loader

Rosnące przekątne i rozwiązania smart – jakie telewizory kupują Polacy?

  • Sprzedaż telewizorów 50-calowych wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o 9 proc.[1]
  • Modele 4K stanowią ponad połowę ogólnej sprzedaży telewizorów w Polsce
  • 58 proc. użytkowników internetu ogląda filmy online za pośrednictwem telewizora[2]

Polacy wymieniają swoje telewizory na nowe średnio co 7 lat. Zakup nowego sprzętu jest zazwyczaj decyzją związaną z remontem, przeprowadzką, a także zużyciem starego odbiornika. Rynek jest w związku z tym stabilny – w Polsce sprzedaje się każdego roku ok. 2,2-2,3 miliona telewizorów[3]. Nie zmienia się również średni koszt, jaki polscy konsumenci ponoszą w związku z jego zakupem. Producenci szacują, że polski rynek jest wart blisko 4 miliardów złotych, jednorazowy zakup wynosi więc około 2 tysiące złotych. Brak trendu wzrostowego nie oznacza jednak, że rynek sprzedaży telewizorów nie zmienia się pod żadnym względem.

Telewizory są coraz większe

Według danych opublikowanych przez Samsung, przeciętny telewizor w Polsce ma przekątną ekranu o wielkości 40-43 cali. Telewizory 40-calowe to w tym momencie największy segment rynku, odpowiadający za 35 proc. ogólnej sprzedaży. Widać jednak wyraźną tendencję zniżkową – w stosunku do poprzedniego roku wynik ten spadł aż o 7 proc. Najszybciej rośnie z kolei rynek telewizorów 50-calowych. Ich sprzedaż rok do roku wzrosła o 9 proc. i w tym momencie stanowią już one 29 proc. ogólnej sprzedaży telewizorów w Polsce. [4]

– Na rynku pojawił się zauważalny wzrostowy trend stawiania na telewizory o przekątnej powyżej 50 cali. Jest to związane z coraz większą ich dostępnością, a także zmniejszającymi się cenami. Z tego samego powodu normą stały się również modele 4K, które stanowiły ponad 50 proc. ogólnej sprzedaży telewizorów w 2018 roku. Dobrej jakości telewizor 4K o przekątnej 55 cali można kupić w tym momencie już nawet za 1700-2300 złotych – mówi Tomasz Jeziorowski, kierownik sekcji sprzedaży w NEONET.

Inteligentna technologia w każdym telewizorze?

Brak wyraźnego wzrostu liczby kupowanych telewizorów w Polsce wiąże się także ze stopniowym odchodzeniem od posiadania kilku sprzętów jednocześnie w jednym domu. W czasach tak dużego rozwoju urządzeń mobilnych i łatwego dostępu do treści wideo osobny odbiornik w sypialni, kuchni czy dziecięcym pokoju to rzadkość. Użytkownicy korzystają z nowych telewizorów coraz świadomiej, na co dzień używają opcji smart. Aż 80 proc. telewizorów Smart TV w Polsce jest podpiętych do internetu. Jak wynika z danych GlobalWebIndex, 92 proc. użytkowników internetu, czyli niemal 4 miliardy ludzi, ogląda filmy online co najmniej raz w miesiącu za pośrednictwem różnych urządzeń. 58 proc. robi to za pomocą swojego telewizora.[5]

1 2

O autorze