loader

Szkolne świetlice na starcie MegaMisji

50 świetlic w szkołach podstawowych otrzyma wsparcie od Fundacji Orange w prowadzeniu zajęć, które przygotują dzieci w wieku 6-10 lat do odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z Internetu i technologii. Jest to pierwsza, pilotażowa edycja programu MegaMisja. W ciągu dwóch tygodni napłynęło do niej 436 zgłoszeń ze szkół z całej Polski. Wiosną rozpocznie się kolejny nabór i program obejmie wtedy 300 placówek.

Świetlice szkolne to miejsca, w których dzieci najczęściej odrabiają lekcje i bawią się z rówieśnikami. Z raportu wykonanego na zlecenie Fundacji Orange wynika, że wychowawcy świetlic  – choć pełnią ważną rolę w środowisku szkolnym – przyznają, że czują się gorzej traktowani niż nauczyciele przedmiotowi. Jednocześnie są grupą zmotywowaną do pracy, poszukującą pomysłów na ciekawe zajęcia dla dzieci i otwartą na rozwijanie cyfrowych kompetencji. 97 proc. z nich uważa, że technologie są przydatnym narzędziem nauki dla uczniów, ale jednocześnie obawiają się o bezpieczeństwo dzieci w internecie. Program MegaMisja odpowiada na te potrzeby, angażując opiekunów świetlic w 10-miesięczny cykl aktywności, które zostały skonstruowane tak, aby najmłodsi uczniowie wykształcili odpowiednie nawyki w kontaktach z Internetem.    

– Cieszymy się, że wychowawcy świetlic szkolnych tak chętnie przesyłali zgłoszenia do MegaMisji. Ogromne zainteresowanie nauczycieli i staranność wniosków utwierdziły nas w przekonaniu, że taka inicjatywa jest szkołom potrzebna – odpowiada na aktualne wyzwania w edukacji najmłodszych i na potrzeby świetlic. – mówi Ewa Krupa, Prezes Fundacji Orange.

W ramach MegaMisji wychowawcy otrzymają instruktaże i materiały do przygotowania zajęć opracowane przez metodyków i edukatorów. Takie zajęcia dla dzieci odbywać się będą raz w tygodniu i potrwają godzinę. Ich przebieg oparty jest na fabularyzowanej grze w cyfrowe laboratorium, aby naukę połączyć z atrakcyjną dla uczniów zabawą. Każdy etap gry dostarcza dzieciom wiedzy o tym, jak chronić prywatność, przestrzegać netykiety i praw autorskich, jak znajdować wiarygodne informacje, jakie treści można udostępniać w sieci. Te umiejętności pomogą im być bezpiecznymi w Internecie. Wykonanie kolejnych zadań w MegaMisji to punkty dla świetlicy, które może wymieniać na nagrody wzbogacające jej wyposażenie m.in. sprzęt multimedialny, książki, materiały plastyczne, gry, zabawki.

– Coraz młodsze dzieci korzystają z technologii. Warto wspierać je w tym, by robiły to w sposób właściwy, z pożytkiem dla swojego rozwoju i zachowaniem równowagi między światem wirtualnym a realnym. Fundacja Orange kształtuje przydatne w dzisiejszym świecie umiejętności i wzbogaca ofertę świetlic, w których dzieci spędzają dziś bardzo dużo czasu – mówi Grzegorz Kasdepke, pisarz bestsellerowych książek dla dzieci i honorowy ambasador MegaMisji. 

Do pilotażowej edycji komisja programu wybrała szkoły z województw: mazowieckiego (cztery z Warszawy, jedna z Warki),  małopolskiego (dwie z Krakowa, po jednej z Rusocic i Jordanowa), podlaskiego (z Białegostoku, Łap, Wasilkowa), pomorskiego (z Gdyni, Połczyna), zachodniopomorskiego (ze Szczecina, Ustronia Morskiego i Choszczna), warmińsko-mazurskiego (ze Stawigudy, Barczewa, Miłakowa i Morąga), kujawsko-pomorskiego (z Grudziądza i Kołodziejowa), wielkopolskiego (dwie z Poznania, po jednej z Tarnowa Podgórnego i Plewisk), opolskiego (dwie szkoły z Brzegu, jedna zKrapkowic), dolnośląskiego (z Głogowa, Barda i Sobótki), śląskiego (z Miasteczka Śląskiego, Tworkowa, Katowic i Tarnowskich Gór), podkarpackiego (z Krościenka Wyżnego, Błażowa i Przemyśla), świętokrzyskiego (z Morawicy i Kielc), lubuskiego (z Gorzowa Wielkopolskiego, Kargowej i Zielonej Góry), lubelskiego (z Lublina i Cycowa), łódzkiego (dwie z Łodzi, jedna z Konstantynowa Łódzkiego). Zajęcia w ramach MegaMisji ruszą w 25 szkołach w listopadzie, w kolejnych 25 placówkach w styczniu 2016 roku i potrwają cały rok szkolny. Świetlice, którym nie udało się dołączyć do edycji pilotażowej, mają kolejną szansę w roku 2016/2017.

author avatar
Nowosielska

1 2

O autorze