loader

Kapitalni.org: Finansów najlepiej uczy rodzina

Ponad 80 proc. Polaków uważa, że edukacja na tematy ekonomiczne jest ważna. Osoby, które z tymi kwestiami były zaznajamiane już w domu rodzinnym, mają znacznie większą świadomość finansową – wynika z testu wiedzy finansowej przeprowadzonego dla platformy Kapitalni.org przez firmę Maison&Partners. Wiedza przekazywana przez rodziców częściej pomaga podejmować trafne decyzje ekonomiczne niż ta zdobyta w szkole.

 

Już po raz trzeci platforma edukacyjna Kapitalni.org przeprowadziła test w ramach badania „Wiedza finansowa Polaków”. Ankietowani udzielali odpowiedzi na pytania z życia codziennego o różnym poziomie trudności. Wśród nich były m.in. zagadnienia dotyczące standardowych zakupów, upadłości konsumenckiej czy kredytów hipotecznych.

 

Nawyki finansowe wynosimy z domu

Jedne z najwyższych wyników w teście uzyskały osoby, które w dzieciństwie były zachęcane przez rodziców do oszczędzania. 34 proc. badanych określiło, że takie zachowania miały miejsce regularnie w ich domach, natomiast prawie u połowy występowały od czasu do czasu. Najniższy wynik – średnio 12,12 pkt. na 27 możliwych do uzyskania – otrzymali ci, którzy w dzieciństwie do oszczędzania nie byli zachęcani w ogóle.

 

54 proc. ogółu ankietowanych zadeklarowało, że rodzice rozmawiali z nimi na tematy związane z ekonomią i finansami, a co dziesiąta osoba odbywała takie dyskusje regularnie. Co ciekawe osoby, które od najmłodszych lat uczyły się rozsądnego gospodarowania budżetem, są teraz w grupie najlepiej zarabiających. Prawie 40 proc. badanych z pensją powyżej 5 000 zł  wyniosła taki nawyk z domu.

 

– Jak wynika z badania, nawet okazjonalne działania podejmowane przez rodziców przyczyniają się do lepszego przygotowania finansowego dzieci do dorosłego życia. Co trzecia osoba uważa, że to właśnie na rodzicach spoczywa obowiązek edukacji finansowej. Niestety, ponad czterech na dziesięciu ankietowanych przyznało, że rozmowy na takie tematy w ich rodzinnym domu w ogóle nie miały miejsca – podkreśla Agnieszka Szczepanik, dyrektor departamentu edukacji w Wonga Polska, która odpowiada za rozwój platformy edukacyjnej Kapitalni.org. – Potwierdza to, że edukacja finansowa nadal jest obszarem, nad którym musimy intensywnie pracować jako społeczeństwo – dodaje.

 

Szkoła uczy mniej niż rodzina

1 2

O autorze