Branża leasingowa wzrosła o 13% w 2013 roku. Jaki będzie ten rok?
Prezes EFL, Radosław Kuczyński zauważa, że „dobre wyniki firm leasingowych zostały wypracowane głównie dzięki inwestycjom w segmencie pojazdów, który jest kołem zamachowym rynku leasingu. EFL, zajmujący pierwszą pozycję m.in. w zakresie finansowania pojazdów (zarówno lekkich jak i ciężarowych) wypracował sprzedaż na rynku samochodów o niemal 25 proc. wyższą niż rok wcześniej. Cieszymy się z tych wyników, które pośrednio pokazują dobrą kondycję polskich przedsiębiorców”.
Pierwsze trzy kwartały 2013 roku przyniosły ponad 13-procentowy (13,1 proc.) wzrost finansowania na rynku pojazdów, natomiast wyniki osiągnięte przez firmy w IV kwartale br. pokazują wzrost finansowania w tym segmencie o 49 proc. – w stosunku do analogicznych okresów roku ubiegłego. Łącznie w 2013 roku, sprzedaż osiągnięta przez firmy leasingowe
w segmencie pojazdów wzrosła o 22,9 proc. (w stosunku do 2012r.), osiągając wartość 20,7 mld zł.
W 2013 roku skończyły się umowy zawierane w latach 2010-2011, kiedy zakończenie odliczania VAT przy zakupie aut miało wpływ na masowe zakupy aut z „kratką”. Drugim powodem obserwowanego wzrostu była konieczność wymiany aut, dla których w 2013 roku skończył się 3-letni okres umowy (lata 2004, 2007 i 2010 z wyraźnie wyższą sprzedażą).
Prognozy na 2014 rok
W 2014 r. branża spodziewa się dalszego wzrostu dynamiki na rynku pojazdów, w tym również pojazdów ciężarowych. Wpływ na wyniki w tym ostatnim segmencie, będzie mieć „okienko derogacyjne” i możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu samochodów z homologacją ciężarową, w tym z tzw. „kratką”. Według zapowiedzi analityków szczególna sytuacja na rynku będzie trwała tylko przez pierwsze dwa miesiące roku, kiedy zarówno firmy leasingowe jak i firmy motoryzacyjne oczekują wzmożonego zainteresowania klientów ich ofertą.
Komentuje: Radosław Woźniak, wiceprezes EFL.