loader

A2P SMS, czyli rewolucja w SMS-ach

Od czasu wynalezienia w 1992 roku SMS jako technologia przeszedł długą drogę od kanału informacyjnego służącego na początku tylko operatorom do globalnej platformy komunikacyjnej używanej przez miliardy ludzi na całym świecie. To właśnie na modelu komunikacji SMS wzorowali się twórcy nowoczesnych systemów P2P (person-to-person) takich jak WhatsApp, WeChat czy Line, które wyparły SMS w obszarze komunikacji między użytkownikami. Jeśli chodzi jednak o komunikację w modelu application-to-person (A2P) to SMS wciąż pozostaje najskuteczniejszym i najszybszym rozwiązaniem dla dystrybucji powiadomień i komunikatów generowanych przez systemy informatyczne i aplikacje.

 

Paradoksalnie siłą SMS-ów jest to, że technologia ta pozostała bez zmian, podczas gdy inne rozwiązania komunikacyjne ewoluowały na przestrzeni ostatnich lat. Do głównych zalet należy m.in. to, że SMS-y są najszerzej rozpowszechnionym standardem komunikacyjnym. Oznacza to, że wiadomość tekstową można odebrać na dowolnym urządzeniu, niezależnie od tego czy jest to smartfon najnowszej generacji czy najprostszy telefon komórkowy. Według ostatnich badań przeprowadzonych przez Frost & Sullivan odbiorcy odczytują ponad 98 procent wysyłanych do nich wiadomości, co czyni SMS znacznie skuteczniejszym narzędziem, niż np. wiadomości e-mail, które często nie docierają do adresatów i lądują w zakładce spam. Połączenie wysokiej skuteczności dotarcia do odbiorców oraz niskich kosztów dostarczenia wiadomości bezpośrednio do odbiorców powoduje, że SMS to bardzo atrakcyjna propozycja dla firm różnej wielkości oraz instytucji publicznych.

 

SMS-y przeszły ewolucję

 

Rosnące zapotrzebowanie firm oraz instytucji rządowych na profesjonalne mobilne usługi komunikacyjne stwarza przestrzeń na innowacje w 22-letniej dzisiaj technologii. Wyspecjalizowane firmy i dostawcy usług komunikacyjnych w ostatnich latach rozwinęli się i poczynili znaczące inwestycje, które pozwoliły poprawić funkcjonowanie systemów SMS A2P. Dzięki temu możliwa była transformacja systemów SMS z pozycji platformy służącej do utrzymywania kontaktu z przyjaciółmi w kierunku kompletnego rozwiązania funkcjonującego jako kanał transakcyjny, który można łatwo zintegrować z aplikacjami mobilnymi i webowymi, systemami informatycznymi oraz bankowymi bazami danych. W pewnym sensie technologia SMS zatoczyła koło – pierwsza wiadomość tekstowa została wysłana w 1992 roku z komputera, można zatem przyjąć, że była to zarazem pierwsza w historii wiadomość w wysłana w modelu A2P.

 

Gdzie są pieniądze?

 

Operatorzy telefonii komórkowej w ostatnich latach musieli zmienić podejście do SMS i wypracować nowy model biznesowy dla tej usługi. Przede wszystkim przeciętny użytkownik, który ma do dyspozycji bezpłatne komunikatory mobilne nie chce więcej płacić za wiadomości tekstowe i oczekuje, że płacąc abonament lub korzystając z oferty prepaid otrzyma pakiet SMS-ów za darmo. Właśnie dlatego struktura przychodów operatorów mobilnych z usług SMS zmienia się i dzisiaj coraz szybciej to firmy i ruch b2b (business-to-business) odpowiada za większą część wpływów do budżetu operatorów w obszarze tekstowej komunikacji mobilnej. Źródłem przychodów operatorów z usług SMS przestaje być sam użytkownik. Coraz częściej jego rolę zastępują firmy, które za pośrednictwem krótkich wiadomości tekstowych starają się do niego dotrzeć.

 

1 2

O autorze