loader

Finansowanie inwestycji w branży drzewnej

Ograniczenia w podaży drewna, trudności ze znalezieniem pracowników oraz spowolnienie gospodarcze – to najważniejsze wyzwania jakie czekają przemysł drzewny w nadchodzących latach. Jak w takiej sytuacji utrzymać obecne, wysokie tempo rozwoju sektora, który w przypadku branży meblowej wynosi aż 8 proc. rocznie – wyjaśnia Anita Grygorowicz z Siemens Financial Services.

 

O dynamicznym rozwoju branży drzewnej świadczy prawie 15 proc. wzrost produkcji w 2018 roku w samym tylko sektorze mebli drewnianych do jadalni i salonów, ponad 16 proc. – do sypialni, a do kuchni – 9 proc. Utrzymanie szybkiego tempa rozwoju oraz wysoka konkurencja w branży popychają przedsiębiorców ku podnoszeniu efektywności, między innymi poprzez uruchamianie nowych linii produkcyjnych.

 

Rozwój technologii coraz częściej pozwala na odejście od manualnej obróbki na rzecz zautomatyzowanego systemu produkcyjnego. Taki kierunek zmian jest zgodny z ideą Przemysłu 4.0 (tzw. czwartej rewolucji przemysłowej), która bazuje na cyfrowych rozwiązaniach i dąży do integracji nowoczesnych systemów i maszyn w celu poprawy produktywności przedsiębiorstwa. Czy przedsiębiorcom uda się utrzymać wzrostowy trend oraz jak sfinansować inwestycje w branży drzewnej – wyjaśnia Anita Grygorowicz, Szef Zespołu Vendorskiego w Siemens Financial Services.

 

Kolejne lata pod znakiem wyzwań

 

W najbliższych latach wyzwaniem dla branży drzewnej będzie ograniczona podaż drewna, a także zaostrzające się przepisy prawne. Przykładem może być tu unijna regulacja LULUCF, wdrażająca nowe zasady gospodarowania zasobami leśnymi w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w latach 2021-2030.

– Już teraz na rynku możemy zaobserwować deficyt drewna, a nowe regulacje mogą dodatkowo pogłębić ten problem. Co więcej, stosowane dotąd rozwiązania – czyli zakup drewna zza wschodniej granicy, głównie Białorusi – nie będą już dostępne z uwagi na blokadę eksportu surowca przez władze tego kraju – mówi Anita Grygorowicz z Siemens Financial Services. Jak dodaje, w dalszej perspektywie regulacja LULUCF może doprowadzić do ograniczenia produkcji polskich firm.

 

Poważnym wyzwaniem dla przedsiębiorców są również braki kadrowe. – Aby przyciągnąć nowych pracowników i utrzymać obecnych, przedsiębiorstwa podnoszą płace, zapewniają dodatkowe świadczenia oraz poprawiają warunki pracy. W 2018 r. średnie wynagrodzenie w branży meblarskiej wzrosło o ponad 7 proc. rok do roku. Sytuacja stanie się nawet trudniejsza wraz z otwarciem rynku pracy w Niemczech dla obywateli Ukrainy – komentuje Anita Grygorowicz. Jak zaznacza, regulująca to ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2020 r. i będzie obowiązywać do 30 czerwca 2022 r.

 

Czynnikiem ryzyka będzie również spowolnienie wzrostu gospodarczego w Polsce – z 5,1 proc. (rok do roku) w 2018 r. (wg Komisji Europejskiej) do 3,5 proc. w 2019 r. (prognoza wg Międzynarodowego Funduszu Walutowego), a także w Niemczech, dokąd eksportujemy dużo mebli – Międzynarodowy Fundusz Walutowy obniżył prognozę wzrostu gospodarczego tego kraju do 2,2 proc. – Chociaż mogłoby się wydawać, że wzrost w Polsce i za granicą będzie wciąż stosunkowo wysoki, to warto zwrócić uwagę, że nawet w czasie prosperity wiele firm ma trudności z utrzymaniem się na rynku. W ciągu ostatnich czterech lat zaległości branży z tytułu niezapłaconych faktur wzrosły 3-krotnie i dotyczą obecnie prawie 6,5 tys. firm. Dlatego ewentualne spowolnienie może odbić się na sytuacji wielu firm z branży – mówi Anita Grygorowicz.

 

Aby sprostać nadchodzącym wyzwaniom konieczne są inwestycje, które zwiększą efektywność produkcji oraz poprawią konkurencyjność przedsiębiorstw. – Zastosowanie nowych technologii podwyższy wydajność produkcji przy mniejszej liczbie zatrudnionych, może zatem stanowić receptę na spowolnienie gospodarcze, problem niedoboru pracowników oraz ograniczoną podaż drewna na rynku – wyjaśnia Anita Grygorowicz z Siemens Financial Services. Jak dodaje, ważny jest również sposób finansowania inwestycji, który nabiera szczególnego znaczenia w sytuacji utrudnionego dostępu do kapitału.

 

Leasing – bez formalności i bez wkładu własnego

 

W jaki sposób firmy z branży drzewnej mogą sfinansować niezbędne inwestycje? – W przemyśle coraz częściej przy zakupie maszyn i urządzeń wybierany jest leasing – w 2018 r. według danych Związku Polskiego Leasingu wartość tego typu umów wzrosła o ponad 18 proc. rok do roku i osiągnęła wartość prawie 10 mld zł. To rozwiązanie sprawdza się również w branży drzewnej – mówi Anita Grygorowicz z Siemens Financial Services.

 

– Najczęściej wybieranym rodzajem leasingu w branży drzewnej jest leasing operacyjny, który polega na użyczeniu przedmiotu w zamian za comiesięczną ratę leasingową i daje możliwość wykupu maszyny po zakończeniu umowy. Taka formuła nie tylko umożliwia przedsiębiorcy korzystanie z najnowocześniejszych urządzeń i maszyn bez angażowania własnych środków, ale także pozwala na optymalizację podatkową  dzięki możliwości wliczenia całej raty leasingowej w koszty uzyskania przychodu, a tym samym obniżenia podatku dochodowego – mówi Anita Grygorowicz z Siemens Financial Services.

 

Dodatkowo przy leasingu operacyjnym często nie jest wymagany wkład własny – jedyną formą zabezpieczenia, nawet przy dużych i skomplikowanych projektach, jest sama maszyna. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi angażować środków firmy np. na zaliczkę, co jest szczególnie istotne w sytuacji, gdy dostawa urządzenia trwa kilka tygodni lub nawet miesięcy. Leasing operacyjny to bardzo elastyczne narzędzie, doskonale dopasowane do potrzeb MŚP – odpowiednio regulując wysokość opłaty wstępnej oraz wartość końcową przedmiotu leasingu, firma może dopasować wysokość miesięcznej raty do swoich możliwości.

 

Innym rodzajem leasingu jest leasing finansowy. W tym rodzaju finansowania przedmiot jest własnością finansującego, jednak korzystający z niego wykazuje go w swoim bilansie i amortyzuje. W przeciwieństwie do leasingu operacyjnego, leasing finansowy może zostać zawarty na krótki okres (np. tylko rok), ponieważ nie jest ograniczony stawką amortyzacji urządzenia, a własność przedmiotu po zakończeniu umowy automatycznie przechodzi na korzystającego po zapłacie ostatniej raty miesięcznej.

 

– Zalety leasingu – niezależnie od jego formy – to także minimum formalności i szybkość wydawania decyzji. Aby otrzymać finansowanie wystarczy złożyć wniosek leasingowy oraz dostarczyć podstawowe dokumenty finansowe. Decyzja wstępna zostanie wydana już po kilkunastu minutach, a cała procedura, w zależności od wolumenu transakcji, zajmie od jednego do maksymalnie kilku dni – dodaje Anita Grygorowicz z Siemens Financial Services.

 

1 2

O autorze