loader

Lepsze wyniki LOT-u: więcej optymizmu, jeszcze więcej wyzwań

Co istotne, od momentu operowania na Dreamlinerach, od lipca br., dynamiki wzrostu przekraczają 100%, co potwierdza zaufanie podróżnych do bezpieczeństwa i komfortu tego samolotu.  

Satysfakcjonujący jest również wskaźnik „load factor” (czyli obłożenia miejsc w samolotach), który wyniósł 77%. Tak dobry wynik został osiągnięty mimo równoczesnego zmniejszenia liczby połączeń, zewnętrznych ograniczeń operacyjnych (uziemianie Dreamlinerów przez kilka miesięcy) oraz w czasie trudnego procesu restrukturyzacji firmy. Warto dodać, że w szczycie sezonu – w ciągu letnich miesięcy load factor dla Dreamlinera wynosił ponad 90%.


Kończący się rok to jednak dopiero początek restrukturyzacji. Decydujący będzie przyszły. Przed LOT-em stoją spore wyzwania, m.in. utrzymanie płynności finansowej, pozycji rynkowej w sytuacji zwiększonej konkurencji, uzyskanie akceptacji Komisji Europejskiej dla Planu Restrukturyzacji, maksymalne zmniejszenie drugiej transzy pomocy publicznej, efektywne wykorzystanie 6-go Dreamlinera w sytuacji, w której linia nie może zwiększać oferowania, a także próba pozyskania inwestora strategicznego.  

Mimo wyzwań, dzięki obiecującym wynikom, LOT ponownie odracza wystąpienie o wypłatę zaplanowanej wcześniej drugiej transzy pomocy publicznej. Zgodnie z Planem Restrukturyzacji powinna ona zostać wypłacona w sierpniu. Spółka robi wszystko, by o drugą transzę wystąpić jak najpóźniej i by była to kwota jak najmniejsza. 

Przewoźnik spodziewa się również w najbliższym czasie sygnałów ze strony Komisji Europejskiej co do założeń Planu Restrukturyzacji. Plan, złożony przez Ministerstwo Skarbu Państwa do KE 20 czerwca br., zawiera szereg strategicznych kroków dotyczących przyszłości LOT-u. Jednym z jego filarów jest modernizacja floty przewoźnika oraz efektywne wykorzystanie samolotów, z podkreśleniem dominującej roli Dreamlinerów jako floty dalekodystansowej. Jednocześnie, restrukturyzacja spółki oparta jest na wdrażaniu szeregu inicjatyw prosprzedażowych, które mają przynieść LOT-owi oszczędności jak i dodatkowe przychody.


author avatar
PLL LOT

1 2

O autorze