loader

Jak podróżują Polacy? Raport z rynku usług turystycznych za rok 2013 na podstawie danych FLY.PL

 

Warto zwrócić uwagę także na Włochy, których udział w obrocie FLY.PL względem roku 2012 wzrósł w ubiegłym roku ponad dwukrotnie. Co czwarty turysta wyjeżdżający na Półwysep Apeniński wybierał wypoczynek na Sycylii, która słynie z przykładów starożytnej sztuki i architektury, na czele z Valle dei Templi, Doliną Świątyń. 19% zdecydowało się spędzić urlop na Sardynii. Co ciekawe, dość liczna grupa wybrała wycieczkę objazdową, podczas której mogą zwiedzić Rzym i Florencję, a także poznać zabytki Sieny i Lukki.

 

Podobny jak Włochy wzrost odnotowała również Bułgaria, która kusi piaszczystymi plażami i niewątpliwie stosunkowo niskimi cenami. W 2012 jej udział w obrocie biura wynosił 3%, natomiast w 2013 odnotowano wzrost do poziomu 5,6%. Niewielki wzrost dotyczy również sprzedaży wycieczek do Tunezji, która łączy w sobie arabskie, afrykańskie i śródziemnomorskie tradycje. W renomowanych kurortach, takich jak Dżerba, Tabarka, Hammamet, czy Sousse w  2013 roku urlop spędzało ok. 7% klientów FLY.PL.

 

W roku 2013 wzrosło również zainteresowanie Cyprem, a w szczególności Cyprem Północnym. Jest to stosunkowo nowy kierunek, rzadko obierany przez Polaków w latach ubiegłych, kiedy to częściej odwiedzano południową część wyspy. Obecnie coraz więcej osób docenia jednak walory tego miejsca – piękne, dzikie plaże i doskonałe warunki do uprawiania sportów wodnych i nurkowania, porównywalne z tymi w bardziej egzotycznych krajach. Turystów przyciąga jego naturalność, nieskażona jeszcze zbyt dużą liczbą turystów. Cypr Północny to w tej chwili chyba jedyne miejsce w basenie Morza Śródziemnego, gdzie można mieć plażę niemal na wyłączność. Jeśli jednak wzrostowa tendencja liczby wyjazdów w to miejsce utrzyma się w kolejnych latach, coraz trudniej będzie o spokojny wypoczynek na dzikiej plaży, a miejsce to coraz bardziej zacznie przypominać inne południowoeuropejskie kurorty.

 

Jak wypoczywają Polacy?

 

Planując wakacje z FLY.PL  turyści na początek określają kilka parametrów, jakie powinna spełniać ich wycieczka. Mowa tu o standardzie hotelu, wyżywieniu, długości pobytu oraz preferowanym rodzaju transportu.

 

Polacy rzadko podróżują w pojedynkę. Średnia ilość osób przy jednej rezerwacji wynosi 2,2.

 

Zdecydowana większość klientów biura to pary bądź rodziny z dziećmi. Te ostatnie najczęściej szukają hoteli All Inclusive, blisko plaży i z atrakcjami dla najmłodszych. Rodzice, wybierając spośród dostępnych ofert, zwracają szczególną uwagę na bezpieczeństwo swoich pociech podczas pobytu, jak również na dostępność zajęć dla dzieci. Zajęcia dla najmłodszych prowadzone przez polskich animatorów są jednym z najważniejszych kryteriów przy wyborze oferty wyjazdu.

 

Dane za rok 2013 pokazują, że klienci podczas wakacji zdecydowanie stawiają na wygodę i komfort. Najczęściej Polacy wypoczywali w hotelach 4- i 4,5-gwiazdkowych. Na najwyższą jakość obsługi decydował się co czwarty wyjeżdżający. Niecałe 30%wybrało wypoczynek w hotelu o standardzie niższym niż 4 gwiazdki, a tylko nieliczni wybierali hotele 2 bądź 2,5-gwiazdkowe.

 

Również dane dotyczące wybieranego standardu wyżywienia w hotelu świadczą o wysokich oczekiwaniach klientów. Zdecydowana większość, bo ponad 80% podróżnych wybiera opcję All Inclusive, obejmującą pełne wyżywienie: śniadania, obiady, kolacje oraz przekąski między posiłkami, a także napoje bezalkoholowe, jak i alkohole. Tylko 1% turystów decyduje się na opcję bez wyżywienia.

 

Warto zauważyć, że wśród turystów, którzy nie wybierają wersji All inclusive, dominuje opcja Half Board, czyli śniadania i obiadokolacje, co daje pełną swobodę korzystania z uroków miejsca pobytu bez konieczności powrotu do hotelu w porze obiadu.

 

Z danych wynika, że Polacy w większości wyjeżdżają na okres do 8 dni, zwykle w 2013 roku był to jednak równo tydzień. Tylko co trzeci wyjeżdżający znajduje czas i pieniądze na wypoczynek długości od 9 do 15 dni. Jedynie co setny klient może sobie pozwolić na wyjazd dłuższy, czyli liczący ponad 2 tygodnie.

 

Zakup wycieczki w FLY.PL to również możliwość wyboru środku transportu. Biorąc pod  uwagę, iż oferta biura podróży to zagraniczne wyjazdy, niekiedy w bardzo odległe miejsca w Afryce, Azji, czy Ameryce Południowej, niemal wszyscy turyści wybierają podróż lotniczą. Nieco ponad połowa podróżnych rozpoczyna swe wakacje na lotnisku w Warszawie, natomiast co piąty wybiera jako miejsce startu Katowice. Wrocław, Poznań, Gdańsk, czy Kraków są zdecydowanie mniej popularne.

 

W 2013 roku zaledwie 2% Klientów FLY.PL wybrało podróż autokarem, co może jest mniej komfortowe i pochłania więcej czasu, ale z drugiej strony pozwala „zwiedzać” z okien autobusu. 3%  turystów zrezygnowało z opieki biura podróży podczas drogi do miejsca docelowego, decydując się na dojazd we własnym zakresie.

 

W kwestii preferencji klientów warto również powiedzieć o wyraźnej tendencji dotyczącej drogi rezerwacji wyjazdów. Internetowe biura, w tym FLY.PL, pozwalają dokonywać rezerwacji online lub telefonicznie, za pośrednictwem centrum obsługi klienta. Tendencją jaką wyraźnie ujawniają dane FLY.PL z ostatnich kilku lat jest stały wzrost ilości rezerwacji dokonywanych całkowicie online, kosztem rezerwacji telefonicznych.

 

Wykres pokazuje wyraźne odwrócenie tendencji. W roku 2010 ponad połowa klientów FLY.PL wybrała rezerwację za pośrednictwem Contact Center, gdzie mogli porozmawiać z ekspertem i to on dokonał za nich wszystkich formalności. Trzy lata później z samodzielnej rezerwacji na stronie internetowej biura skorzystało już 55% Polaków. Z pewnością nie bez znaczenia pozostaje rosnące obycie Polaków w świecie internetu i fakt, że obecnie wiele innych spraw załatwiają oni on-line. Poruszanie się po stronie biura podróży nie sprawia im już trudności, zwłaszcza, że system prowadzi przez proces rezerwacji krok po kroku.

 

 

Podsumowanie:

Podsumowując dane za rok 2013 eksperci z FLY.PL zaliczają go do udanych w branży turystycznej. Polacy znacznie częściej niż w roku ubiegłym korzystali z usług biura, przynosząc tym samym optymistyczną prognozę na kolejne lata.

 

Warto jednak podkreślić, że z początkiem roku 2013 trudno było prognozować, jaka będzie sytuacja na rynku usług turystycznych. Skutki bankructwa niektórych biur podróży odczuły tysiące osób, a doniesienia medialne o kolejnych grupach polskich turystów, którzy musieli przerwać urlop, czy tych którzy nawet nie zdążyli wyjechać napawały potencjalnych klientów lękiem. Liczne były głosy o spadku zaufania do biur podróży i poszukiwaniu alternatywnych rozwiązań w postaci samodzielnego organizowania wyjazdów. O sytuacji w branży turystycznej w rozpoczynającym się roku mówiono raczej w kontekście utrzymania rezerwacji na dotychczasowym poziomie, a nawet obawiano się spadku ich liczby. Jak widać w przypadku wielu podmiotów oferujących usługi turystyczne obawy były całkowicie nieuzasadnione.

 

Na urlopowe wybory Polaków w niewielkim stopniu wpłynęły również medialne doniesienia o kryzysie w Grecji, czy kolejnej fali protestów w Egipcie. Właśnie te dwa kierunki były najczęściej wybieranymi w ubiegłym roku. Łącznie w miejsca te wyjechała niemal połowa turystów, którzy w 2013 roku skorzystali w usług FLY.PL. Nie dziwi popularność Egiptu, który od lat jest w czołówce destynacji zagranicznych wyjazdów Polaków i po niewielkim zachwianiu znów pnie się ku pozycji lidera. Zaskoczeniem natomiast okazała się rosnąca popularność Grecji, której udział w obrocie FLY.PL wzrósł niemal dwukrotnie. Niewątpliwie zainteresowanie wyjazdami w ten region było jednym z  głównych trendów w roku 2013.

 

Dane sprzedażowe FLY.PL pozwalają wnosić, że Polacy podczas urlopu najbardziej cenią wygodę i komfort, ale ważnym kryterium wyboru wycieczek wciąż pozostaje również ich cena. Świadczy o tym nie tylko dominacja Grecji czy Egiptu, których ceny są jednymi z najniższych w ofercie biur podróży, ale również przewaga wyjazdów krótkich, trwających maksymalnie 8 dni oraz popularność oferty last minute.

 

Zakup wycieczki z niewielkim wyprzedzeniem, maksymalnie do 14 dni przed wyjazdem, okazał się najczęściej wybieraną opcją w sezonie 2013. Dane pokazały jednocześnie, że Polacy niechętnie robią długoterminowe plany. Na zakup wycieczki z kilkutygodniowym, a tym bardziej kilkumiesięcznym wyprzedzeniem decyduje się niewielu turystów.

 

Wyraźną tendencją na rynku usług turystycznych, jaka zarysowuje się już od kilku lat, jest rosnąca popularność internetowych biur podróży. Polacy coraz chętniej poszukują wycieczki właśnie w sieci. Szczególnie cenią sobie fakt dostępu do wielu różnych ofert zebranych w jednym miejscu, możliwość łatwego porównywania ofert kilku touroperatorów oraz szansę na skorzystanie z atrakcyjnych cenowo ofert last minute.

 

Cieszy nas, że Polacy coraz chętniej korzystają z usług biur działających online. Dane sprzedażowe za ostatnie lata świadczą o dużym zaufaniu jakim darzą nas klienci. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie każdy potrafi sprawnie poruszać się w sieci, dlatego też aby umożliwić korzystanie z naszych ofert wszystkim klientom, uruchomiliśmy Contant Center oraz stacjonarne biuro. Jednak nasza działalność stricte w sieci umacnia się z roku na rok, co zarówno nam, jak i innym internetowym biurom podróży wróży dalszy rozwój – podsumowuje Kacper Dasze, Marketing Manager FLY.PL.

 

 

1 2

O autorze