loader

Jak podróżują Polacy? Raport z rynku usług turystycznych za rok 2013 na podstawie danych FLY.PL

Kiedy wyjeżdżają Polacy?

Rok 2013 z pewnością można zaliczyć do bardzo udanych dla branży turystycznej. Dane FLY.PL pokazują, że odnotowano wtedy 28% wzrost sprzedaży wycieczek w formule on-line. Jest to bardzo dobry wynik, tym bardziej, że wiele wskazywało, że po wydarzeniach z ubiegłego sezonu i lawinie upadków biur podróży, na rynku usług turystycznych może nastąpić stagnacja. Okazało się jednak, że sytuacja ta w żaden sposób nie ostudziła urlopowych planów Polaków.

 

 

Kwartały

Zmiana w ilości rezerwacji

2013 vs. 2012

%

I kwartał 2013r.

6,53

II kwartał 2013r.

-7,68

III kwartał 2013r.

46,78

IV kwartał 2013r.

27,52

 

Zagraniczne wyjazdy i plany urlopowe zazwyczaj kojarzą się z okresem letnim. Dane biura podróży FLY.PL pokazują, że na okres od początku lipca do końca września Polacy kupują najwięcej wycieczek. Ponadto, w III kwartale 2013 odnotowano największy przyrost liczby rezerwacji względem roku ubiegłego. W tych miesiącach z FLY.PL wyjechało o niemal 50% więcej osób niż w analogicznym okresie 2012 roku. Najwięcej osób wybiera urlop w sierpniu. Nieco mniej turystów wyjechało w lipcu, natomiast najmniejszy wzrost ilości rezerwacji odnotowano na wrzesień. Biorąc pod uwagę, iż znaczną część klientów biura stanowią rodziny z dziećmi można stwierdzić, że jednym z istotniejszych kryteriów wyboru terminu wyjazdu wciąż pozostają wakacje szkolne.

 

Dane Fly.pl potwierdzają, że część wyjeżdżających odkłada urlop na okres zimowy, kiedy w kraju panuje śnieg i mróz, a na zagranicznych plażach można liczyć na słoneczny wypoczynek i bardzo wysokie temperatury. Wakacje poza sezonem letnim cieszą się coraz większą popularnością – od października do grudnia 2013 miał miejsce niemal 30% wzrost rezerwacji względem roku 2012. Coraz chętniej turyści wybierali wyjazdy w listopadzie i grudniu, a najmniejsza zmiana wystąpiła w październiku. Dane dotyczące wyjazdów w grudniu pokazują, iż Polacy coraz chętniej wybierają się na urlop w okresie przerwy między Świętami Bożego Narodzenia a Sylwestrem. Wiele osób wykorzystuje te wolne dni na wypoczynek poza domem. Na przestrzeni całego roku 2013 były jednak miesiące, które cieszyły się nieco mniejszą popularnością. Spadki w ilości rezerwacji względem roku 2012 odnotowano w marcu, czerwcu i maju.

 

Mimo wszystko, rok 2013 był bardzo dobrym okresem nie tylko dla FLY.PL, ale dla całej branży turystycznej skupiającej się na działaniach on-line. W naszych planach na ten rok założyliśmy oczywiście wzrost ilości sprzedanych wycieczek, chociaż napięta sytuacja w Egipcie, który przez lata był niekwestionowanym liderem wśród destynacji zagranicznych wyjazdów Polaków, budziła nasze obawy. Okazało się, jednak że mimo zawirowań w tym regionie, udało się osiągnąć zamierzone wzrosty całościowej sprzedaży – mówi Kacper Daszke, Marketing Manager Fly.pl.

 

Kiedy Polacy planują wakacje?

 

Praktycznie wszystkie biura podróży pozwalają zarezerwować wycieczkę nawet z dużym wyprzedzeniem. Największą zaletą biur działających online jest natomiast możliwość łatwego śledzenia atrakcyjnych cenowo ofert last minute.

 

Jak pokazują dane sprzedażowe FLY.PL, rezerwacja maksymalnie do 14 dni przed wyjazdem, jest najczęściej wybieranym rozwiązaniem. Z typowej oferty last minute w 2013 skorzystało ponad 45% turystów, co stanowiło niewielki, zaledwie 1%, spadek w porównaniu z rokiem ubiegłym. Last minute najbardziej popularne było w okresie letnim, od czerwca do września.

 

Z ofert last minute najczęściej korzystają osoby, które nie mają dokładnie sprecyzowanych planów wyjazdowych. Po prostu zależy im na urlopie, jednak kluczowym czynnikiem decyzyjnym nie jest termin, hotel czy nawet miasto, ale kwestie finansowe. W lecie, okresie urlopowym, na bieżąco śledzą oni propozycje biur podróży i decydują się na oferty last minute, które pozwalają na znaczne oszczędności. W większości z takich ofert korzystają osoby młode, bezdzietne, które wręcz z dnia na dzień są w stanie przygotować się do wyjazdu. Rodziny z dziećmi zwykle dokładniej planują wycieczki, chociażby ze względu na chęć zapewnienia maluchom odpowiednich atrakcji podczas urlopu.

 

Popularność ofert last minute zwykle tłumaczy się właśnie atrakcyjnymi warunkami cenowymi, jednak niektórzy komentatorzy rynku usług turystycznych zwracają uwagę również na inny aspekt. Otóż kupno wycieczki na kilka dni przed wylotem daje większe poczucie bezpieczeństwa. W przypadku rezerwacji z wyprzedzeniem kilku tygodni, a tym bardziej kilku miesięcy, nigdy nie mamy pewności, że nie wydarzy się coś co uniemożliwi nam wyjazd. Nie sposób przecież przewidzieć choroby, hospitalizacji czy utraty pracy, dlatego też wielu turystów obawia się układania długoterminowych planów i woli poczekać ze spakowanymi walizkami na ciekawą ofertę z wylotem za kilka dni.

 

Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że Polacy niechętnie planują wakacje w odległych terminach. Im więcej dni do wyjazdu, tym mniejsza liczba rezerwacji. Niemal co piąty turysta planował w 2013 wyjazd na maksymalnie 30 dni przed datą wyjazdu. Podobnie jak w przypadku last minute, najpopularniejszym okresem jest lipiec i sierpień.

 

O wyjazd z wyprzedzeniem od miesiąca do 4 miesięcy dba co dziesiąty turysta. Z wyprzedzeniem od 31 do 60 dni w 2013 wycieczki wykupiło 11,72% klientów, natomiast plany w okresie od 61 dni do 120 dni przed wyjazdem robiło 10,26% klientów.

 

Warto zaznaczyć, że w obu przypadkach zakupy w większości dotyczyły wyjazdów w okresie letnim, a dokonywano ich w pierwszej połowie roku. Wśród klientów biura, którzy z większym wyprzedzeniem rezerwowali wyjazdy, popularna była opcja wykupienia dodatkowego ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z wyjazdu. Dzięki takiemu zabezpieczeniu turyści, którzy z przyczyn losowych nie mogli wyjechać we wcześniej zaplanowanym terminie, mogli odzyskać całość wpłaconej kwoty. W ramach zeszłorocznej promocji organizowanej z TU Europa, klienci biura mogli skorzystać z ubezpieczenia  bez dodatkowych opłat, co spotkało się z dużym zainteresowaniem i zaowocowało kolejną edycją akcji „100%zwrotu” w bieżącym roku.

 

Można zauważyć, że znikomy procent nabywców planuje urlopy z ponad półrocznym wyprzedzeniemZaledwie 7% klientów FLY.PL wykupuje wycieczki tak wcześnie. Najczęściej dotyczy to miesięcy zimniejszych, tj. listopada, grudnia i stycznia, kiedy klienci FLY.PL myślą już o letnim wypoczynku.

 

Gdzie wyjeżdżają Polacy?

 

Dane sprzedażowe FLY.PL pokazują, że najpopularniejsze kierunki zagranicznych wyjazdów Polaków w 2013 to Grecja i Egipt.

Co piąty turysta w 2013 roku wybrał wypoczynek w Grecji, która w ofercie FLY.PL nie jest nowym kierunkiem, jednak w ostatnim czasie wyraźnie zyskała na popularności. Do greckich kurortów wybrało się niemal dwukrotnie więcej Polaków niż w roku 2012. Przed wyjazdami do Grecji nie wystraszyły ich medialne doniesienia o trudnej sytuacji finansowej w kraju, groźby wyjścia ze strefy euro, a także związane z tym zamieszki i protesty. Warto podkreślić, iż nie bez znaczenia pozostaje fakt, że turystyka zawsze należała do silnych i najbardziej dochodowych sektorów greckiej gospodarki. W obliczu kryzysu dbano, aby  ta tendencja się nie zmieniła, a Grecja wciąż jawiła się jako atrakcyjne miejsce wypoczynku. Z pewnością turyści przebywający w kurortach, szczególnie z dala od stolicy, nie musieli obawiać się spadku jakości świadczonych usług. Grecy zdają sobie sprawę jak cenni są napływający do nich z całego świata turyści, dlatego też nadal starają się zapewniać im atrakcje na jak najwyższym poziomie.

 

Nie bez znaczenia w kontekście popularności wycieczek do Grecji, pozostaje również fakt, iż sytuacja finansowa państwa przyczyniła się do spadku cen usług turystycznych. Wyjazdy do tego regionu w roku 2013 były tańsze niż w latach ubiegłych, pozostając na tym samym poziomie jakościowym.

 

Niezmiennie od lat najwięcej osób wypoczywało na największej greckiej wyspie, Krecie, która kusi krajobrazem jasnych plaż przeplatanych skalistymi wybrzeżami. Na popularności nieco straciło Rodos, wybierane w roku 2013 przez 15% turystów, zyskała natomiast wyspa Zakynthos. Niektórzy nazywają ją „wyspą widokową”, gdyż obfituje w miejsca, gdzie można podziwiać okazałe skały opadające do morza. Turystów przyciągają piękne plaże, na czele z Zatoką Wraku, dziką plażą zamkniętą białymi klifami, na której spoczywa wrak statku, a także rejsy łodziami do błękitnych grot.  Już w połowie roku zainteresowanie tą trzecią co do wielkości grecką wyspą zostało uznane ze ubiegłoroczny trend. Zgodnie z prognozami, utrzymywał się on przez cały sezon.

 

Egipt w zeszłym roku wybrał co piąty wyjeżdżający z FLY.PL, co oznacza spadek w porównaniu ze sprzedażą wycieczek w tym kierunku w latach ubiegłych. Niewątpliwe wpływ na to miała sytuacja polityczna i kolejna fala antyrządowych protestów, która nieco zachwiała zainteresowanie wyjazdami nad Nil, szczególnie na przełomie czerwca i lipca. Dane z kolejnych miesięcy pokazują jednak tendencję wzrostową. Egipt znów cieszy się coraz większą popularnością i wiele wskazuje na to, że szybko powróci na pozycję lidera i do sprzedaży sprzed kilku lat, na poziomie ponad 50% obrotu FLY.PL.

 

Podobnie jak w ostatnich latach, najpopularniejszy był wypoczynek w Hurghadzie, która stanowi połowę sprzedaży Fly.pl. To baza wypadowa do innych atrakcji turystycznych, takich jak wycieczki po Pustyni Arabskiej. Popularne jest również słynące z raf koralowych Sharm El Sheikh, które wybrał co trzeci turysta. Pozostałe kurorty: Marsa Alam i Taba, były mniej popularne, jednak również zyskały zainteresowanie względem roku ubiegłego.

 

Kolejnym kierunkiem często wybieranym przez turystów w 2013 była Turcja, która stanowiła 18% sprzedaży FLY.PL, co stanowiło niemal 4% wzrost względem roku 2012. Zdecydowanie najwięcej osób wybrało się do Antalya, miasta położonego w południowo-zachodniej części kraju, którego wizytówką jest Żłobiony Minaret – Yivli Minare, pozostałość dawnego meczetu. W mieście tym turyści mogą przechadzać się uliczkami starego miasta, podziwiając ruiny XII-wiecznej, bizantyjskiej bazyliki Kesik Minare  Z uroków miasta skorzystało niemal 80% spośród wyjeżdżających do Turcji.

 

Co dziesiąty turysta wybierał wypoczynek w Hiszpanii, a najwięcej, niemal jedna czwarta spośród nich chciała odwiedzić Teneryfę, która ze względu na kilka typów klimatu i stref klimatycznych nazywana jest „kontynentem w miniaturze”. Popularne, choć znacznie mniej, były również Fuerteventura, którą wybrało niemal 18% odwiedzających Hiszpanię oraz Majorka – wybór ok.15% z nich.

1 2

O autorze