loader

Co drugi kierowca nowego auta w Polsce może stracić 24,4 tys. zł

Samochodowy rynek pierwotny w Polsce rozwija się w szybkim tempie. W pierwszej połowie 2018 r. liczba zarejestrowanych aut osobowych wyniosła aż 237,3 tys. egzemplarzy (wzrost o 10,1% r/r). Niestety z uwagi na brak ubezpieczeń GAP (Guaranteed Asset Protecition) co drugi polski kierowca musi liczyć się z możliwością straty średnio 24,4 tys. zł na każdym nowo kupionym pojeździe – wynika z analizy AXA Partners.

Spośród 237,3 tys. nowych samochodów zarejestrowanych w pierwszym półroczu br. zakup przeszło co drugiego (51,6%; 141 tys. egzemplarzy) był finansowany w ramach leasingu. Pozostała część 132,3 tys. aut została zakupiona na kredyt lub za gotówkę. I to właśnie wśród tej grupy eksperci AXA Partners upatrują kierowców najbardziej narażonych na straty finansowe w wyniku niedoubezpieczenia pojazdu.

­– Samochody finansowane w ramach umowy leasingu przeważnie są objęte dodatkowym ubezpieczeniem GAP, które chroni nabywcę auta przed stratą finansową w przypadku utraty możliwości dalszego korzytania z pojazdu. Takie zabezpieczenie jest szczególnie istotne w pierwszych latach użytkowania samochodu, gdy dynamika spadku jego wartości wynosi nawet 20% rocznie. W przypadku pozostałych użytkowników aut, polisy GAP wciąż pozostają rzadkością, co może narażać ich na duże wydatki w sytuacji szkody całkowitej lub kradzieży. Biorąc pod uwagę przeciętną wartość nowego auta na poziomie 122 tys. zł, łączna suma potencjalnych strat może przekroczyć kwotę 3,2 mld zł. Jest to wartość czysto teoretyczna, ale doskonale pokazuje skalę problemu – komentuje Marta Jarosińska, Account Manager AXA Partners.

Zadaniem ubezpieczenia GAP (Guaranteed Asset Protection) jest finansowa ochrona nabywcy samochodu w przypadku zniszczenia lub kradzieży pojazdu. Ubezpieczyciel oblicza bowiem wysokość należnego odszkodowania uwzględniając wartość rynkową auta z dnia zdarzenia i wypłaca świadczenie w wysokości np. 20% wartości skradzionego pojazdu (w przypadku tańszego GAP Index) lub różnicy pomiędzy wartością fakturową pojazdu a wartością rynkową utraconego auta (w przypadku droższego GAP Faktura).

author avatar
ZOOM bsc Sp. z o.o.

1 2

O autorze