loader

Rynek rowerów elektrycznych dynamicznie się rozwija

Wartość rynku rowerowego w Polsce szacowana jest na ponad miliard złotych. Polska jest czwartym co do wielkości producentem rowerów w Europie, co odzwierciedla zmieniające się gusta i przyzwyczajenia Polaków. Doskonale widać to w Warszawie, gdzie nawet zwiększona liczba stacji Veturilo nie jest w stanie spełnić rowerowego zapotrzebowania. W ofercie popularnej w stolicy wypożyczalni znalazły się w ostatnim czasie rowery elektryczne, co jest oznaką zmieniającego się trendu wśród miłośników jednośladów.

 

Szanse i bariery rozwoju nowej mody rowerowej

 

W Europie z roku na rok znacząco wzrasta sprzedaż rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. W 2006 roku sprzedano ich 98 000, a w 2013 roku liczba ta sięgnęła 907 000! Liderem w europejskiej sprzedaży są bezapelacyjnie Niemcy, gdzie co roku nabywców znajduje ponad 0,5 miliona e-rowerów, co stanowi 12,5 proc. udziału w całym rynku. Dzieje się tak ponieważ większe miasta dążyć będą do ograniczenia ruchu pojazdów konwencjonalnych, co może korzystnie przełożyć się na popularyzację rowerów, głównie tych elektrycznych. Wynika to z faktu, że elektryczny silnik jest w stanie zmniejszyć nawet o 80 proc. wysiłek związany z jazdą na rowerze, dzięki czemu mogą z niego korzystać również osoby starsze.

 

Rowery elektryczne doskonale sprawdzają się w miastach, ponieważ pomagają przejechać sprawnie najtrudniejsze odcinki i znacząco zmniejszają wysiłek fizyczny, co może mieć duże znaczenie dla osób dojeżdżających w ten sposób do pracy lub szkoły. – Zasięg takiego pojazdu jest uzależniony m.in. od wagi rowerzysty, sposobu wykorzystania, a także od pojemności baterii, co pokazuje jak ważnym elementem całego systemu jest właśnie akumulator. Obecnie na jednym ładowaniu baterii można już przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów. Jednak, aby uzyskiwać optymalne osiągi, musimy odpowiednio zadbać o baterię, żeby nie zaburzyć zachodzących w niej procesów. – dodaje Zdzisław Madeja z firmy BMZ Poland.

 

Niestety w rządowych planach rozwoju elektromobilności nie uwzględniono wsparcia sektora rowerowego. Rząd ogłosił wiele strategii i powołał wiele instytucji, których zadaniem jest popularyzacja napędu elektrycznego i stwarzania dogodnych warunków dla przedsiębiorców i konsumentów, którzy zechcą sięgnąć po taki pojazd. Jednak żadna z rządowych inicjatyw nie jest skierowana na rowery elektryczne.

1 2

O autorze