Przyjęta koncepcja restrukturyzacji zatrudnienia polegająca m.in. na przejęciu części pracowników Telewizji Polskiej S.A. przez podmiot zewnętrzny obarczona jest ryzykami prawnymi polegającymi na ewentualnych roszczeniach: pracowników o przywrócenie do pracy w Spółce po zakończeniu okresu przejęcia oraz o ustalenie istnienia stosunku pracy przez osoby (byłych pracowników TVP S.A.) współpracujące z nią jako przedsiębiorcy. Dodatkowym ryzykiem jest przyjęcie modelu zatrudnienia, w którym znaczna część pracowników (zwłaszcza dziennikarzy przygotowujących programy informacyjne) istotnych dla realizowanej przez spółkę misji nadawcy publicznego jest zatrudniona przez podmioty zewnętrzne nie będące redakcjami w rozumieniu prawa prasowego.
Precedensowy charakter prawny przedsięwzięcia uniemożliwia stwierdzenie w jakim stopniu zidentyfikowane przez NIK ryzyka mogą mieć wpływ – zwłaszcza w dłuższej perspektywie czasowej – na realizację misji nadawcy publicznego oraz spodziewane korzyści ekonomiczne dla TVP S.A. Najwyższa Izba Kontroli zamierza to sprawdzić w odrębnej kontroli.
NIK przedstawiła po kontroli wnioski, których realizacja pomoże wyeliminować stwierdzone nieprawidłowości. Izba wnioskuje o:
- sporządzenie całościowej procedury minimalizującej ryzyka korupcyjne i występowanie konfliktu interesów oraz wprowadzenia jednolitej procedury dotyczącej prowadzenia i dokumentowania negocjacji;
- realizowanie współpracy z producentami zewnętrznymi w trybie konkursowym zgodnie z założeniami Strategii i Pismem Okólnym Prezesa Zarządu TVP S.A.;
- ulepszenie metod kalkulacji spodziewanych kosztów i przychodów w odniesieniu do produkcji zewnętrznej pozyskanej dla TVP1 i TVP2, co pozwoli m.in. minimalizować koszty oraz wzmocni pozycję rynkową TVP S.A;
- dokonywanie rejestracji i oceny zgodnie z procedurą obowiązującą w systemie ROPAT oraz dostosowywanie systemu ROPAT do aktualnych potrzeb TVP S.A. w zakresie współpracy z producentami zewnętrznymi;
- przestrzeganie przez Oddziały Terenowe TVP S.A. procedur w zakresie zawierania i realizacji umów z producentami zewnętrznymi, w tym m.in. stosowania obowiązujących w Spółce zasad opiniowania projektów umów oraz ich rejestracji;
- przestrzeganie przyjętych założeń przy realizacji koncepcji zmian w zatrudnieniu oraz minimalizowanie ryzyk prawnych i faktycznych;
- przestrzeganie obowiązku nadawania co najmniej 50% audycji, wytworzonych w okresie pięciu lat przed rozpowszechnieniem w czasie przeznaczonym na audycje europejskie producentów niezależnych.
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) to naczelny i niezależny organ kontroli państwowej z misją strażnika grosza publicznego. Od ponad 90 lat NIK ocenia funkcjonowanie państwa i gospodarowanie środkami publicznymi.
Najwyższa Izba Kontroli powstała jako jedna z pierwszych instytucji w odrodzonej, niepodległej Polsce. To nie przypadek. Dla sprawnego funkcjonowania państwa niezbędne jest istnienie kompetentnego i niezależnego od władzy wykonawczej organu kontroli, stojącego na straży publicznych pieniędzy. W demokratycznym świecie funkcjonowanie takich instytucji uważa się za normę.
Kontrola państwowa sprawowana przez NIK opiera się na jasno określonych zasadach: przejrzystości intencji, rzetelności informacji, apolityczności kontrolerów oraz kolegialności w podejmowaniu kluczowych decyzji. W ten sposób Izba nawiązuje do światowych standardów w dziedzinie kontroli państwowej.
Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej NIK szybko włączyła się w pracę współtworzenia tych standardów. Wysiłki te zostały wkrótce docenione. W 2008 r. Prezes NIK został przewodniczącym Europejskiej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli (EUROSAI). To wielkie wyróżnienie i jednocześnie potwierdzenie kierunku, w którym Izba konsekwentnie podąża od lat - w służbie Rzeczypospolitej i wszystkim jej obywatelom.
Najwyzsza Izba Kontroli
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) to naczelny i niezależny organ kontroli państwowej z misją strażnika grosza publicznego. Od ponad 90 lat NIK ocenia funkcjonowanie państwa i gospodarowanie środkami publicznymi.
Najwyższa Izba Kontroli powstała jako jedna z pierwszych instytucji w odrodzonej, niepodległej Polsce. To nie przypadek. Dla sprawnego funkcjonowania państwa niezbędne jest istnienie kompetentnego i niezależnego od władzy wykonawczej organu kontroli, stojącego na straży publicznych pieniędzy. W demokratycznym świecie funkcjonowanie takich instytucji uważa się za normę.
Kontrola państwowa sprawowana przez NIK opiera się na jasno określonych zasadach: przejrzystości intencji, rzetelności informacji, apolityczności kontrolerów oraz kolegialności w podejmowaniu kluczowych decyzji. W ten sposób Izba nawiązuje do światowych standardów w dziedzinie kontroli państwowej.
Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej NIK szybko włączyła się w pracę współtworzenia tych standardów. Wysiłki te zostały wkrótce docenione. W 2008 r. Prezes NIK został przewodniczącym Europejskiej Organizacji Najwyższych Organów Kontroli (EUROSAI). To wielkie wyróżnienie i jednocześnie potwierdzenie kierunku, w którym Izba konsekwentnie podąża od lat - w służbie Rzeczypospolitej i wszystkim jej obywatelom.