loader

Afera mięsna: jak zwiększyć bezpieczeństwo transportu zwierząt i zapobiec surowym karom?

Długie przejazdy to dla zwierząt gospodarskich źródło stresu i cierpienia. Aby zwiększyć dobrostan zwierząt w UE, europosłowie chcą zaostrzyć kontrole i kary oraz skrócić maksymalny dozwolony czas transportu. Istnieją już przepisy unijne regulujące te kwestie, a w rezolucji przyjętej na posiedzeniu plenarnym 14 lutego br. zaapelowano o ich lepsze egzekwowanie. Co można zrobić, żeby przepisy nie istniały tylko na papierze i jak kontrolować przewoźników?

Nie bacząc na działania organów unijnych, polski resort rolnictwa zdaje się nie zauważać powagi problemu. Działania ministra rolnictwa Jana Krzysztofa Ardanowskiego, podjęte po wybuchu tzw. „afery mięsnej”, nie podobały się zarówno ekologom, jak i rolnikom. Greenpeace zwrócił uwagę na fakt, że minister o nielegalnym uboju w Polsce wiedział już w 2007 r. Według niego, skandaliczny proceder, który został udokumentowany w „Superwizjerze”, to tylko jednostkowy przypadek, a nie problem ogólnopolski. Ekolodzy i rolnicy twierdzą jednak, że minister mija się z prawdą.

Każdego roku, na duże odległości między państwami członkowskimi oraz do państw trzecich, przewozi się miliony zwierząt przeznaczonych do hodowli lub uboju, jak również na wystawy lub giełdy zwierząt domowych. Od 2009 r. do 2015 r. wartość zwierząt przewożonych w UE wzrosła o 19%z 1252,1 mln EUR do 1492,8 mln EUR. Zwiększyła się liczba świń, koni i sztuk drobiu, natomiast liczba sztuk bydła, owiec i kóz zmalała. W tym samym okresie liczba przewozów żywych zwierząt w UE wzrosła z ok. 400 000 do 430 000 rocznie.

Aby kontrolować przewóz zwierząt, których liczba rośnie z roku na rok, potrzeba nie tylko nowych norm prawnych, ale także systemu ich kontroli oraz technologii, która tę kontrolę umożliwi. Jednym z pomysłów, które padły ze strony resortu, jest monitoring ubojni i naczep, w których przewożone jest bydło i inne zwierzęta hodowlane.

1 2

O autorze