loader

Po pierwsze strategia zakupowa i partnerskie relacje z dostawcami

 

Aby firma była konkurencyjna na rynku w długim okresie czasu powinna nieustannie decydować, czy inwestuje wewnętrznie w rozwój produktów lub usług, czy kupuje je na zewnątrz. Aby takie decyzje mogły być podejmowane w sposób w pełni świadomy i odpowiedzialny zarząd firmy powinien znać słabe i mocne strony łańcucha dostaw. Dodając do tego znakomitą znajomość rynku dostawców oraz oferowanych przez nich produktów takie firmy są w stanie na bieżąco analizować otoczenie rynkowe i podejmować doskonałe decyzje.

 

Czy Global Sourcing jest w Szwajcarii popularny? Jakie firmy decydują się na realizację tej strategii?

 

Global Sourcing to jeden z najgorętszych tematów w branży zakupowej w Szwajcarii. Tutaj niemal wszyscy mówią o tej strategii. Widać wyraźnie, że popyt zmierza w kierunku produkcji nie tylko pojedynczych części, ale całych zespołów. Z drugiej strony dla wielu firm międzynarodowych działających w Szwajcarii ważne jest, aby pokazywać swoją produktywność na lokalnym rynku. Szwajcarskie grupy zakupowe i duże międzynarodowe firmy konsultingowe regularnie publikują raporty na temat strategii Global Sourcing. Dzięki temu szwajcarskie firmy są na ogół dobrze poinformowane na temat korzyści i zagrożeń, jakie wynikają z przyjęcia takiego podejścia w zakupach. Niestety z naszych obserwacji wynika, że duże firmy na rynku lokalnym nie są optymalnie przygotowane pod kątem organizacji i struktury do realizacji takiej strategii. Wciąż jest wiele jednostek zakupowych w jednej firmie, a menedżerowie odpowiedzialni za organizację łańcucha dostaw nie mają umocowania w zarządzie i co za tym idzie, silnego wpływu na jego decyzje. Z kolei jeśli chodzi o małe firmy w Szwajcarii (zatrudniające do 500 pracowników) często nie posiadają zasobów i know-how, aby realizować duże międzynarodowe projekty sourcingowe.

 

Co moglibyście doradzić polskim firmom produkcyjnym, aby szwajcarscy partnerzy postrzegali je jako atrakcyjnych dostawców?

 

Polskie firmy powinny być elastyczne i gotowe do długofalowej współpracy. Nie wystarczy tylko zaprezentować klientowi, że jest się w stanie produkować taniej. Dostawca musi zapewnić niezawodność całego systemu łańcucha dostaw. Jako punkt wyjścia szwajcarskie firmy oczekują od polskich dostawców technicznego know-how oraz umiejętności obsługi klienta co najmniej w języku angielskim, a coraz częściej również w niemieckim i francuskim.

 

Dziękuję za rozmowę.

Marcin Dulnik

author avatar
OptiBuy Sp. z o.o.

1 2

O autorze