loader

Kapitalni.org: Finansów najlepiej uczy rodzina

Czy program szkolny uzupełniony o zajęcia nawiązujące do tematyki finansowej przynosi oczekiwane efekty? Jak się okazuje – niekoniecznie. Wyniki, jakie uzyskały osoby uczestniczące w tego typu lekcjach w gimnazjum albo w szkole średniej (31 proc.) są prawie identyczne z wynikami tych, którzy nie brali w nich w ogóle udziału (43 proc.).

 

Prawie 70 proc. z uczestników testu nigdy nie zapisało się na żadne dodatkowe szkolenie czy kurs na tematy ekonomiczne lub gospodarcze – ich średni wynik to niespełna 14 pkt. Tylko 16 proc. badanych podnosiło swoją wiedzę w ten sposób, a prawie tyle samo nie pamięta, czy uczestniczyło w jakichkolwiek. Analogicznie te osoby uzyskały średnio 15 i 8 pkt. Dodatkowe kursy poprawiają więc stan wiedzy i wykorzystanie jej w codziennych sytuacjach, jednak są mało popularne wśród społeczeństwa.

 

– Edukacja finansowa w szkole lub jej brak nie ma wpływu na poziom wiedzy z tego zakresu oraz na jej wykorzystanie w dorosłym życiu. Widać natomiast, że osoby korzystające z dodatkowych kursów oraz zaznajamiane z gospodarowaniem budżetem już w domu rodzinnym, uzyskują najlepsze wyniki w teście. Mają więc największą wiedzę finansową –  stwierdza Agnieszka Szczepanik.

 

Edukacja bardzo istotna

Aż 81 proc. badanych deklaruje, że edukacja społeczeństwa na tematy ekonomiczne i finansowe jest istotna lub raczej istotna. Osoby, które zdają sobie z tego sprawę, uzyskały najwyższe wyniki w teście – średnio 16,35 pkt. Na przeciwnym biegunie są sceptycy z rezultatem na poziomie zaledwie 9,68 pkt.

 

Prawie sześciu na dziesięciu badanych uważa, że większa wiedza finansowa byłaby im potrzebna – średnia liczba punktów, jaką uzyskali, to ponad 14. To więcej, niż wynik, który osiągnęli ludzie usatysfakcjonowani ze swojego poziomu wiedzy. Co piąty badany nie potrafi zająć żadnego stanowiska w tej kwestii – zdobyli oni także najmniejszą ilość punktów, bo tylko 8 na 27 możliwych.

 

– Osoby niezaangażowane na tyle, że nie potrafią ocenić, czy potrzebują większej wiedzy i czy edukacja społeczeństwa jest istotna, uzyskują najniższe wyniki w teście. Co ciekawe, potrzebę posiadania szerszej wiedzy finansowej deklarują ci, którzy najwięcej zarabiają oraz mają wyższe wykształcenie. Są także bardziej świadomi, co widać w lepszych wynikach badania – podkreśla Agnieszka Szczepanik. – Jak pokazują nasze coroczne badania, edukacja społeczeństwa w omawianej tematyce jest nadal ważna. Jako firma z branży finansów, od lat wspieramy ją poprzez platformę Kapitalni.org. W tym roku uruchomiliśmy także pierwszą w Polsce onlinową grę edukacyjną – Pre.Kapitalni – poruszającą w ciekawy sposób kwestie finansowe, z którymi każdy z nas styka się na co dzień – dodaje.

1 2

O autorze