loader

Mieszkanie idealne? W niskiej cenie, w dobrej lokalizacji i odpowiednio duże

 

Poza ceną, która jest najistotniejsza w procesie kupna mieszkania dla 36% osób, drugą, bardzo ważną kwestią jest również jego lokalizacja – to priorytet dla 23% ankietowanych. Z kolei co dziesiąty Polak uważa, że przy decyzji o wyborze lokum, to metraż odgrywa kluczową rolę.  Okazuje się, że nieco mniej istotny jest fakt czy mieszkanie będzie pochodziło z rynku pierwotnego, czy też wtórnego. Ten aspekt był najważniejszy zaledwie dla co dwudziestego badanego.

 

W kwestii wyboru lokalizacji, prawie co drugi (46%) ankietowany wskazał, że ostatecznie kupił mieszkanie „niedaleko centrum miasta”. Na ścisłe centrum postawiło 18% zapytanych Polaków. Jednocześnie 35% osób twierdzi, że dokonało zakupu nieruchomości w dalszej dzielnicy, na obrzeżach miasta albo w ogóle poza nim. Na pytanie „Co spowodowało, że zdecydowała się Pani/zdecydował się Pan na lokalizację dalszą od centrum”?, ankietowani odpowiadali, że wpływ miało spokojne otoczenie (51%). Istotna była również niższa cena (42%).

 

Deweloperka, wielka płyta czy stare budownictwo?

Stosunek zakupów mieszkań z rynku pierwotnego do rynku wtórnego (48% do 52% kupionych mieszkań) wynosi niemalże 1 do 1. Na te pierwsze stawiają zwłaszcza ludzie młodzi. W grupie wiekowej 18-24 lata, niemal 60% ankietowanych wskazało, że kupiło mieszkanie z rynku pierwotnego.

 

58% zapytanych Polaków w ciągu ostatnich 3 lat kupiło lokal wykończony. To dzisiaj standard, dostępny nie tylko w przypadku zakupu z rynku wtórnego. Coraz więcej deweloperów, za dodatkową opłatą, oferuje bowiem możliwość wykończenia mieszkania pod klucz. Sporą popularnością cieszyły się również mieszkania w stanie deweloperskim. Na taki zakup w ciągu ostatnich 3 lat postawiło 28% ankietowanych.

 

Niezależnie od tego, czy mieszkanie zostało kupione na rynku pierwotnym czy wtórnym, aż 65% badanych deklaruje, że o ewentualnym remoncie lub po prostu wykończeniu nieruchomości myślało jeszcze przed jej zakupem i oszczędzało na ten cel pieniądze. Mimo to, nie zawsze były to środki wystarczające, ponieważ jednocześnie 39% zapytanych osób wskazało, że w działaniach tych musiało posiłkować się pieniędzmi z kredytu.

 

Raport Gumtree.pl powstał na podstawie wyników badania ilościowego zrealizowanego przez agencję badawczą SW Research w czerwcu 2019 roku metodą CAWI (wywiady on-line) na grupie 1000 Polaków w wieku 18+, którzy w ciągu ostatnich trzech lat stali się właścicielami mieszkania.

1 2

O autorze