loader

„Re:Lokacja – gra w kształtowanie przestrzeni”

Zakończyła się kolejna edycja organizowanego przez Izbę Architektów RP ogólnopolskiego konkursu stanowiącego doroczne zwieńczenie zajęć prowadzonych według programu edukacyjnego „Kształtowanie przestrzeni”. Konkurs cieszy się niesłabnącą popularnością, z roku na rok przybywa placówek oświatowych objętych programem edukacji architektonicznej.

 

Chaos czy porządek?

 

W polskim systemie edukacji brakuje takich elementów nauczania, które pozwoliłyby przyszłemu użytkownikowi przestrzeni dokonywać świadomych wyborów w zarządzaniu przestrzenią wspólną, czy podejmować trafne decyzje inwestycyjne. Ewidentnie brakuje chociażby podstawowej wiedzy z tego zakresu. Młodzież nie jest w stanie dostrzec wad nieodpowiedniego zagospodarowania przestrzennego i wpłynąć na jego zmianę. Z tej młodzieży wyrosną kiedyś decydenci i inwestorzy. Architektura jest „obudową dla życia”, warto więc, żeby źle zorganizowana przestrzeń nie pogarszała jego jakości.

 

Zajęcia w szkołach odpowiedzią na bolączkę przestrzenną

 

Problem od długiego czasu dostrzega Izba Architektów RP, która zainspirowana irlandzkim programem edukacyjnym "Shaping space" przygotowała kompleksowy własny projekt edukacyjny pod nazwą „Kształtowanie Przestrzeni”. Program edukacyjny Izby Architektów RP funkcjonuje w szkołach od 5 lat. Akcja polega na rozpowszechnianiu wiedzy o architekturze wśród młodzieży w szkole dzięki gotowemu zestawowi lekcji tematycznych, które mogą realizować nauczyciele dowolnego przedmiotu. Architekci przygotowali szczegółowe scenariusze zajęć ułatwiające ich przeprowadzenie, a także zestaw zadań i prac, z którymi zmagać się będą uczniowie. Lekcje, zgodnie z założeniami, mają być prowadzone jako „nakładka” na inny przedmiot, ich zawartość odwołuje się bowiem do podstawy programowej. Dzięki architektonicznym ćwiczeniom „zwykłe” lekcje zyskują zainteresowanie młodzieży i zachęcają ją do aktywnego uczestnictwa w projekcie. Lekcje, które rozwijają umiejętności przestrzenne od podstawowych planów do skomplikowanych zagadnień urbanistycznych zawarte zostały w trzech tzw. opcjach. Uczniom zwraca się uwagę na ich najbliższe otoczenie podczas lekcji przebiegających pod hasłem „Mój dom”. Omawiane są na nich zagadnienia dotyczące wystroju wnętrz i konstrukcji budynków mieszkalnych. Uczniowie zapoznają się również ze znacznie większą przestrzenią urbanistyczną podczas zajęć o nazwie „Dzielnica, wieś, miasto, metropolia”. Analizują architekturę i urbanistykę począwszy od najbliższego otoczenia (ulicy, boiska szkolnego), aż do związków przestrzennych rządzących dzielnicą i miastem. Wiedzę z historii architektury uczniowie mogą zgłębiać uczestnicząc w zajęciach pod nazwą „Budowle na przestrzeni wieków”. Program nie obciąża szkół żadnymi wydatkami, a zajęcia mogą być prowadzone przez każdego nauczyciela, który przejdzie krótkie szkolenie organizowane przez Izbę Architektów RP.

Wyzwanie konkursowe

author avatar
Projekt Komunikacja

1 2

O autorze