loader

Faktoring coraz popularniejszy

Dane PZF potwierdzają, że faktoring jest najszybciej rozwijającym się segmentem polskiego rynku finansowego. Po części wynika to z faktu, że wciąż jest on stosunkowo młodym rozwiązaniem. Raczkuje również jego odmiana dedykowana mikro i małym przedsiębiorstwom, których obrót jest niewielki (poniżej 1 mln zł rocznie), czyli mikrofaktoring. Już teraz można jednak zauważyć tendencję wzrostową jeśli chodzi zainteresowanie faktoringiem wśród małych firm, które coraz częściej dostrzegają zalety korzystania z tej usługi. Nie bez znaczenia pozostaje ewolucja całego rynku, który już od kilku lat kieruje się właśnie ku obsłudze mniejszych podmiotów, których finansowanie jeszcze kilka lat temu uważane było za zbyt ryzykowne. Niewątpliwie ma to związek z pojawianiem się faktorów pozabankowych, którzy poszukując niszy, swoją działalność opierają właśnie na obsłudze małych i średnich przedsiębiorstw. Nasycenie rynku oraz stały wzrost liczby firm z segmentu MSP, a jednocześnie ich rosnąca rola, przyczynia się do tworzenia coraz atrakcyjniejszej oferty faktoringowej. Z kolei standaryzacja i uproszczenie procedur pozwalają dostosować koszty finansowania do możliwości mniejszych podmiotów, których obrót jest niewielki.

 

Na rynku rozwijają się również nowości, takie jak internetowe platformy handlu należnościami. Stanowią one duże ułatwienie, gdyż korzystanie z ich usług nie wymaga podpisania długoterminowej umowy. Można wystawić nawet pojedyncze faktury, dzięki czemu małe firmy zyskują dostęp do elastycznego finansowania. Nabywcami faktur są inwestorzy, którzy nie obawiają się współpracy z mniejszymi podmiotami, gdyż na platformach ocena ryzyka skupia się na płatniku faktury, który często jest dużą i wiarygodną spółką. Zgodnie z danymi Faktorama.pl, platformy powstałej w drugim kwartale 2013 roku, stale wzrasta liczba firm zainteresowanych e-usługą w zakresie faktoringu. Tylko w 2014 roku wartość sfinansowanych za pośrednictwem platformy faktur wyniosła 20 000 000 zł.

 

Rynek usług faktoringowych rozwija się bardzo dynamicznie, zyskując kolejnych zwolenników. Można przewidywać, że zainteresowanie z każdym rokiem będzie wzrastać, a tym samym rozszerzy się dostępna oferta. Konkurencja i konieczność ubiegania się o klienta mogą zaowocować kolejnymi nowinkami oraz poprawieniem warunków świadczonych usług faktoringowych.

 

Autorem komentarza jest Jakub Ananicz, Członek Zarządu Faktorama

author avatar
Faktorama

1 2

O autorze