loader

Działanie w wymagającym otoczeniu rynkowym – Bank BPH podsumowuje 2013 rok

W ubiegłym roku Bank BPH wypracował zysk netto w wysokości 192 mln zł i zgodnie ze strategią fair play rozwijał ofertę produktową i modernizował sieć sprzedaży. 
Zysk brutto 265 mln zł w 2013 r.; 43 mln zł zysku netto i 65 mln zł zysku brutto w 4. kw. 2013 r.; bezpieczny poziom współczynnika wypłacalności: 16,4 proc.
6,7 mld zł kredytów dla klientów indywidualnych i limitów przyznanych firmom; dobra sprzedaż kredytów w ramach współpracy z BGK. 
Rozwój sieci dystrybucji: modernizacja ponad 50 oddziałów, uruchomienie ponad 30 placówek partnerskich, pierwsze Centrum Inwestycyjne dla klientów z segmentu bankowości osobistej.
Rozwój oferty: wprowadzenie karty Fair, nowa propozycja dla klientów z segmentu bankowości osobistej, wzbogacenie oferty produktów inwestycyjnych, uruchomienie mobilnej wersji systemu bankowości internetowej BusinessNet i wymiany walut DealingNet.
Umacnianie relacji z klientami w duchu dialogu i zaufania, weryfikacja zobowiązań fair play składanych klientom, powołanie Rzecznika Klientów Banku BPH.
W 2013 r. Bank BPH wypracował zysk brutto w wysokości 265 mln zł. Współczynnik wypłacalności (CAR) Banku BPH na koniec 2013 r. wyniósł 16,4 proc. W ubiegłym roku koszty działania banku spadły o 15,2 proc. w porównaniu z 2012 r. Obniżenie kosztów było efektem m.in. optymalizacji zatrudnienia, a także ograniczenia wydatków na usługi zewnętrzne i konsulting.
W minionym roku bank udzielił kredytów gotówkowych o wartości ponad 1 800 mln zł a klientom firmowym przyznał ponad 4 600 mln zł limitów kredytowych. – Dobra sprzedaż kluczowych dla banku produktów była możliwa dzięki rozwojowi oferty i zwiększeniu efektywności sprzedaży we wszystkich kanałach dystrybucji – mówi Richard Gaskin, Prezes Zarządu Banku BPH.
W 2013 r. Bank BPH zmodernizował ponad 50 oddziałów i uruchomił ponad 30 placówek partnerskich.  Na koniec 2013 r. sieć dystrybucji liczyła łącznie ponad 430 oddziałów oraz placówek współpracujących z bankiem na zasadach franczyzy. 
Z myślą o klientach bankowości osobistej w ubiegłym roku Bank BPH rozbudował ofertę, proponując im współpracę z osobistym doradcą i rachunek Maksymalne Konto z szerokim pakietem korzyści dostępnych bez dodatkowych opłat. Między innymi tej grupie klientów Bank BPH zaproponował także nowe możliwości inwestowania, co przełożyło się na 70-proc. wzrost wyników sprzedaży produktów inwestycyjnych. Klienci bankowości osobistej oczekujący indywidualnej współpracy z bankiem i wsparcia w zarządzaniu finansami mogą korzystać także z usług pierwszego Centrum Inwestycyjnego Banku BPH, które rozpoczęło działalność w grudniu w Warszawie. Bank planuje uruchomienie kolejnych placówek tego typu, gdzie wyspecjalizowani doradcy będą się dzielić ekspercką wiedzą m.in. z zakresu inwestycji. 
Klientom indywidualnym Bank BPH zaoferował także kartę Fair – pierwszą na polskim rynku kartę kredytową, która, oprócz standardowych funkcjonalności, oferuje posiadaczom możliwość wyboru dodatkowych korzyści związanych z jej używaniem oraz nagradza lojalność, ponieważ skala korzyści może rosnąć wraz z czasem aktywnego korzystania z karty.
Dla klientów firmowych Bank BPH w ubiegłym roku uruchomił mobilną wersję systemu bankowości internetowej BusinessNet i systemu wymiany walut DealingNet. Klienci biznesowi mogli także skorzystać ze współpracy Banku BPH z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) w zakresie Portfelowej Linii Poręczeniowej, a także Portfelowej Linii Gwarancji de minimis. W ramach tych projektów w minionym roku bank udzielił kredytów na łączną kwotę 233 mln zł.
Bank BPH w 2013 r. rozwijał ofertę faktoringu – wzmocnił zespół doradców i wprowadził zmiany w strukturze sprzedaży. Między innymi te zmiany pozwoliły na osiągnięcie bardzo dobrych wyników – wartość nabytych wierzytelności w ubiegłym roku wyniosła 881 mln, a jej dynamika osiągnęła poziom 540 proc. (wobec wyniku osiągniętego w 2012 roku).
Wdrażane przez Bank BPH produkty i projekty realizowane są pod wspólnym hasłem: Bank BPH. Po prostu fair. – W ramach strategii rozwoju odpowiedzialnej bankowości w ubiegłym roku Bank BPH organizował m.in. cykliczne spotkania: Forum Klientów Indywidualnych, Rady Klientów Biznesowych oraz Rady Partnerów, które stanowiły dla nas platformę wymiany opinii o działalności banku – mówi Richard Gaskin.  Prowadzeniu otwartego dialogu z klientami sprzyja także powołana w lipcu ubiegłego roku instytucja Rzecznika Klientów. Z jego wsparcia mogą korzystać klienci w przypadku różnicy stanowisk dotyczących decyzji podejmowanych przez bank, w tym także w zakresie odpowiedzi na zgłaszane reklamacje. Rzecznik Klientów Banku BPH również reprezentuje oczekiwania, interesy i potrzeby klientów wobec jednostek biznesowych. 
Na początku ubiegłego roku Bank BPH opracował zbiór Zasad Fair Play, czyli zobowiązań z zakresu odpowiedzialnej bankowości i zdecydował o przeprowadzeniu niezależnej weryfikacji i sprawdzeniu, w jakim stopniu wywiązuje się ze składanych klientom zobowiązań. Wynik pierwszej weryfikacji 
– przeprowadzonej przez firmę PwC – okazał się dla banku pozytywny i pokazał, że 14 na 15 zobowiązań dotrzymywanych jest przez bank w pełni, zgodnie z założonymi celami.
Zwieńczeniem ubiegłorocznych inicjatyw Banku BPH z zakresu odpowiedzialnej działalności jest m.in. jego ponowna przynależność do grona spółek giełdowych, które weszły w skład Indeksu RESPECT. Skupia on firmy zaangażowane w realizację idei zrównoważonego rozwoju oraz podkreśla inwestycyjną atrakcyjność spółek, która wynika między innymi z wysokich standardów ładu korporacyjnego oraz jakości zarządzania aspektami środowiskowymi i społecznymi. 
author avatar
Bank BPH SA
O autorze