Jak skutecznie rozwinąć swój biznes?
Założyłeś swój biznes, zrobiłeś wszystko co trzeba było zrobić aby go uruchomić? Zatrudniłeś pierwszych pracowników, pojawili się także pierwsi klienci. Przeżyłeś już niejedną burzę i zagasiłeś niejeden pożar.
Teraz wchodzisz na kolejny poziom i coraz częściej w Twojej głowie pojawiają się pytania, co zrobić aby pomnożyć Twoje obecne przychody lub w jaki sposób zautomatyzować procesy, które na początkowym etapie sprawiały frajdę, a teraz okazały się bardzo pracochłonne i uciążliwe.
Poznaj 6 konkretnych rekomendacji, które sprawią, że będziesz mógł jeszcze efektywniej rozwijać swój biznes:
1. Przeanalizuj, które aktywności marketingowe/sprzedażowe wygenerowały Twojej Firmie największe efekty mierzone w złotówkach.
Wielu przedsiębiorców nie docenia skutecznych działań, a skupia się na odkrywaniu nowych sposobów. Zobacz co zadziałało i skup się na jeszcze mocniejszym wyeksploatowaniu skutecznych aktywności. Po nowe opcje sięgaj dopiero wtedy, gdy dotychczasowe działania nie spełniają już swojej funkcji.
2. Wraz z rozwojem działalności, będziesz chciał zapewne zatrudniać kolejnych pracowników.
Pamiętaj o tym, aby zadać sobie następujące pytanie „Czy jestem w stanie zrealizować nowy projekt zasobami które już posiadam?”. Zatrudnienie nowego pracownika to stały koszt, który będzie miał wpływ na Twoje wyniki finansowe, szczególnie jeśli w kolejnym miesiącu okaże się, że nowy klient skorzystał z rozwiązań/usług Twojej firmy tylko jednorazowo, a Ty wiązałeś z nim szanse na długofalową relację.
3. Deleguj, ale najpierw eliminuj.
Tempo rozwoju Twojego biznesu powoduje, że Twoja lista ważnych i pilnych rzeczy do zrobienia powiększa się w astronomicznym tempie. Sam sobie z nimi nie poradzisz, więc będziesz chciał je oczywiście delegować. Zanim to zrobisz, poświęć czas na to, aby zastanowić się, które z tych zadań należy zupełnie wyeliminować, a dopiero to co pozostało deleguj. Nie ważne jak bardzo udało by Ci się wydłużyć dobę i tak nie będziesz w stanie zrealizować wszystkich zadań sam. Skup się więc TYLKO na tych, które mają znaczenie.
4. Wejdź w środowisko „starszyzny biznesowej”
Zapewne nie raz słyszałeś, o tym aby znaleźć sobie mentora, który niczym Gandalf pokaże Ci wielki świat biznesu. Również polecam taką strategię, jednak pamiętaj, że równie ważne będzie dla Ciebie to, aby znaleźć się w środowisku innych przedsiębiorców, którzy działają w podobnej skali biznesu.. Dzięki temu stworzycie swoisty biznesowy „mastermind”, w którym będziecie stanowili dla siebie wzajemne wsparcie.
5. Będą pojawiały się coraz większe sukcesy.