sposób korzystać z zasad i wszelkich dress codów. Odważne stylizacje czy formy trzeba umieć unieść. A to już jest sprawa nie tylko wyglądu, ale także psychologii. Pewność siebie, uśmiech, styl czy naturalność – z tym mamy ciągle kłopot. Ubranie jest istotne, ale jest tylko częścią tego, co prezentujemy światu – zauważa projektantka mody, Joanna Klimas.

 

Preferowane kolory

W kwestii kolorów Polacy też stawiają na klasykę. W barwach stonowanych, uniwersalnych, czują się zdecydowanie najlepiej – w zestawieniu króluje bezpieczna czerń. Ulubione kolory znacznie częściej mają kobiety (54%) niż mężczyźni (32%). Wśród 10 najpopularniejszych kolorów 8 z nich powtarza się niezależnie od płci: czarny, granatowy, grafitowy, idygo/kobaltowy, szary, fiolet, błękitny i czerwony. Najmniej różnorodnie, jeśli chodzi o kolory, ubierają się mieszkańcy wsi. Najbardziej świadomie do zabawy kolorami podchodzą mieszkańcy większych miast, zamożni, ludzie młodzi i osoby najstarsze.

 

Polak a dbałość o wygląd

Niezależnie od poziomu dochodu, płci, Polacy chcą prezentować się ładnie. Dla 80% badanych wygląd jest istotny. Jedynie 2% Polaków nie zwraca w ogóle uwagi na codzienną aparycję. Natomiast 73% twierdzi, że ubiór wiele mówi o człowieku i jego cechach charakteru.

– Polacy prezentują się coraz lepiej. Zwłaszcza młodzi coraz mniej odbiegają wyglądem od swoich rówieśników na świecie czy na tzw. Zachodzie. Co prawda daleka jestem od stwierdzenia, że w tej dziedzinie jest dobrze, jednak zmiany, jakim podlega polska ulica są oczywiście ogromne. I na pewno nie musimy się siebie już wstydzić. Niemniej inaczej wygląda sytuacja w Warszawie, a inaczej w mniejszych miastach – ocenia projektantka mody, Joanna Klimas.

Pozytywnie o wyglądzie Polek i Polaków wypowiada się ponad 60% osób, przy czym opinia jest korzystniejsza dla kobiet. Jeśli chodzi o męską część, zaczynamy dostrzegać dynamikę – panowie wyglądają coraz lepiej i coraz odważniej eksperymentują z modą.

 

Modowe inspiracje Polaków

Jak wynika z raportu, polska ulica może inspirować. Najważniejszym źródłem inspiracji modowych dla Polaków są ciekawie ubrane osoby na ulicy (31% kobiet i 25% mężczyzn).

author avatar
Pracownia Szumu

1 2

O autorze