loader

Preferencyjne warunki ubezpieczeń kredytów eksportowych dla firm związanych z infrastrukturą szynową

Z dniem 1 stycznia 2014r. weszło w życie nowe, przyjęte w ramach OECD Porozumienie Sektorowe w sprawie Infrastruktury Transportu Szynowego (Sector Understanding on Export Credits for Rail Infrastructure), które umożliwia Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna 
(KUKE S.A.) udzielanie ubezpieczeń kredytów eksportowych na korzystniejszych niż dotychczas warunkach. 
Porozumienie Sektorowe zostało przyjęte w ramach reżimu prawnego tzw. Konsensusu OECD (Porozumienie w sprawie oficjalnie wspieranych kredytów eksportowych – Arrangement on Officially Supported Export Credits). Jego celem jest zapewnienie równych zasad w zakresie oficjalnego wsparcia dla eksporterów i instytucji finansujących eksport, niezakłócającego konkurencji między eksporterami, która powinna być oparta na jakości i cenie wywożonych towarów i usług, a nie na korzystniejszych warunkach finansowych, zapewnionych przez rząd lub udzielanych w imieniu rządu. 
 
Porozumienie Sektorowe modyfikuje warunki, na których KUKE S.A. może ubezpieczać kredyty finansujące eksport pociągów, torów, systemów informatycznych itd. związanych z infrastrukturą szynową. 
Dotychczas należności z okresem spłaty dwa i więcej lat w sektorze kolejowym mogły być obejmowane ochroną ubezpieczeniową na zasadach ogólnych wynikających z wyższej wymienionego Konsensusu OECD tj. co do zasady ubezpieczenie z gwarancjami Skarbu Państwa mogło dotyczyć kredytów o okresie spłaty do 10 lat. Nowe porozumienie umożliwia stosowanie preferencyjnych warunków w tym sektorze. Możliwy okres spłaty kredytu od momentu realizacji dostawy dla kontraktów o wartości powyżej 10 mln SDR wynosi: przy eksporcie do krajów OECD o wysokim dochodzie (UE bez Cypru, Bułgarii i Chorwacji oraz Australia, Kanada, Islandia, Izrael, Japonia, Korea, Nowa Zelandia, Norwegia, Szwajcaria, USA według klasyfikacji z lipca 2013 roku) – 12 lat, dla pozostałych krajów – 14 lat. 
W przypadku ww. krajów OECD o wysokim dochodzie, aby skorzystać z nowych warunków, projekt powinien być finansowany w większej części kredytem udzielanym przez komercyjną instytucję finansową bez wsparcia Skarbu Państwa. 
Wynegocjowanie tego porozumienia na forum międzynarodowym wychodzi naprzeciw potrzebom prywatnych i publicznych operatorów kolejowych oraz postulatom producentów sprzętu. Inicjatywę należy zaliczyć również do działań mających na celu wspieranie transportu przyjaznego środowisku.
O autorze