loader

R. Moreń: Konsumenci z pokolenia Y i Z będą wymuszali na biznesie zachowania etyczne

“Jak kiedyś powiedział Władysław Bartoszewski, „warto być przyzwoitym, ale nie zawsze się to opłaca.” Mam wrażenie, że w dobie internetu, kiedy każdy może zostawić opinię i napisać recenzję – szeroko pojęta przyzwoitość zaczęła się po prostu opłacać. Firmy zaczynają widzieć, że nie tylko jakość produktu, czy usługi mają dla klientów znaczenie, ale też sam sposób w jaki one powstały.

Wierzę, że konsumenci, zwłaszcza ci młodsi – z pokolenia Y i Z – będą wymuszali na biznesie zachowania etyczne, zgodne z zasadami CSR, czy ESG, głosując nogami, a raczej swoimi portfelami.

Firmy, które nie dostosują się i nie będą w stanie spełnić wysokich standardów, będą zwyczajnie wypadać z rynku.

Dlatego w biznesie widzimy stopniowe odchodzenie od koncepcji shareholders value, w której liczył się tylko zysk dla udziałowców na rzecz stakeholders value, gdzie równie ważne są interesy wszystkich

grup interesariuszy z otoczenia firmy, w tym także środowisko naturalne. „Przyzwoitość” firmy i jej przyjazność dla świata daje się mierzyć – nie tylko bazując na licznych opiniach konsumentów, ale także dzięki różnym systemom certyfikacji. W ostatnich latach największą furorę robi ruch Benefit

Corporations (B Corp), który zakłada, że biznes to nie tylko sposób na pomnażanie zysków, ale też na czynienie dobra i naprawianie świata. W 2018 roku miałem przyjemność wprowadzać do tego ruchu pierwszego polskiego B Corpa – Benefit Systems, operatora programu MultiSport. Teraz takich firm w

Polsce jest już 10. To ciągle niewiele w porównaniu z Wielką Brytanią, gdzie jest ich 1000, czy USA, czy Kanadą, w których mówimy już o tysiącach etycznych przedsiębiorstw spod znaku B Corp.

By się doskonalić firmy muszą wprowadzać innowacje, zmiany technologiczne, co jest kosztowne.

Coraz częściej nie słychać jednak pytań, „czy nas stać na wprowadzenie tej zmiany”, ale raczej „czy nas stać, by tej zmiany nie wprowadzać”. Przyzwoitość w biznesie? Nie tylko warto, ale to się zwyczajnie opłaca.”

 

author avatar
Capital24.tv
Capital24.tv - Nakręcamy biznes! Capital24.tv to pierwsza w Polsce internetowa telewizja biznesowa, która dostarcza wartościowe informacje, analizy oraz ekspertyzy związane z rynkiem gospodarczym i finansowym. Serwis został stworzony przez zespół doświadczonych dziennikarzy i ekspertów, którzy prezentują treści w przystępnej i atrakcyjnej formie. Platforma umożliwia firmom założenie bezpłatnych profili, na których mogą publikować wiadomości, zdjęcia, podcasty oraz wideo, a także zintegrować je z kontem na YouTube. Dzięki licencji Creative Commons, treści zamieszczone na Capital24.tv są dostępne dla dziennikarzy i blogerów do bezpłatnego pobierania i udostępniania, co sprzyja szerzeniu wiedzy na temat polskiego biznesu i rynku kapitałowego.

1 2

Dekoracyjna ikona taśmy filmowej Zobacz wideo
O autorze