loader

RCS zyskuje coraz większe zainteresowanie operatorów telekomunikacyjnych

 

Jaki jest stan wdrożenia RCS na dziś? Czy istnieją rynki, na których to rozwiązanie jest już dostępne komercyjnie?

 

Według GSMA na świecie jest obecnie ponad 50 sieci RCS, z których korzysta ponad 150 milionów użytkowników. Do końca 2019 r. spodziewamy się wzrostu zarówno liczby sieci oferujących RCS, jak i użytkowników, do łącznej liczby miliarda. Według analityków wartość rynku A2P RCS w 2021 roku wyniesie 74 miliardy USD. To pokazuje wielki potencjał rynku i szansę dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w jego rozwój.

 

Jakie są kolejne kroki? Co Infobip zamierza zrobić w najbliższej przyszłości?

 

Rozpoczęliśmy pilotażowy program RCS z Vodafone, którego celem jest zwiększenie świadomości największych marek na temat tego nowego kanału komunikacji. Na razie uruchomiliśmy projekt w pięciu krajach na całym świecie w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Afryce Południowej i we Włoszech. Możliwe, że rozszerzymy obszar działania programu, aby objąć więcej krajów w zależności od zainteresowania operatorów telekomunikacyjnych. Aby pokazać możliwości RCS, nawiązaliśmy współpracę ze znanymi międzynarodowymi markami, takimi jak UBER. Podczas tegorocznego Mobile World Congress w Barcelonie zaprezentowaliśmy kilka przypadków użycia UBER. Pokazaliśmy live demo, dzięki któremu każdy z uczestników, trzymając telefon w dłoniach mógł doświadczyć, jak wygodna jest komunikacja A2P (application to person) z RCS.

 

Czy jest szansa, że ​​nowy standard szybko pojawi się w Polsce?

 

Rozmawiamy z kilkoma polskimi operatorami. Spotkanie GSMA Roundtable Meeting w Warszawie zgromadziło wszystkich operatorów w Polsce i wszyscy wykazują zainteresowanie uruchomieniem usług RCS p2p i a2p i rozważają różne modele biznesowe. Na tym forum miałem okazję zaprezentować nasze doświadczenie we wdrażaniu nowego standardu. Jestem przekonany, że w najbliższej przyszłości RCS pojawi się w Polsce, ponieważ istnieje dobrze rozwinięty rynek a2p, w którym zarówno operatorzy komórkowi, jak i marki widzą szansę na zwiększenie wygody użytkowników i przyspieszenie projektów transformacji cyfrowej. Istnieje kilka globalnych, regionalnych, a nawet lokalnych marek, które są zainteresowane prowadzeniem kampanii mobilnych przy użyciu nowego standardu, a Infobip może pomóc połączyć to wszystko w tym ekosystemie.

 

Dziękuję za rozmowę.

Marcin Dulnik

 

1 2

O autorze