loader

Prace Andrzeja Wróblewskiego w Librze

Co się kryje za obrazem

Jak więc najlepiej oglądać prace Wróblewskiego? Przechadzając się pomiędzy nimi jak w parku, dlatego że jedną z charakterystycznych dla malarza praktyk było zagospodarowywanie obu stron obrazu. Czasem na rewersie rozgrywa się scena domowa albo dramat wojny, a kiedy odwrócimy pracę, zauważymy na jej plecach bukiet kwiatów czy na poły abstrakcyjny widok miasta. Mimo różnorodności, dorobek autora jest na rynku spotykany bardzo rzadko, dlatego że sam Wróblewski zmarł w młodym wieku w Tatrach, a sporo z jego dzieł nie opuści już muzealnych ścian. Jak więc udało się zebrać całą salę podwieszonych głównie do sufitu, dwustronnych i tak unikatowych prac?

– Eksponowane w ramach naszego pokazu obrazy pochodzą wyłącznie ze zbiorów rodzimych kolekcjonerów – niektóre wylicytowane zostały na aukcjach, inne nabyte w galeriach. Ich wartość zależy od wielu elementów, chociaż przewodzi wśród nich ładunek emocjonalny i rozmiar pracy, bo niewielkie martwe natury wyceniane bywają na kilkadziesiąt tysięcy złotych, natomiast obszerniejsze szkice pod poruszające obrazy rozstrzelań – na kilka milionów – dodaje Iwona Wojnarowicz.

Mijając ogromny stelaż, w który oprawiony jest dwustronny szkic z „Rozstrzelaniem” i „Zatopionym miastem”, zatrzymamy się przed obiektem, który zanotował niedawny rekord na aukcji. Obraz „Kobieta-nagrobek” powstał prawdopodobnie na kilkanaście miesięcy przed śmiercią Wróblewskiego na kartce papieru, jednak jego cena wyniosła ponad 480 tys. zł z uwagi na kompozycję, od której trudno jest uwolnić wzrok. Malowana w pulsujących kolorach twarz wyznacza jednocześnie owal nagrobka, a zza zarysów prawosławnego krzyża celuje w odbiorcę obwiedzione wyrazistą linią, kobiece oko. Odczytywanie w tym widoku jakiejś zapowiedzi końca byłoby najpewniej głupotą, ale w zasięgu tej czarno-białej źrenicy raczej mało kto umie racjonalnie z tego zrezygnować.

Pokaz kolekcjonerski „Andrzej Wróblewski” potrwa do 15 lipca 2019 r. w siedzibie warszawskiej Libry przy ul. Złotej 48/54: https://artlibra.pl

Źródło: LM, materiały prasowe

1 2

O autorze