loader

Przyszłość transportu kolejowego do Chin

Trasa kolejowa z Chińskiej Republiki Ludowej biegnie przez Kazachstan, Rosję i Białoruś. Pociągi towarowe trafiają już teraz do kilku stacji, w tym Małaszewicze, Pruszków czy Łódź Olechów po upływie 12-14 dni. To co stanowi dużą przewagę dla tego rodzaju transportu, to dużo łatwiejsza obsługa chińskich fabryk, oddalonych od lotnisk, czy portów.

Obecnie istnieje już 8 regularnych relacji transportowych, odbywających się na trasie Chiny-Polska. Z niektórych, jak Zhengzhou czy Chendgu pociągi wyjeżdżają już kilka razy w tygodniu, co sprawia, że zapewnienie miejsca w ostatniej chwili staje się coraz bardziej problematyczne. Jednocześnie, raz na jakiś czas, podejmowane są próby uruchamiania kolejnych kierunków i linii.

Nie da się ukryć, że transport kolejowy jest wypełnieniem swego rodzaju niszy, jaka występowała między drogą morską, czy lotniczą. Jest gałęzią, która ma duży potencjał i może stanowić nie tylko możliwość rozwoju dla wielu firm, ale także wzmocnienie polskiej gospodarki oraz zwiększenie znaczenia Polski w na drodze handlowej Chin z Europą Zachodnią – uzupełnia ekspert z firmy Marko Service.

Transport kolejowy niesie za sobą również inne korzyści, często pomijane przez spedytorów – zarówno dla środowiska, jak i polityki drogowej. Jest bezpieczny, niezawodny i co ważne chroni środowisko przed nadmierną emisją CO2. Należy również pamiętać, że szyny zajmują znacznie mniej powierzchni niż sieć drogowa. Nie dziwi więc fakt, że rośnie grono jego entuzjastów – zarówno po stronie importerów, jak i firm eksportowych. Obecnie za pomocą kolei wymieniane są z Chinami towary niemal każdego typu, między innymi – tekstylia, artykuły spożywcze, podzespoły elektroniczne czy asortyment AGD. Od jakiegoś czasu rząd Chin zaczął dotować handel z niektórymi prowincjami, żeby dodatkowo pobudzić wymianę gospodarczą. – Pewnym niedostatkiem jest brak serwisu chłodzonego, ale w miarę upływu czasu i rozwoju usługi mamy nadzieję, że taki serwis również się pojawi – konkluduje Kos.

Z pewnością transport kolejowy jest gałęzią, która z każdym tygodniem będzie nabierać na znaczeniu. Jest on też przyczynkiem do rozwoju tzw. przewozów intermodalnych, czyli takiego w którym następuje wykorzystanie tylko jednej jednostki ładunkowej, np. kontenera, na całej trasie przewozów, bez przeładunku samego towaru przy zmianie rodzaju transportu. Rozwój kolejnej gałęzi przewozów będzie z pewnością nie tylko dodatkowym powodem do umocnienia się firm transportowych, ale także dodatkowym bodźcem dla polskiej gospodarki i wzmocnienia kraju na arenie międzynarodowej.

author avatar
Projekt Komunikacja

1 2

O autorze