loader

Globalny rynek motoryzacyjny dwóch prędkości, wyzwania na przyszłość

Euler Hermes, światowy lider w ubezpieczaniu należności handlowych, opublikował swój najnowszy raport na temat rynku motoryzacyjnego „Publiczne zabezpieczenia dla rynku motoryzacyjnego”. Zawiera on prognozę wzrostu sprzedaży mierzonego liczbą rejestracji pojazdów dla roku 2016 i 2017, jak również wskazuje różne wyzwania dla rynku motoryzacyjnego.

    W 2016 roku światowy rynek motoryzacyjny jest nadal podzielony: w Europie, Chinach i w Stanach Zjednoczonych liczba nowo rejestrowanych pojazdów wyraźnie rośnie, podczas gdy w Indiach stanęła na jednym poziomie, w Japonii się zmniejsza, a w Rosji i Brazylii wyraźnie pikuje. Polityka publiczna (zachęty podatkowe, polityka monetarna i zagrożenia polityczne) będzie kształtować dynamikę wielu rynków.

•    Oczekuje się, że w 2016 i 2017 producenci pojazdów ogłoszą dobre wyniki, dzięki wysiłkom włożonym w ograniczenie kosztów, a zwłaszcza na skutek ożywienia popytu. W Stanach Zjednoczonych przychody w 2016 roku mają się zwiększyć o +3%. W Niemczech mają wzrosnąć o +6%, a we Francji o +5%

•    Pomimo dobrych wyników, producenci utknęli w miejscu, między zwolnieniem produkcji (+2% w 2016 roku i +1% w 2017) a ogromnymi inwestycjami na rzecz bezemisyjnej autonomicznej przyszłości.

•    Poprawa popytu w Europie oznacza zwiększone zamówienia w polskich fabrykach, a więc więcej pracy, być może nowe inwestycje, na pewno pozytywny wpływ na gospodarkę.

Globalny rynek motoryzacyjny dwóch prędkości w 2016 roku. W 2016 roku gospodarcza i polityczna niepewność w krajach rozwijających się wywiera bezpośredni wpływ na rynek motoryzacyjny. Rosja i Brazylia odpadły z wyścigu, Indie i Turcja zwalniają, a w Japonii liczba rejestrowanych aut spada.

“Postępujące spadki na rynku brazylijskim (-19% w 2016 roku) i rosyjskim (-11%) są bardzo wyraźne, liczba rejestrowanych aut spadła o 50% w okresie krótszym niż cztery lata. Spadki cen ropy, kryzys w zakresie finansowania i niepewność polityczna dużo kosztują zarówno Rosję jak i Brazylię. Oba te kraje pozostają w recesji, podobnie jak ich rynki motoryzacyjne” – mówi Ludovic Subran, Główny Ekonomista w Euler Hermes.

W 2016 roku liczba nowych rejestracji pojazdów w Indiach wzrosła o +1%. W Turcji brak stabilności politycznej stworzył atmosferę niepewności, co nie wróży najlepiej odbudowaniu sprzedaży. W 2016 roku odnotowano spadek liczby rejestracji o -1%.

“Pomimo tego, że w Indiach mieszka ponad miliard ludzi, sprzedaje się tam rocznie tylko 2 miliony pojazdów. Producenci starają się rozwinąć rynek oferując bardzo tanie produkty, ale są oni powstrzymywani niską siłą nabywczą gospodarstw domowych i ograniczoną infrastrukturą drogową” – wyjaśnia Yann Lacroix, Ekspert Branżowy w Euler Hermes.

W Japonii rynek motoryzacyjny zmienia się od kilkunastu lat, w zależności od kilku czynników, począwszy od kursu jena, a skończywszy na bodźcach ekonomicznych. Po spadku w 2015 roku (-14%), który nastąpił po wzroście stawki VAT, przewiduje się, że w 2016 roku liczba samochodów rejestrowanych w Japonii ustabilizuje się. Być może w perspektywie roku 2017 pojawi się nawet wzrost sprzedaży w rezultacie przesunięcia zaplanowanej na kwiecień 2017 roku podwyżki stawki VAT na rok 2019.

Europa wrzuca wyższy bieg, w Stanach Zjednoczonych robi się gorąco, a Chiny znowu dociskają gaz. 

Rok 2016 będzie trzecim z kolei rokiem wzrostu sprzedaży na europejskim rynku motoryzacyjnym, z potencjałem +5,5%. Do osiągnięcia takiego dobrego wyniku przyczyniły się wszystkie kraje europejskie. 

“Włochy i Hiszpania nadal chcą przegonić wszystkich ze swoim wzrostem sprzedaży +10%, chociaż nadal jest to wielkość niższa niż te, które osiągano przed kryzysem” – dodaje Yann Lacroix. “Francja (+6%) i Niemcy (+5%) radzą sobie lepiej i powinny osiągnąć co najmniej poziom sprzed kryzysu. W Wielkiej Brytanii liczba rejestracji osiągnie wielkość 2.6 milionów sztuk.”

Zalecana jest jednak wysoka ostrożność, ponieważ 2017 może być rokiem stagnacji, szczególnie na rynkach Wielkiej Brytanii i Hiszpanii, notując -10% spadek sprzedaży wywołany z jednej strony – Brexitem, z drugiej – zakończeniem hiszpańskiego programu wypłacania subsydiów za złomowanie starych samochodów.

author avatar
AKM multiAN PR

1 2

O autorze