loader

6 wskazówek, jak wdrożyć dwukierunkową komunikację SMS w firmie

SMS  jako narzędzie od lat jest częścią działań marketingowych adresowanych przez firmy wprost do konsumentów w ramach komunikacji b2c. Do korzystania z krótkich wiadomości tekstowych marketingowców zachęca m.in. wysoki wskaźnik przeczytanych SMS-ów, niski koszt wysyłania komunikatów oraz pewność, że przekaz trafia we właściwym czasie do właściwej grupy odbiorców. Nie oznacza to jednak, że wiadomości tekstowe sprawdzają się tylko w komunikacji skierowanej do klientów końcowych. Potencjał tego narzędzia wykorzystują również firmy, aby docierać z informacjami bezpośrednio do partnerów handlowych w ramach komunikacji b2b.

 

Masowa wysyłka SMS najczęściej kojarzy się z jednokierunkowym przekazywaniem komunikatów o różnej treści. Coraz częściej jednak biznes sięga po rozwiązanie 2-way SMS, które umożliwia nawiązanie z odbiorcami interakcji. Takie podejście do tekstowej komunikacji mobilnej to efekt ewolucji, jaką w ostatnich latach przeszły SMS-y – z pozycji rozwiązania jednokierunkowego, w którym odbiorca nie mógł odpowiedzieć na komunikat do pozycji interaktywnego kanału komunikacyjnego. Zaletą, którą dostrzegają tutaj marketingowcy jest możliwość spersonalizowania przekazu i uczynienia z SMS dodatkowego kanału komunikacyjnego z partnerem biznesowym.

 

Ponieważ dwukierunkowe SMS-y to nowe rozwiązanie pojawiają się liczne pytania m.in. o to, od czego należy zacząć wdrażanie komunikacji dwukierunkowej SMS oraz jakie może mieć zastosowanie. W poniższym tekście Marcin Papiński, Dyrektor ds. Rozwoju w firmie Infobip przekazuje sześć wskazówek, które warto wziąć pod uwagę chcąc możliwie najlepiej wykorzystać dwukierunkową komunikację SMS w obszarze b2b.

 

 

  1. Zastanów się, w jaki sposób wykorzystać dwukierunkową komunikację SMS w swojej firmie

Dwukierunkowa komunikacja SMS idzie o krok dalej w stosunku do tradycyjnego modelu masowej wysyłki SMS, w którym wiadomości o różnej treści przekazywane są do szerokiej grupy odbiorców.  W nowym podejściu do tekstowej komunikacji mobilnej otrzymujesz dostęp do narzędzia, które umożliwia zaangażowanie odbiorców w dyskusję i realizowanie m.in. quizów oraz ankiet. Przed skorzystaniem z tego rozwiązania należy zastanowić się, jak dwukierunkowa komunikacja SMS może usprawnić wymianę informacji między Twoją firmą i partnerami handlowymi. Warto wcześniej zidentyfikować obszary, w których takie rozwiązanie może sprawdzić się najlepiej. Zależnie od branży, przyjętej strategii i modelu działania firmy SMS może wspierać sprzedaż, marketing a także obsługę klienta biznesowego. Należy prześledzić procesy biznesowe w tych obszarach oraz przeanalizować wspierające je narzędzia komunikacyjne. Dwukierunkowe SMS-y mogą być częścią planu komunikacji b2b usprawniając procesy, które najbardziej wymagają interakcji z odbiorcami. 

 

  1. Wybierz właściwego partnera technologicznego

Aby wdrożyć dwukierunkową komunikację SMS do procesów biznesowych zespół marketingu nie musi szkolić się w zakresie IT. W ostatnich latach pojawiło się wiele rozwiązań, które to zadanie ułatwiają takie jak m.in. możliwość integracji modułów SMS z praktycznie dowolnym API, co umożliwia wysyłanie i odbieranie wiadomości, zarządzanie odpowiedziami, śledzenie statystyk czy optymalizowanie kampanii. Niektórzy dostawcy usług SMS, jak Infobip oferują kompleksowe platformy komunikacyjne dostępne z poziomu przeglądarki internetowej, za pośrednictwem których można zarządzać całością mobilnej komunikacji tekstowej w firmie. Wybór właściwego dostawcy usług SMS ma kluczowe znaczenie, ponieważ może mieć duży wpływ na skuteczność kampanii. Warto zwrócić uwagę na to, czy partner może zagwarantować nam niezawodność dostarczenia wiadomości oraz obsługę techniczną całego procesu. Zadaj dostawcy kilka pytań – czy jego system poradzi sobie z wysłaniem dużej liczby SMS-ów? Czy w moim komunikacie będę mógł stosować polskie czcionki? Jeśli reprezentujesz firmę obecną na kilku rynkach ważna może być kwestia tego, czy partner mobilny jest w stanie obsłużyć kampanię również w innych krajach na świecie.

 

1 2

O autorze