loader

Wyniki finansowe Grupy Agora w 3 kw. 2013 r.

Przychody Grupy Agora wyniosły 239,9 mln zł i były niższe niż rok wcześniej o 9,3%, natomiast koszty, dzięki konsekwentnej dyscyplinie, udało się obniżyć o 8,3%. Na wynikach Grupy w 3 kw. 2013 r. negatywnie zaważyło dalsze ograniczenie aktywności reklamodawców i spadek frekwencji w kinach. 
W efekcie wynik operacyjny Grupy na poziomie EBIT był negatywny i wyniósł 11,9 mln zł, EBITDA i EBITDA operacyjna1 sięgnęły 11,3 mln zł, a marża EBITDA operacyjna wyniosła 4,7%. Po pierwszych trzech kwartałach 2013 r. przychody Grupy Agora wyniosły 773,6 mln zł. Wynik operacyjny Grupy na poziomie EBIT był negatywny i wyniósł 7,9 mln zł. EBITDA operacyjna1 wzrosła do 65,9 mln zł, a marża EBITDA operacyjna poprawiła się o 1,1 pkt% do poziomu 8,5%.
WYNIKI FINANSOWE GRUPY

Przychody Grupy wyniosły 239,9 mln zł (spadek o 9,3%), w tym sprzedaż reklam wyniosła 118,7 mln zł (spadek o 16,4%), sprzedaż wydawnictw wyniosła 31,9 mln zł (spadek o 8,1%), sprzedaż biletów do kin sięgnęła 28,3 mln zł (spadek o 22,7%), a pozostała sprzedaż wzrosła o 18,9% do 61 mln zł.
Koszty operacyjne netto Grupy zostały obniżone o 8,3% do 251,8 mln zł. Największe oszczędności dotyczyły kosztów usług obcych (spadek o 9,2%), kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników (spadek o 7,1%) oraz wydatków na reprezentację i reklamę (spadek o 13,9%). 
EBITDA operacyjna1 Grupy sięgnęła 11,3 mln zł (spadek o 13,1%), a wynik operacyjny EBIT był ujemny i wyniósł 11,9 mln zł (spadek o 17,8%). Strata netto Grupy wyniosła 10,2 mln zł, a strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej sięgnęła 9,7 mln zł. Należy pamiętać, że w 3 kw. 2012 r. koszty operacyjne Grupy Agora były obciążone kosztami związanymi ze zwolnieniem grupowym w Agorze S.A., które  wyniosły 9,2 mln zł. Ma to wpływ na porównywalność wybranych danych.
Na koniec września 2013 r. Grupa dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 213,4 mln zł, na które składały się: gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 87,9 mln zł oraz 125,5 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe.
GAZETA WYBORCZA

Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnim rozpowszechnianiem płatnym na poziomie 207 tys. egz. (spadek o 16,5%) oraz najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym w kraju docierając do 3 mln czytelników (9,9% zasięgu, CCS). Przychody Gazety ze sprzedaży egzemplarzy wyniosły 24,2 mln zł (spadek o 4%), przychody z reklam2,3 sięgnęły 30,7 mln zł (spadek o 32,4%), a szacowany udział Gazety w wydatkach na reklamę wymiarową w dziennikach wyniósł ponad 35%. 
Gazeta Wyborcza prowadzi cyfryzację swoich treści, a liczba ich czytelników rośnie. W 3 kw. 2013 r. Gazeta zaoferowała aplikację na tablety Samsung, dzięki której ich użytkownicy mają dostęp do tekstów z ogólnopolskiego wydania Gazety oraz do Gazety Stołecznej, czwartkowego magazynu Duży Format i sobotniego Magazynu Świątecznego. Wysokie Obcasy i Wysokie Obcasy Extra zostały wyróżnione jako najlepsze polskie wydania magazynów na iPada w raporcie Wydawcy branżowego magazynu Media&Marketing Polska. Doceniono je za odważne przełamywanie barier przywiązania czytelników i reklamodawców do papieru.
KINO

Przychody grupy Helios5 wyniosły 47,3 mln zł i zmniejszyły się  o 14%, na co złożyły się niższe przychody ze sprzedaży biletów (o 22,7%) oraz ze sprzedaży barowej (o 11,8%). Spadek ten wynika z niższej frekwencji w kinach Helios, która sięgnęła 1,7 mln osób i obniżyła się o 16,8%. W tym czasie liczba biletów sprzedanych do kin w Polsce spadła o 19%. Wynik EBITDA i EBITDA operacyjna segmentu wyniósł 3,9 mln zł.
W 3 kw. 2013 r. Helios wprowadził do oferty swoich kin cykl Kino Na Temat skierowany do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Został on przygotowany we współpracy z Gazetą Wyborczą, a  dyskusjom o ważnych dla młodzieży tematach towarzyszą pokazy filmów obrazujących daną tematykę. 
REKLAMA ZEWNĘTRZNA  
Przychody grupy AMS6 z reklam2 wyniosły 33,4 mln zł (spadek o 11,9%), a szacowany udział grupy w wydatkach na reklamę zewnętrzną wyniósł ponad 30,5%. EBITDA operacyjna1 segmentu sięgnęła 2,6 mln zł.
W 3 kw. 2013 r. AMS, księgarnia internetowa Publio.pl i wydawnictwo Prószyński Media przygotowały akcję promującą e-book Jodi Picoult pt. To, co zostało. Skanując QR kod umieszczony na plakatach w wiatach przystankowych AMS można było otrzymać za darmo poprzednią książkę tej autorki. AMS zajął też 3. miejsce w konkursie Lodołamacze w kategorii Zatrudnienie chronione za szczególną wrażliwość społeczną i promowanie aktywności osób niepełnosprawnych w różnych dziedzinach życia. 
INTERNET
W sierpniu 2013 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wśród polskich internautów łączących się z nimi z urządzeń niemobilnych wyniósł 58,2%, a grupa Gazeta.pl znalazła się w pierwszej trójce polskich portali. Liczba użytkowników serwisów grupy sięgnęła 12,2 mln, a liczba odsłon sięgnęła 669,3 mln. 
Liczba odsłon wykonanych z urządzeń mobilnych na serwisach grupy Gazeta.pl wzrosła o 19,1% do 97,7 mln, a ich odsetek wśród wszystkich odsłon wykonanych na serwisach grupy wyniósł 12,7% i był najwyższy wśród polskich portali horyzontalnych. Przychody segmentu Internet7 Agory wzrosły o 6,4% do 26,5 mln zł, w tym przychody z reklam internetowych2,8 wyniosły 20,7 mln zł, a przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach9 wyniosły 4,2 mln zł. Segment poprawił swoje wyniki: EBITDA operacyjna1,4 wzrosła do 4,7 mln zł, a marża EBITDA operacyjna była wyższa o 12,5 pkt% i sięgnęła 17,7%.
W 3 kw. 2013 r. wystartowała aplikacja Gazeta.tv na telewizory Philips. Posiadacze odbiorników Smart TV tej marki mogą oglądać materiały wideo z Gazeta.pl, Sport.pl, Tokfm.pl, Plotek.pl i innych serwisów grupy oraz z kanałów partnerskich Agory na YouTube. Sieć reklamy internetowej Glossy Media poszerzyła ofertę dla klientów o usługi content marketingu wspierające obecność marek w mediach społecznościowych poprzez niestandardowe działania w serwisach, na blogach i forach internetowych.
RADIO  

Stacje muzyczne Grupy zwiększyły swój udział w słuchalności o 0,3 pkt% do 4%. Przychody segmentu radiowego10 z reklam2,11 sięgnęły 15,9 mln zł (spadek o 9,7%), jego wynik EBIT był ujemny i wyniósł 2,9 mln zł, podobnie jak EBITDA operacyjna1, która była ujemna i wyniosła 2,3 mln zł.
W 3 kw. 2013 r. Radio Złote Przeboje i Radio Roxy zaoferowały aplikacje umożliwiające słuchanie stacji w telefonach z systemem Android. Użytkownicy iPhone’ów otrzymali nową wersję aplikacji Tuba.FM z płatną opcją pozwalającą na odtwarzanie muzyki bez reklam, a właściciele telewizorów Samsung Smart TV mogą korzystać z nowych wersji aplikacji Tuba.FM i Tuba.TV, które umożliwiają sterowanie funkcjami głosem i gestami, a także odtwarzanie teledysków w jakości HD i – w wersji premium – bez reklam.
CZASOPISMA  

Przychody segmentu Czasopisma12 wyniosły 10,2 mln zł (spadek o 34,2%), w tym sprzedaż wydawnictw wyniosła 4,8 mln zł, a przychody z reklam2 wyniosły 5,3 mln zł. Na dynamikę przychodów segmentu miały wpływ m.in. zmiany w portfelu magazynów Agory (sprzedaż Poradnika Domowego i nabycie pisma Dom&Wnętrze). Udział czasopism Agory w wydatkach reklamowych w miesięcznikach sięgnął 6,8%. EBIT4 segmentu i jego EBITDA1,4 operacyjna wyniosły 0,7 mln zł, a marża EBITDA operacyjna wzrosła o 1,1pkt% do 6,9%.
W 3 kw. 2013 r. miesięcznik Avanti po raz pierwszy zaproponował czytelnikom skorzystanie z kuponów rabatowych umieszczonych również w wersji pisma na iPada.
PROJEKTY SPECJALNE 

Pion zaproponował 10 projektów, w efekcie czego Agora sprzedała 0,1 mln książek i książek z płytami. Przychody pionu sięgnęły 5,9 mln zł, do czego pozytywnie przyczyniły się m.in. wpływy księgarni internetowej Publio.pl. Wynik operacyjny EBIT4 pionu wzrósł do poziomu 0,1 mln zł (wzrost o 0,6 mln zł).
METRO

Przychody pionu Prasa Bezpłatna13 z reklam2 wyniosły 4,4 mln zł (spadek o 24,1%), a wpływy Metra z ogłoszeń wymiarowych były niższe o 23%. Udział tytułu w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł do prawie 5,5%. Pion Prasa Bezpłatna odnotował nieznaczną stratę na poziomie EBITDA operacyjna 1,4.
W 3 kw. 2013 r. na rynku zadebiutował nowy magazyn lifestyle’owo-konsumencki Metro na szpilkach dostępny w wersji drukowanej i cyfrowej – na Publio.pl oraz na iPadach i tabletach z systemem Android.
Perspektywy

RYNEK REKLAMY W 2013 R.

W 3 kw. 2013 r. wartość wydatków reklamowych w Polsce skurczyła się o ponad 3,5%. Dynamika spadku tych wydatków jest jednak najniższa od początku bieżącego roku. Biorąc pod uwagę pozytywne sygnały płynące z polskiej gospodarki oraz mniejszą dynamikę spadku wartości wydatków na reklamę w Polsce w 3 kw. 2013 r., Spółka podtrzymuje swoje szacunki dotyczące zmiany wartości całkowitych wydatków reklamowych w Polsce w bieżącym roku (spadek o 5-8%). W związku z dużą zmiennością oraz istotnym skróceniem horyzontu planowania wydatków reklamowych przez wiodących reklamodawców, mogą jednak nastąpić odchylenia od szacowanych zmian wartości wydatków reklamowych w wybranych segmentach rynku (w tym w telewizji, w dziennikach i w kinach).
SPRZEDAŻ PRASY W 2013 R. 

W 2013 r. negatywne trendy dotyczące spadku sprzedaży egzemplarzowej dzienników i czasopism w wersji drukowanej utrzymują się. 
FREKWENCJA W KINACH W 2013 R.

W opinii Spółki liczba biletów sprzedanych w polskich kinach w 2013 r. będzie niższa od tej sprzed roku. W 3 kw. 2013 r. liczba biletów sprzedanych w polskich kinach była niższa niż rok wcześniej o 19%, a po pierwszych trzech kwartałach 2013 r. spadek ten wyniósł blisko 6,1%. W 4 kw. 2012 r. 3 filmy zgromadziły w kinach ponad 1 milion widzów, natomiast w całym 2012 r. taki wynik uzyskało 7 produkcji. W 2013 r., do 14 listopada 2013 r., taki sukces frekwencyjny odniósł jedynie film Drogówka, którego koproducentem była m.in. Agora, a dystrybutorem – Next Film, spółka zależna Heliosa. 
KOSZTY OPERACYJNE W 2013 R.

Grupa będzie kontynuować politykę kontroli wszystkich kosztów operacyjnych w celu szybkiego reagowania na ewentualne zmiany w sytuacji gospodarczej kraju, a w szczególności na dalsze ewentualne ograniczenia wydatków w segmentach rynku, w których funkcjonują media Grupy Agora. 
UWAGA: Powyższe dane finansowe pochodzą z komentarza zarządu i sprawozdania finansowego Grupy Agora za 3 kw. 2013 r. Obejmują okres lipiec-wrzesień 2013 r., zaś porównania mówią o dynamice w stosunku do analogicznego okresu 2012 r.
Źródła danych: 
Rynek reklamy: dane dotyczą reklam i ogłoszeń w sześciu mediach (prasa, radio, telewizja, reklama zewnętrzna, internet, kino). Spółka skorygowała dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej oraz wartości wydatków na reklamę w internecie w 3 kw. 2012 r. oraz dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej w 3  kw.  2013 r. .O ile nie zaznaczono inaczej, dane dotyczące poziomu rynkowych wydatków na reklamę w prasie i radiu są szacowane przez Agorę z uwzględnieniem poziomu średniego rabatu i podawane w cenach bieżących. Biorąc pod uwagę presję rabatową i wyprzedaż przez media czasów/powierzchni reklamowych, dane te mogą być obarczone pewnymi błędami, które mogą być korygowane na bieżąco. Dane dla prasy dotyczą jedynie ogłoszeń wymiarowych, z pominięciem insertów, ogłoszeń drobnych i nekrologów. Jako podstawę do szacunków użyto wydatków cennikowych z monitoringu Kantar Media i monitoringu Agory S.A. Wydatki na reklamę w telewizji, kinie i w internecie oparte są na szacunkach domu mediowego Starlink; szacunki rynku telewizyjnego obejmują kwoty związane z emisją regularnej reklamy oraz sponsoringu, nie zawierają natomiast kwot związanych z telezakupami, product placement lub innymi formami reklamowymi. Szacunki rynku internetowego obejmują wydatki na reklamę graficzną (display) oraz wydatki na reklamę w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing), e-mail marketing i wydatki na reklamę wideo. Szacunki rynku reklamy zewnętrznej pochodzą z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ). 
Sprzedaż dzienników: dane dotyczące liczby rozpowszechnianych egzemplarzy dzienników według Związku Kontroli i Dystrybucji Prasy (ZKDP). Używane w niniejszej informacji pojęcie „rozpowszechnianie” oznacza „rozpowszechnianie płatne razem” z deklaracji składanych przez wydawców do ZKDP. 
Czytelnictwo dzienników: dane o czytelnictwie dzienników pochodzą z Polskich Badań Czytelnictwa, badania realizowanego przez Millward Brown na losowej, ogólnopolskiej próbie Polaków powyżej 15 roku życia. Użyto wskaźnika CCS – Czytelnictwa Cyklu Sezonowego informującego o odsetku respondentów deklarujących czytanie przynajmniej jednego wydania tytułu w ciągu poprzedzających 7 dni. Wielkość próby ogólnopolskiej: lipiec-wrzesień 2013 r. N = 10 516.
Reklama zewnętrzna: dane na podstawie raportu IGRZ o wielkości przychodów wybranych spółek reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. Raport ten jest opracowany przez IGRZ w oparciu o faktyczne dane finansowe przekazywane przez wymienione podmioty i dotyczące rynku reklamy zewnętrznej definiowanego jako rynek out-of-home, obejmującego reklamę stacjonarną, mobilną i cyfrową. 
Zasięg serwisów internetowych: dane dotyczące liczby użytkowników (real users), odsłon i odsłon mobilnych pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius i obejmują użytkowników w wieku 7 lub więcej lat, łączących się z serwerów znajdujących się na terenie Polski, i dotyczą domen przypisanych do Agory S.A. w prowadzonym przez Gemius SA Rejestrze Usługodawców i Grup Usługodawców. Dane dotyczące liczby użytkowników serwisów grupy Gazeta.pl audytowane są przez Gemius SA. Od kwietnia 2013 obowiązują nowe reguły łączenia witryn w grupy wydawców, według których grupa Gazeta.pl obejmuje wyłącznie serwisy internetowe przypisane przez Gemius SA w Rejestrze Usługodawców do Agory S.A. Tym samym wyniki nie są porównywalne z okresami poprzednimi. Od kwietnia 2013 zmianie uległa także metoda wyliczania wskaźnika użytkownicy (real users) – od podstawy szacowania odjęte zostały pliki cookies pochodzące z urządzeń mobilnych. Wskaźnikowi użytkownicy (real users) odpowiadają nowe wskaźniki odsłon i czasu niemobilnego, nie występujące w badaniu przed kwietniem 2013.
Sprzedaż biletów do kin: dane dotyczące sprzedaży biletów w kinach Helios są danymi księgowymi, raportowanymi zgodnie z pełnymi okresami kalendarzowymi. Dane dotyczące sprzedaży biletów są szacunkami grupy Helios sporządzanymi w oparciu o dane Boxoffice.pl na podstawie danych przekazywanych od dystrybutorów kopii filmowych. Sprzedaż biletów do kina raportowana jest w okresach, które nie są tożsame z kalendarzowym miesiącem kwartałem czy rokiem. Liczba sprzedanych biletów w danym okresie mierzona jest począwszy od pierwszego piątku danego miesiąca, kwartału czy roku do pierwszego czwartku przypadającego w następnym miesiącu, kwartale czy roku raportowym.
Udział w słuchalności radiostacji: dane pochodzą z badania RadioTrack przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown (wszystkie miejsca słuchania, wszystkie dni słuchania i wszystkie kwadranse); dla radiostacji muzycznych Agory w całej populacji i grupie wiekowej 15+ za okres lipiec-wrzesień: próba dla 2012: N = 21 048, dla 2013: N = 21 037.
Reklama w miesięcznikach: dane cennikowe dotyczące czasopism pochodzą z monitoringu Kantar Media; reklama komercyjna brandowa; pominięto miesięczniki specjalistyczne; uwzględniono 115 tytułów w okresie lipiec-wrzesień 2013 r.
author avatar
AGORA S.A.
O autorze