loader

Przyszłość transportu kolejowego do Chin

Transport kolejowy do Chin zyskuje coraz szersze grono zwolenników – zarówno wśród importerów, jak i eksporterów. Głównie dlatego, że jest szybszy od transportu morskiego i zdecydowanie tańszy od lotniczego. Czy to jego jedyne atuty?

Chińska Republika Ludowa jest trzecim co do wielkości państwem na świecie i numerem jeden jeżeli chodzi o liczbę ludności. Co istotne, od 2010 roku jest drugą pod względem wielkości i najszybciej rozwijającą się gospodarką narodową świata, osiągającą średnie tempo wzrostu – ok. 10% rocznie. Co prawda w ostatnim roku zanotowała największe od 25 lat spowolnienie, ale dzięki wprowadzeniu przez rząd chiński nowego Planu Pięcioletniego, perspektywy jej rozwoju wciąż rysują się bardzo optymistycznie. Chiny są również największym eksporterem na świecie i drugim pod względem wielkości importerem. To wszystko sprawia, że Państwo Środka jest niezwykle ważnym kierunkiem spedycyjnym.

Pierwszy pociąg na linii Chiny – Europa przez Polskę przyjechał w 2005 roku. Prawdziwy „boom” na tego rodzaju transport nastąpił jednak dopiero w ostatnich 2-3 latach. Wcześniej transport chińskich towarów do Europy był całkowicie zdominowany przez statki. Jeszcze w połowie zeszłego roku zaledwie 3,5 procent eksportu trafiało do Unii za pośrednictwem kolei. Dziś, co istotne z naszego punktu widzenia, staliśmy się niejako naturalnym centrum logistycznym dla Europy Zachodniej. – Transport kolejowy jest znacznie tańszy od lotniczego i szybszy od morskiego. Koleją można przewozić praktycznie każdy rodzaj ładunku, łącznie z wielkimi gabarytami, ładunkami płynnymi i sypkimi, całymi kontenerami i towarami niebezpiecznymi. Fracht kolejowy jest najbardziej opłacalny przy dużych ładunkach transportowanych na wielkie odległości – tłumaczy Mariusz Kos z firmy Marko Service.

W ramach usług transportu kolejowego przewozi się trzy rodzaje ładunków: pełnowagonowy, kontenerowy i drobnicowy. Pierwszy z nich polega na przewozie towaru w standardowym lub odpowiednio do tego przygotowanym wagonie kolejowym. Transport może dotyczyć niemal każdego ładunku, ale towar w praktyce wymaga przeładunku na stacjach nadania i odbioru. Drugi rodzaj to przewóz kontenerów w transporcie morskim na specjalnie do tego celu przygotowanych platformach pociągów towarowych. Rozwiązanie to wykorzystywane było wcześniej jedynie jako alternatywa dostaw z krajowych portów morskich, takich jak Gdynia, Gdańsk czy Szczecin bądź portów europejskich – Hamburga i Rotterdamu. Ostatni typ jest usługą przewozu kolejowego ładunków drobnicowych, czyli paczek i palet w ramach regularnych kursów danego przewoźnika w ramach określonego terminala załadunkowego.

W związku z budową Jedwabnego Szlaku stał się również możliwy transport towarów drogą kolejową z Chin. Przewóz koleją trwa około czternastu dni, gdzie transport morski to około trzydzieści pięć dni. Cena w transporcie kolejowym jest jednak około trzy razy wyższa. W związku z powyższym w wypadku, gdy klient potrzebuje dowieść ładunek szybciej niż w transporcie morskim, może skorzystać z oferty transportu kolejowego, zarówno w zakresie transportu pełnokontenerowego jak i drobnicowego – dodaje Mariusz Kos.

Cena usługi jest różna, w zależności od chińskiej prowincji. Wynika to stąd, że niektóre z nich dotują eksport towarów drogą kolejową do Europy w ramach swoich planów rozwoju gospodarczego.

author avatar
Projekt Komunikacja

1 2

O autorze