loader

A2P SMS, czyli rewolucja w SMS-ach

Należy jednak zauważyć, że operatorzy często nie potrafili sami wykorzystać tego zapotrzebowania. Dzieje się tak, ponieważ model A2P SMS mimo, że pozornie wygląda na dość prosty w rzeczywistości wymaga zaangażowania po stronie operatora znacznych środków oraz kompetencji, których operator nie gromadził przez ostatnie lata. Wpływ na to z pewnością ma fakt, że gwałtowny wzrost ruchu A2P nastąpił stosunkowo niedawno temu i został wywołany przez firmy poszukujące skutecznych rozwiązań mobilnych. Duże zapotrzebowanie na usługi mobilne otworzyło drzwi do rozwoju wielu firm skupiających specjalistów rozwijających m.in. aplikacje mobilne i webowe, które w połączeniu z systemem SMS o zasięgu globalnym stawały się niezwykle efektywnymi narzędziami nowoczesnego marketingu.

 

Wyspecjalizowani dostawcy usług mobilnych, tacy jak Infobip szybko odpowiadali na nowe potrzeby firm w zakresie dotarcia do klientów, którzy spędzają coraz więcej czasu korzystając z takich urządzeń jak smartfony czy tablety. Rozwój kompleksowych rozwiązań oczywiście nie byłby możliwy bez ścisłej współpracy z operatorami, którzy wraz z dostawcami wypracowali nowe podejście do tego biznesu. Wielu operatorów włączyło infrastrukturę, która pozwala lepszą integrację usług SMS z systemami IT, przetwarzania danych i narzędzi billingowych. Można powiedzieć, że za sprawą modelu A2P SMS dokonała się prawdziwa rewolucja. Zmienił się nie tylko sposób, w jaki operatorzy traktują usługę SMS, ale również jednocześnie zmianie uległo podejście firm, które nauczyły się wykorzystać bazy swoich klientów do tego, aby skutecznie do nich docierać z inspirującymi komunikatami.

 

Indie napędzają ruch wiadomości w modelu A2P

 

Przykłady użycia modelu A2P są bardzo liczne. Najwięcej znajdziemy ich analizując kampanie marketingowe, systemy zapewniające bezpieczeństwo oraz ratownicze. Bardzo dynamicznie usługi SMS w modelu A2P rozwijają się m.in. w Indiach. Na początku 2015 roku władze tego kraju wprowadziły darmowe powiadomienia SMS dla rolników, aby ostrzegać ich przed wystąpieniem ekstremalnych zjawisk atmosferycznych. Indie w ogóle są doskonałym przykładem wpływu SMS na codzienne życie ludzi. Oprócz szeroko stosowanych przez rząd powiadomień z ostrzeżeniami dla mieszkańców, SMS jest również używany przez największe przedsiębiorstwa w kraju, a  miesięczny wolumen wysłanych wiadomości przekracza 9 miliardów. W sumie w Indiach co roku wysyłanych jest ponad 100 miliardów wiadomości SMS, niezależnie od szybko rosnącej penetracji takich aplikacji jak WhatsApp czy Viber.

 

W modelu A2P SMS-y mogą dotrzeć do wszystkich liczonych w miliardach mobilnych urządzeń na świecie. Trudno spodziewać się, aby którakolwiek z dostępnych technologii mobilnych osiągnęła taki zasięg oraz wpływ na odbiorców.

 

Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip

 

1 2

O autorze