loader

WYNIKI FINANSOWE GRUPY URSUS ZA III KW. 2016 R.

W III kw. 2016 r. Grupa odnotowała stratę netto w wysokości 0,99 mln zł. Narastająco w I-III kw. 2016 r. strata netto w Grupie Ursus wyniosła 0,69 mln zł, pochodna straty Bioenergii Invest w wysokości 0,6 mln zł wynikającej z niskiego poziomu sprzedaży biomasy do elektrowni, niższego zysku spółki Ursus S.A. (w wysokości 0,08 mln zł). Ursus Bus narastająco zakończył III kw. br. stratą w wysokości 0,5 mln zł. Ursus Bus znajduje się na początkowym etapie działalności. W ostatnim okresie spółka zrealizowała kilka projektów rozwojowych. Realizowane projekty przełożyły się na pozyskanie nowych kontraktów i dalsze perspektywy rozwoju.

 

 

PERSPEKTYWY NA 2016 R.

 

W br. spółka kontynuowała realizację strategii rozwoju. W ramach poszerzania oferty produktowej oraz rozbudowy zaplecza produkcyjnego spółka zrealizowała inwestycje na kwotę 14,1 mln tj. 59% z planowanych w br. 24 mln zł.

 

 

Legenda ciągników serii C powraca na rynek

W omawianym okresie spółka przeznaczyła 14,8 mln zł na rozwój segmentu ciągników i maszyn rolniczych. Trwają prace badawczo-rozwojowe nad konstrukcjami ciągników o mocach od 50 do 110 KM. Ursus zmierza także do rozszerzenia oferty produktowej o ciągniki ciężkie – 280 KM, wyposażone w układy transmisji z funkcjami Power Shift i Power Shuttle. W końcowej fazie procesu R&D jest projekt ciągnika Ursus 3110 „Hi-Lo” oraz prace związane ze wzbogaceniem oferty o ciągnik wyposażony w układ przeniesienia napędu własnej konstrukcji pod nazwą VIGUS, z przeznaczeniem w ciągnikach ciężkich o mocy do 160 KM. Firma chce montować transmisje VIGUS seryjnie do swoich ciągników, a także włączyć je do oferty jako oddzielny produkt i sprzedawać producentom ciągników w kraju i za granicą. Wraz z wprowadzeniem do oferty spółki nowych modeli Zarząd szacuje, że sprzedaż ciągników w kolejnych okresach będzie wzrastać, zwiększając udział Ursusa w całym rynku sprzedaży.

Jednocześnie, według danych agencji Martin & Jacob w lipcu 2016 r. Ursus C-380 został liderem wśród najczęściej rejestrowanych ciągników w kraju. W sierpniu udało mu się utrzymać pierwszą pozycję.

 

– Rodzina ciągników serii „C” to legenda polskiej wsi. Są one flagowymi produktami Ursusa. Obecnie znajdują się wśród najlepiej sprzedających się modeli z naszej oferty. Spełniają wszystkie oczekiwania nowoczesnego gospodarstwa rolnego, posiadają konkurencyjne parametry techniczne i kosztowe – komentuje prezes Ursusa.

 

 

Transport miejski z perspektywą dynamicznych wzrostów w kolejnych latach

Równolegle trwają prace nad dalszym rozwojem działu transportu miejskiego. Produkowane przez spółkę autobusy, trolejbusy i autobusy elektryczne, a także autobus z napędem wodorowym są odpowiedzią na zwiększające się zapotrzebowanie na innowacyjne i ekologiczne środki komunikacji. Spółka widzi perspektywy rozwoju w segmencie autobusów elektrycznych, ponieważ duża część środków unijnych zostanie skierowana na wymianę taboru transportu miejskiego w kierunku taboru ekologicznego, w związku z europejskimi wymogami zielonego transportu. Tym samym autobusy ekologiczne to przyszłość w transporcie drogowym. Według analiz spółki, w perspektywie najbliższych 3 lat, tylko w polskich miastach odbędą się przetargi na zakup 500-600 nowych autobusów elektrycznych. Poza granicami Polski spółka planuje wziąć udział w przetargach organizowanych w Szwecji, Anglii, Izraelu, Republice Czeskiej i Meksyku.

Zaprezentowany na tegorocznych targach w Hanowerze autobus wodorowy City Smile Fuel Cell Electric Bus, to kolejna konstrukcja własna spółki Ursus Bus, stworzona w fabryce w Lublinie, we współpracy z podmiotami zagranicznymi.

 

– Obserwujemy duże zainteresowanie tym produktem na rynku europejskim. Autobus będzie produkowany w Lublinie, gdzie mamy przygotowaną infrastrukturę produkcyjną.  Pierwsza seria autobusów ruszy do produkcji niezwłocznie po pierwszych zamówieniach. Mamy nadzieję, że to kwestia kilku do kilkunastu miesięcy – mówi prezes Zarajczyk.

We wrześniu br. Ursus zaprezentował lekki dostawczy pojazd elektryczny. Ze względu na to, że samochody elektryczne są bardzo ciche, nowy pojazd może być wykorzystywany do wykonywania nocnych dostaw. Bardzo dobrze nadaje się również dla firm komunalnych, we współpracy z którymi spółka upatruje szans na znalezienie niszy dla siebie.

 

– Cały czas badamy rynek samochodowy. Każdy projekt związany z elektromobilnością jest dla nas ciekawy. Obecnie w ofercie jest samochód z napędem na tylne koła, jednak w planach  mamy  również wprowadzenie modelu z napędem 4×4 – dodaje prezes Ursusa.

 

 

 

Dodatkowych informacji udziela:

Mariusz Lewandowski

Rzecznik prasowy URSUS S.A.                                                                          

Tel. kom.: + 48 669 060 051

[email protected]

                                    

Informacje o spółce:

 

Ursus S.A. to największy polski producent ciągników i maszyn rolniczych z marką o ponad 120-letniej tradycji mechanizacji  polskiego rolnictwa. Spółka oferuje szeroką gamę pojazdów, maszyn i urządzeń wytwarzanych dla potrzeb rolnictwa w kraju i na świecie. Produkty Ursusa odpowiadają oczekiwaniom i potrzebom wszystkich pokoleń rolników, łącząc tradycję polskiej motoryzacji z nowoczesnością i światową jakością. Równolegle spółka z sukcesem rozwija segment transportu miejskiego oferując ok. 10 modeli autobusów i trolejbusów miejskich, w tym autobusy elektryczne i hybrydowe. W br. spółka wygrała  dwa przetargi na dostarczenie środków transportu miejskiego do Torunia i Warszawy. W ramach podpisanych umów spółka dostarczy 15 autobusów, z możliwością dodatkowego zwiększenia zamówienia o kolejnych 5 autobusów.   

Spółka posiada obecnie trzy zakłady produkcyjne: w Dobrym Mieście, w Opalenicy i największy w Lublinie, gdzie zatrudnia łącznie około 800 osób. Ursus produkuje rocznie ok. 1,5 tysiąca ciągników i kilka tysięcy maszyn rolniczych sprzedawanych w Polsce i na świecie.

Grupa należy do kluczowych inwestorów regionu lubelskiego, gdzie rozwija swoje zaplecze produkcyjne i laboratorium badawczo-rozwojowe. Ursus R&D współpracuje z inżynierami z Politechniki Lubelskiej oraz z Wojskową Akademią Techniczną w Warszawie przy opracowywaniu nowatorskich rozwiązań technologicznych. Zarząd chce wykorzystać ponad 120-letnią tradycję marki oraz potencjał polskich inżynierów i konstruktorów do stworzenia w Lublinie nowoczesnego centrum badawczo-produkcyjnego.

Produkty Ursusa docierają do tysięcy klientów w kraju i na świecie, w tym do Czech, Belgii, Holandii czy Pakistanu. Z 1,5 mln ciągników wykorzystywanych obecnie w Polsce, prawie połowa, tj. ok. 700 tys. to ciągniki marki Ursus. W ostatnich latach Ursus należy również do czołówki polskich eksporterów do Afryki. W 2013 r. – w ramach umowy pomiędzy rządem polskim a etiopskim – Grupa zawarła umowę ze spółką METEC (Etiopia) na dostawę 3 tysięcy ciągników, wyposażenie  centrów serwisowych, dostawę części zamiennych do ciągników oraz szkolenia. 26 sierpnia 2015 r. Ursus podpisał kolejny kontrakt na dostawę ciągników, przyczep i części zamiennych do transportu trzciny cukrowej z firmą Ethiopian Sugar Corporation (ESC). Umowę na łączną kwotę 30,7 mln USD powiększono zamówienie dodatkowych 27 ciągników i 54 przyczep o łącznej wartości 5 mln USD. Zlecenie zostało zrealizowane do końca III kw. 2016 r. Umowa z ESC to już drugi afrykański kontrakt dla Ursusa, efekt wygranego przetargu, w którym oferta techniczna i finansowa Ursusa uzyskała najwyższą ocenę. Z kolei w październiku 2015 r. Ursus zawarł kontrakt w Tanzanii na dostawę 2400 ciągników, oprzyrządowania i części zamiennych, a także wyposażenie hali montażowej i serwisu na kwotę 55 mln USD. Pierwsze wysyłki w ramach kontraktu zostały zrealizowane w III kw. 2016 r. Kolejne wysyłki będą sukcesywnie realizowane w kolejnych okresach, co będzie miało niewątpliwie pozytywny wpływ na wyniki finansowe Spółki.

1 2

O autorze