loader

Sam zakup to nie wszystko, czyli jak finansujemy wykończenie mieszkania?

W kontekście wykończenia mieszkania duże znaczenie ma nie tylko kwestia pieniędzy, ale także czasu, w jakim lokum zostanie doprowadzone do oczekiwanego stanu. Według badań, których wyniki analizowali eksperci Gumtree.pl, tylko 44% szczęśliwców może pochwalić się tym, że zakupiona przez nich nieruchomość została wykończona w ciągu pół roku od chwili jej odebrania. 37% zapytanych Polaków musiało czekać na ten moment powyżej 6 miesięcy, ale nie dłużej niż rok. 14% z nas jeszcze dłużej, bo nawet do 2 lat.

 

Dla zdecydowanej większości ankietowanych oczekiwanie na wykończenie mieszkania to doświadczenie nowe. Aż 72% respondentów przyznało, że zakupione przez nich „M” było ich pierwszą nieruchomością na własność. 21% badanych już wcześniej posiadało mieszkanie własnościowe. 7% kupiło zaś kolejne, dodatkowe lokum.

 

Nieruchomość z zyskiem

13% – taki odsetek badanych przyznał, że zdecydował się na kupno mieszkania w celach inwestycyjnych. Coraz popularniejszą opcją na ulokowanie kapitału w nieruchomościach jest tzw. house flipping. To sposób zarabiania, który polega na kupnie mieszkania po okazyjnej cenie w celu wyremontowania go i szybkiej odsprzedaży z zyskiem. Okazuje się, że taki model działania może wiązać się z negatywnymi konsekwencjami dla rynku.

 

Moda na house flipping trwa już ponad 3 lata i stale zyskuje nowych zwolenników. Taki stan spowodował z jednej strony malejącą podaż mieszkań do remontu za rozsądną cenę, zaś z drugiej nagły przyrost sporej liczby lokali urządzonych z przesadnym przepychem. Niestety, napięte budżety, brak wysokiej klasy fachowców i pogoń za tanimi materiałami powodują, że również i te mieszkania nie zachowają wystarczającej trwałości przez kolejne lata. Klienci, którzy kupują takie gotowe mieszkania, muszą liczyć się w nieodległej perspektywie ze spadkiem cen w przypadku dalszej sprzedaży – wyjaśnia Tomasz Błeszyński, doradca rynku nieruchomości.

 

Raport Gumtree.pl powstał na podstawie wyników badania ilościowego zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research w czerwcu 2019 roku metodą CAWI (wywiady on-line) na grupie 1000 Polaków w wieku 18+, którzy w ciągu ostatnich trzech lat stały się właścicielami mieszkania.

1 2

O autorze