loader

PrestaShop i WooCommerce dominują w polskim e-commerce

PrestaShop jest najpopularniejszym silnikiem e-commerce w Polsce – wykorzystuje go 52 proc. właścicieli sklepów i programistów e-commerce. 39 proc. wskazań zanotował z kolei WooCommerce. W sumie, jak wynika z badań – oba te rozwiązania mają ponad 90 procent rynku! Dla właścicieli sklepów i developerów e-commerce w Polsce przede wszystkim liczy się wydajność i bezpieczeństwo działania ich sklepów. To najważniejsze wnioski z badania polskiego rynku e-commerce, które przeprowadziła firma hostingowa Linuxpl.com.

 

Grupa respondentów przebadana przez Linuxpl.com składała się z 287 osób, w tym właścicieli sklepów i programistów związanych z branżą e-commerce w Polsce. Badanie zostało zrealizowane w kwietniu br. w ramach prac, które Linuxpl.com prowadził nad stworzeniem nowej oferty hostingowej dla branży e-commerce. W wyniku tego projektu firma stworzyła rozwiązanie PrestaShop BoostTM, zapewniające szybsze działanie PrestaShop i poprawiające bezpieczeństwo sklepów opartych o ten silnik. Przy okazji udało się także ustalić wiele ciekawych faktów na temat polskiego rynku e-commerce.

 

Najpopularniejsze silniki e-commerce w Polsce

Oprócz PrestaShop i WooCommerce respondenci badania Linuxpl.com najczęściej wskazywali takie silniki, jak Magento oraz Shopper (po 8 proc. wskazań). Wśród odpowiedzi pojawiło się także kilka mniej popularnych rozwiązań, jak ShopGold czy OpenCart. Wskazania nie sumują się do 100 proc. ponieważ ponad połowa przeankietowanych osób ma więcej niż jeden sklep, z których część korzysta z różnych silników.

 
Jak sklepy poprawiają wydajność działania?

Respondenci wśród najczęściej stosowanych przez siebie mechanizmów służących poprawie wydajności działania ich sklepów wskazywali optymalizację obrazków (65 proc.) i stosowanie innych opcji, które są dostępne w ramach silnika sklepowego (55 proc.). Na dalszych pozycjach pojawiły się: dodatkowy cache obiektowy, np. memcached, redis (50 proc.), minifikacja HTML, JS i CSS (48 proc.) i kompresja GZIP (41 proc.). Najrzadziej stosowane są lazy loading (28 proc.) i CDN (13 proc.). Co ciekawe, 17 proc. respondentów przyznało, że nie zna lub w ogóle nie stosuje tego typu mechanizmów.

 

Oczekiwania sklepów dot. wydajności i bezpieczeństwa wobec firm hostingowych

Więcej interesujących informacji Linuxpl.com uzyskał prezentując twierdzenia i prosząc o wskazanie, w jakim stopniu respondent się z nimi zgadza. Firma posługiwała się skalą Likerta, zakładającą pytanie w formie – „W jakim stopniu, od 1 do 5, zgadzasz się z poniższym twierdzeniem…”.

 

I tak, ze stwierdzeniem – „mój sklep jest dobrze zoptymalizowany pod kątem obciążenia i czasu ładowania” – większość pytanych zgodziła się w umiarkowanym stopniu. Niemal pełna zgoda (80 proc.) panowała z kolei ze stwierdzeniem, że „fajnie, jakby firma hostingowa wdrożyła dodatkowe mechanizmy optymalizacji/skrócenia czasu ładowania sklepu”.

 

1 2

O autorze