loader

Ponad 95 proc. Polaków spotkało się z niebezpiecznymi zachowaniami w sieci

  • Z mową nienawiści na co dzień ma do czynienia 95 proc. Polaków[1], a prawie jedna piąta wycieków danych w Polsce dotyczy finansów osobistych[2].

 

Bezpieczeństwo naszych danych

Bez względu na to, w jaki sposób polscy Internauci korzystają z sieci – czy jak większość (64 proc.) szukają informacji, korzystają z poczty elektronicznej (60,7 proc.), czy jak prawie połowa Polaków (49,9 proc.) spędzają czas na portalach społecznościowych[3] – wszędzie zostawiają po sobie ślad. Szczególnej uwagi pod kątem ochrony swojej prywatności i danych osobowych wymagają płatności online, zwłaszcza, że już 62 proc. Polaków robi zakupy w sieci[4].

 

Ochrona danych już teraz jest podstawą funkcjonowania e-handlu i dlatego tak ważne jest wybieranie usług, które gwarantują, że informacje, takie jak np. numer karty kredytowej, są w pełni bezpieczne – podkreśla Marcin Glogowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. – Taką potrzebę widać szczególnie w przypadku zakupów robionych na urządzeniach mobilnych. Według badania PayPal mCommerce Index[5] już trzy czwarte konsumentów na całym świecie kupuje mobilnie, ale ponad połowa ma obawy dotyczące bezpieczeństwa takich transakcji.

 

Według najnowszych badań, w Polsce najczęściej wpadają w niepowołane ręce imiona i nazwiska (44 proc.), hasła dostępu do adresów e-mailowych (20 proc.) oraz dane finansowe (17 proc.)[6]. To oznacza, że wybór odpowiedniej metody płatności w sklepie internetowym ma ogromne znaczenie dla ochrony danych kupującego.

 

Mowa nienawiści też jest problemem

 

Próby wyłudzenia danych to nie jedyne zagrożenia, z którymi można się spotkać w sieci. Inne niebezpieczeństwa obejmują m.in. kontakt z nieodpowiednimi materiałami. Ofiarami szkodliwych treści publikowanych w sieci są najczęściej dzieci – ponad 90 proc. nich styka się z nimi po raz pierwszy właśnie online[7], a nie poprzez telewizję (30 proc.), czy prasę (20 proc.). Kolejnym rosnącym zagrożeniem jest mowa nienawiści, z którą miało do czynienia aż 95,6 proc. Polaków[8].

 

Jako PayPal nie chcemy wspierać osób i organizacji, które szerzą w sieci mowę nienawiści, czy promują agresję – podkreśla Marcin Glogowski. – Dlatego podejmujemy konkretne działania wobec tych, którzy do nich nawołują i wspieramy tych, którzy razem z nami chcą współtworzyć bezpiecznią przestrzeń dla wszystkich w Internecie.

 

                                                                                                                             

W jaki sposób bezpiecznie korzystać z sieci?

 

1 2

O autorze