loader

Henkel notuje wysoki wzrost przychodów ze sprzedaży i zysków w trzecim kwartale

  • Przychody ze sprzedaży: 4,590 mld euro, wzrost o 8,4%

    (wzrost organiczny: +3,2%)

  • Zysk operacyjny*: 778 mln euro, wzrost o 12,3%
  • Marża EBIT*: 16,9%, wzrost o 0,5 pp
  • Zysk na akcję uprzywilejowaną* (EPS): 1,30 euro, wzrost o 11,1%
  • Silny organiczny wzrost sprzedaży na rynkach wschodzących: 6,5%

 

Düsseldorf – Pomimo utrzymującego się trudnego otoczenia rynkowego, w trzecim kwartale roku Henkel wypracował dobre wyniki finansowe. We wszystkich sektorach biznesowych odnotowaliśmy  znaczny wzrost sprzedaży i zysku. Ponadprzeciętny udział w wypracowywaniu wzrostu po raz kolejny miały rynki wschodzące, na których odnotowaliśmy wyraźny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym. Obserwowaliśmy dodatnią dynamikę na rynkach rozwiniętych ze szczególnie dobrymi wynikami notowanymi w Ameryce Północnej. To był trzeci pod rząd kwartał wzrostów na tym rynku − stwierdził prezes zarządu Henkel Kasper Rorsted. − W trzecim kwartale skorygowany zysk operacyjny i skorygowana marża EBIT osiągnęły rekordowo wysokie wartości. Wzrosty skorygowanego zysku EBIT i skorygowanej marży EBIT w stosunku do roku poprzedzającego zanotowały wszystkie sektory naszej działalności.

 

Bardzo dobre wyniki w trzecim kwartale, osiągnięte w trudnych i zmiennych warunkach rynkowych, świadczą o umiejętnym dostosowywaniu się naszej firmy do funkcjonowania w trudnej sytuacji gospodarczej. O naszym sukcesie nadal decydują głównie elastyczność działania i umiejętność szybkiego reagowania. To potwierdza słuszność przyjętej strategii, która zakłada dalsze upraszczanie struktur i procesów oraz dostosowywanie ich do zmieniających się warunków rynkowych.

 

Prognoza wyższego wzrostu zysku na akcję

Henkel przedstawił prognozę wzrostu sprzedaży w ujęciu organicznym oraz podniósł prognozę wzrostu zysku na akcję uprzywilejowaną na rok obrotowy 2015: − Zgodnie z aktualną prognozą w 2015 r. wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym powinien osiągnąć poziom ok. 3%. Spodziewany jest wzrost skorygowanej marży EBIT do poziomu ok. 16%. Dodatkowo przewidujemy, że skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wzrośnie o ponad 10 procent.

 

Przychody ze sprzedaży i wynik finansowy za trzeci kwartał 2015 r.

W trzecim kwartale 2015 r. sprzedaż zwiększyła się znacząco, o 8,4%, do poziomu 4,590 mld euro. Po skorygowaniu o dodatni wpływ wahań kursów walut (2,3%), wzrost przychodów ze sprzedaży wyniósł 6,1%. W ujęciu organicznym, tj. po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć i zbycia aktywów, wzrost przychodów ze sprzedaży wyniósł 3,2%.

 

W sektorze Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) odnotowano wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, na poziomie 5,5%. Znaczny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, na poziomie 2,1%, odnotował także sektor Beauty Care (kosmetyki). Podobnie sektor Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) wyraźnie zwiększył sprzedaż w ujęciu organicznym – o 2,3%.

 

Skorygowany zysk operacyjny (z wyłączeniem zysków i kosztów o charakterze jednorazowym oraz kosztów restrukturyzacji) wzrósł z 693 mln euro do 778 mln euro (12,3%). Wykazany zysk operacyjny (EBIT) wzrósł o 10,4%, z 603 mln euro do 666 mln euro.

 

Skorygowana rentowność sprzedaży zwiększyła się o 0,5 pp, do 16,9%, natomiast wykazana rentowność sprzedaży wzrosła o 0,3 pp i wyniosła 14,5%.

 

Wynik finansowy firmy pozostał na niezmienionym poziomie w ujęciu rok do roku i wyniósł -11 mln euro. Stopa opodatkowania wyniosła 24,6%, wobec 24,0% w analogicznym okresie ubiegłego roku.

 

Skorygowany zysk netto w ujęciu kwartalnym po odliczeniu udziałów niekontrolujących wzrósł o 11,0%, z 508 mln euro do poziomu 564 mln euro. Wykazany zysk netto w ujęciu kwartalnym wzrósł o 9,8%, z 450 mln euro do 494 mln euro. Po odjęciu 10 mln euro zysku przypadającego na udziały niekontrolujące, zysk netto za kwartał wzrósł do 484 mln euro (wobec 440 mln euro w analogicznym okresie ubiegłego roku).

 

Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) wzrósł o 11,1%, z 1,17 euro do 1,30 euro, natomiast wykazany zysk EPS wzrósł z 1,01 euro do 1,12 euro, czyli o 10,9%.

 

W porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku, stosunek kapitału obrotowego netto do przychodów ze sprzedaży wzrósł o 0,4 pp, osiągając poziom 6,0%, głównie za sprawą przejęć.

 

Wyniki działalności w okresie od stycznia do września 2015 r.

W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2015 r. Henkel zwiększył sprzedaż do rekordowego dla firmy poziomu 13 715 mln euro (wzrost o 1,413 mld euro, czyli o 11,5% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku). Wzrost przychodów ze sprzedaży po wyeliminowaniu różnic kursowych wyniósł 6,4%. W ujęciu organicznym (czyli po skorygowaniu o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęcia/zbycia aktywów) wartość sprzedaży zwiększyła się o 3,1% dzięki dobrym wynikom wszystkich trzech sektorów biznesowych.

 

Skorygowany zysk operacyjny zwiększył się o 267 mln euro (+13,4%), z 1,986 mld euro do 2,253 mld euro. Skorygowana rentowność sprzedaży wzrosła z 16,1% do 16,4%.

 

Skorygowany zysk netto za dziewięć miesięcy roku, po odliczeniu części przypadającej na udziały niesprawujące kontroli, wzrósł o 11,9% względem poprzedniego roku z 1,459 mld euro do 1,632 mld euro.

 

Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) wzrósł o 11,9%, z 3,37 euro do 3,77 euro

 

Pozycja finansowa netto firmy Henkel na 30 września 2015 r. wyniosła -336 mln euro (31 grudnia 2014 r.: -153 mln euro), przy czym zmiana tej pozycji w stosunku do salda na koniec 2014 r. nastąpiła głównie w związku z wypłatą dywidendy i płatnościami z tytułu przejęć.

author avatar
Solski BM Sp. z o.o.
Henkel oferuje na całym świecie wiodące marki i technologie w trzech obszarach biznesowych: Laundry & Home Care (środków piorących i czystości), Beauty Care (kosmetyków) oraz Adhesive Technologies (klejów, uszczelniaczy i technologii powierzchniowych). Założona w 1876 roku firma jest światowym liderem w branżach produktów konsumenckich oraz dla przemysłu, oferując tak znane marki jak Persil, Schwarzkopf i Loctite. Henkel zatrudnia prawie 50 tysięcy pracowników. W 2014 roku wartość sprzedaży Henkla wyniosła 16,4 miliarda euro, a skorygowany zysk operacyjny 2,6 miliarda euro. Akcje uprzywilejowane firmy wchodzą w skład niemieckiego indeksu giełdowego DAX.  

1 2

O autorze