loader

Po pierwsze strategia zakupowa i partnerskie relacje z dostawcami

Marcel Thoutberger i Frank Schönfeld to eksperci zakupowi prowadzący projekty konsultingowe dla klientów firmy OptiBuy w Szwajcarii.  12 maja w Katowicach na konferencji PROCON Manufacturing 2016 będą mówić o tym, jak zarządzać międzynarodowymi relacjami między klientami i dostawcami. Nieco na ponad miesiąc przed tym wydarzeniem postanowiliśmy zadać Marcelowi i Frankowi kilka pytań na temat sytuacji na lokalnym rynku zakupowym. Poprosiliśmy również o rekomendacje dla polskich przedsiębiorstw produkcyjnych zainteresowanych współpracą ze szwajcarskimi firmami.

 

Jak zacząć budować relacje z dostawcami zagranicznymi?

 

Przede wszystkim potrzebna jest właściwa strategia zakupów przedsiębiorstwa. Należy ustalić portfolio produktów, dla których potencjalnie można znaleźć dostawców poza firmą. Produkty powinny być ustrukturyzowane w taki sposób, aby możliwe było wyodrębnienie określonych grup. Konieczna jest analiza specyficznych cech produktu odnoszących się do sposobu jego tworzenia. To fundament tworzenia warunków do stworzenia portfela produktów dostawcy międzynarodowego i uczestnika projektów Global Sourcing. Kluczem do sukcesu w długofalowych relacjach z dostawcami jest traktowanie ich nie tylko jako dostawców, ale również jako partnerów w biznesie.

 

Moglibyście wskazać największe wyzwania stojące przed działami zakupów szwajcarskich firm produkcyjnych?

 

Głównym wyzwaniem, z którym mierzą się szwajcarskie przedsiębiorstwa produkcyjne jest nieznajomość rynku dostawców. Zwykle brakuje im orientacji, które firmy na lokalnym rynku oferują najlepsze warunki współpracy w rozumieniu jakości produktów i cen dla stworzonego przez nich portfolio. Dlatego wiele szwajcarskich firm ma trudności z oszacowaniem potencjalnych korzyści z przeniesienia części produkcji do innych krajów. Znajomość lokalnego rynku dostawców to jedno wyzwanie, ale jak już firma znajdzie partnera, który spełnia wymagania pojawiają się kolejne, związane ze stworzeniem optymalnego łańcucha dostaw i wykluczeniem problemów z jakością dostarczanych produktów. Warto wiedzieć, że cena produktu sama w sobie nie ma kluczowego znaczenia dla sukcesu projektu. Koszty produktów mogą zostać obniżone, ale to nie jest jedynym celem całego procesu sourcingu! Aby móc naprawdę mówić o ich redukcji, wszystkie koszty wchodzące w skład łańcucha dostaw powinny być przejrzyste i znane (podejście TCO – Total Cost of Ownership). I to jest kolejne wyzwanie, które stoi przed szwajcarskimi firmami, aby stworzyć wydajny i przejrzysty kosztowo system dostaw z wybranymi dostawcami zagranicznymi.

 

Czy strategia Global Sourcing może pomóc firmom w zbudowaniu ich pozycji rynkowej i podniesieniu konkurencyjności?

 

Podstawowym warunkiem skutecznego funkcjonowania zakupów w przedsiębiorstwie jest opracowanie i wdrożenie strategii zakupowej, która jest oparta o strategię firmy. Strategia Global Sourcing powinna być częścią strategii zakupowej, która bierze pod uwagę cały łańcuch dostaw produktów i usług. Niezwykle ważne jest to, aby te strategie były koordynowane i akceptowane na poziomie zarządu firmy. Rozpatrywanie kwestii strategicznych związanych z zakupami na niższym szczeblu nie gwarantuje sukcesu i może utrudniać jej realizację. Dzisiaj obserwujemy firmy o mocnej pozycji rynkowej, które współpracują z globalnymi dostawcami. Firmy te niemal idealnie dostosowują się do ich potrzeb i oczekiwań. Dzięki posiadanym przez nich wysokim kompetencjom łańcuch dostaw klientów jest wydajny i elastyczny.

author avatar
OptiBuy Sp. z o.o.

1 2

O autorze