loader

Czy w Polsce opłaca się organizować wielkie imprezy sportowe?

Podczas debaty „Wielkie wydarzenia sportowe – zysk czy strata?” zorganizowanej przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska” zaproszeni goście próbowali odpowiedzieć na pytanie, jakie korzyści płyną z organizowania imprez sportowych i jak te korzyści zmierzyć. W dyskusji wzięli udział m.in. ekonomiści, byli sportowcy, politycy  oraz przedstawiciele mediów.

– W dobie „zaciskania pasa” i liczenia każdej złotówki wydaje się naturalne, że temat mierzenia korzyści płynących z organizacji tzw. mega wydarzeń trzeba potraktować poważnie i konkretnie. Efekty wizerunkowe organizacji takich imprez są niezaprzeczalne. Ale czy da się zmierzyć ten efekt  w bardziej bezpośredni sposób? Czy na bazie dotychczasowych doświadczeń jesteśmy w stanie określić efekty przyszłych wydarzeń? – rozpoczął dyskusję Krzysztof Przybył, Prezes Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.

Okazuje się, że zarówno przedstawiciele świata biznesu, sportu czy nauki są zgodni. Korzyści z takich imprez pojawiają się w różnych wymiarach: wizerunkowym, gospodarczym i społecznym dla kraju, regionu, miastu oraz obywatelom. Skutki pozytywne mogą być natychmiastowe i długoterminowe. Dlatego warto ponosić koszty organizacji takich wydarzeń. Należy przy tym  zadbać o rzetelne informowanie społeczeństwa  i zaproszenie do bycia współgospodarzami.

Zebrani wielokrotnie zaznaczali, że istnieją narzędzia, dzięki którym można próbować obliczyć korzyści związane z organizacją takich wydarzeń. Zwrócili uwagę na efekty bezpośrednie (tworzenie miejsc pracy, komplementarność wobec innych obszarów aktywności gospodarczej, wpływy do budżetu), pośrednie (promocja, czynnik wzmacniania atrakcyjności lokalizacji, aktywizacja i socjalizacja mieszkańców) oraz indywidualne.

– Oceniając wydarzenia sportowe najczęściej przeżywamy liczbę strzelonych bramek, jakie zdobyła nasza drużyna. Ekonomiści patrzą na to zupełnie inaczej. Nie  oceniają jakości wydarzenia, starają się obserwować je obiektywnie jako czynnik wpływający na gospodarkę regionu. Dzięki dużym wydarzeniom sportowym można wypracować trwałą pozycję regionu w świecie (jak np. Barcelona, Bilbao) – mówił dr Rafał Kasprzak ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Według dr hab. Zygmunta Waśkowskiego z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu pod kątem marketingowym wydarzeniem sportowym jest nie tylko sam mecz piłki nożnej czy siatkowej: – Ważna jest cała oprawa promocyjna i medialna. To co mamy dodatkowo do zaoferowania widzowi wokół imprezy: przed, w trakcie i po niej. I ten znacznie szerszy kontekst musimy brać pod uwagę oceniając efektywność imprezy.

Jako przykład dobrego zagospodarowania areny sportowej wskazywano Stadion Narodowy w Warszawie. Rzecznik spółki PL 2012+, Mikołaj Piotrowski omówił aspekty organizacyjne Euro UEFA 2012: – Dzisiaj z radością możemy powiedzieć, że warto było pracować nad przygotowaniem Euro 2012.  Dzięki temu turniejowi wartość marki „Polska” wzrosła o 75%. Do 2020 roku z turystyki pozyskamy dzięki temu 8 miliardów złotych. Rozbudowaliśmy infrastrukturę: stadiony, drogi, hotele, lotniska. Rocznie Stadion Narodowy odwiedza półtora miliona osób. Zyskaliśmy też w wymiarze społecznym, wyszkoliliśmy rzesze wolontariuszy, kompetentnych, sprawnych i uczynnych, którzy byli najlepszą wizytówką Polski – powiedział.

author avatar
Teraz Polska
Głównym celem powołania Fundacji Polskiego Godła Promocyjnego jest realizacja Programu Promocyjnego "Teraz Polska" oraz kreowanie Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska" jako gospodarczego symbolu Polski.  Znajdz nas w sieci: https://www.terazpolska.pl https://www.facebook.com/TerazPolska  @Teraz_Polska  

1 2

O autorze