loader

Nieprzerwany wzrost na rynku leasingu

Polska branża leasingowa 2014 rok zaliczyła do udanych. Firmy raportujące do Związku Polskiego Leasingu wypracowały 21,3 proc. wzrost i łączne finansowanie na poziomie 42,8 mld zł, przy czym w przeważającej części były to transakcje odnoszące się do dóbr ruchomych. Łączna wartość aktywnego portfela branży na koniec 2014r. (78,3 mld zł) jest porównywalna z wartością salda kredytów inwestycyjnych, udzielonych firmom przez banki. 
Związek Polskiego Leasingu odpowiadający za 90 proc. polskiego rynku leasingu, podał, że branża leasingowa w 2014 roku wypracowała 21,3 proc. wzrost liczony rok do roku. Łącznie sfinansowano transakcje o wartości 42,8 mld zł, co wskazuje na dalszy dynamiczny rozwój rynku leasingu w Polsce (po wyniku 35,3 mld zł i 13 proc. dynamice w 2013r.). 
„Wyniki wypracowane przez branże leasingową w ubiegłym roku pozwalają liczyć na dalszy rozwój i jeszcze większą popularność leasingu wśród przedsiębiorców. Badanie „Monitoring kondycji sektora MMŚP 2014”, zrealizowane przez CBOS w 2014 roku pokazuje, że mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa w celach inwestycyjnych częściej korzystają z leasingu niż kredytu. Wskazują na to także zaprezentowane przez nas dane, które potwierdzają, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość aktywnego portfela firm leasingowych rosła dwa razy szybciej niż wartość salda kredytów inwestycyjnych” – powiedział Wojciech Rybak, Wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego, Związku Polskiego Leasingu. 
Obraz i trendy widoczne na rynku
Struktura łącznego rynku finansowania pozostaje w miarę zrównoważona; 36,4 proc. stanowią transakcje dotyczące pojazdów lekkich, dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony, 33,1 proc. to maszyny i inne urządzenia w tym IT, a transport ciężki stanowi 26,7 proc. całego rynku. W Polsce, w dalszym ciągu udział finansowania nieruchomości jest znacznie niższy niż w Europie i wynosi 2,9 proc. 
W 2014 roku,  podobnie jak w latach ubiegłych, pojazdy lekkie były kluczowym motorem rozwoju polskiego rynku leasingu. Wysoka całoroczna dynamika osiągnięta w tym segmencie (39 proc. wzrost r/r i wartość transakcji na poziomie 15,5 mld zł) była możliwa głównie, dzięki wynikom wypracowanym przez firmy w I kwartale (kiedy za sprawą okienka kratkowego, finasowanie pojazdów lekkich wzrosło o 79 proc.), oraz korzystnym przepisom dla leasingu aut z segmentu premium w kolejnych miesiącach.  
Drugim segmentem, który zanotował stabilny wzrost, są maszyny i urządzenia, liczone łącznie z IT. Za 17 proc. dynamikę oraz finansowanie na poziomie 14,1 mld zł odpowiadają: wysokie wykorzystanie zdolności produkcyjnych w firmach, środki unijne na rolnictwo oraz odbicie w budownictwie (zauważalny wzrost finansowania maszyn budowalnych o 52 proc.). 
   
Finansowanie transportu ciężkiego, do którego zostały zaliczone pojazdy ciężarowe, statki, samoloty i inne pojazdy, jest trzecim, co do wielkości obszarem pracy firm leasingowych. W 2014 firmy wypracowały 13 proc. wzrost oraz finansowanie na poziomie 11,4 mld zł. Rozwojowi rynku sprzyjało zainteresowanie pojazdami ciężarowymi z normą emisji Europ 5 z tzw. listy derogacyjnej, w pierwszych miesiącach roku. Wysoka dynamika została utrzymana do końca III kwartału roku, mimo trudnej sytuacji zewnętrznej.
W ostatnim kwartale odnotowano spadek finansowania pojazdów ciężarowych, który należy łączyć z wysoką bazą z 2013, związaną z masowymi zakupami pojazdów przed wprowadzeniem w życie nowej, podwyższonej normy emisji spalin. W nawiązaniu do sytuacji na rynku transportu, firmy leasingowe nie odnotowały pogorszenia jakości portfela branży transportowej, w porównaniu do średniej dla całego portfela. 
Rynek nieruchomości, stanowiący mniej niż 3 proc. transakcji realizowanych przez firmy leasingowe, zakończył rok z 23,5 proc. spadkiem (przy wartość transakcji 1,25 mld zł), przy czym warto zauważyć, iż w IV kwartale sfinansowano 52,4 proc. całorocznej produkcji. Branża odnotowała spadek liczby zawieranych umów, przy jednoczesnym wzroście średniej wartości kontraktu. 
Wyniki badania koniunktury branży leasingowej 
Związek Polskiego Leasingu po raz kolejny podał wyniki badania koniunktury branży leasingowej, zrealizowanego wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż w firmach leasingowych. Ankietowane firmy oczekują stabilizacji jakości portfela leasingowego, stopniowego wzrostu zatrudnienia oraz istotnego spadku dynamiki dla nowej produkcji
w I kwartale br. 
Eksperci firm leasingowych uważają, że w I kwartale 2015 (w stosunku do IV kwartału ubiegłego roku),  będą zauważalne: spadek poziomu finansowania pojazdów lekkich oraz stabilizacja sytuacji w grupach środków trwałych związanych z transportem ciężkim
i nieruchomościami. Najlepsze perspektywy mają sektory maszyn i IT.  
Prognozy na 2015 rok dla branży leasingowej
W 2015 roku branża leasingowa oczekuje wzrostu na poziomie 11,2 proc. Według Dyrektora ds. Statystyki i Monitorowania Rynku ZPL, Marcina Nieplowicza, dynamika rynku leasingu będzie zgodna z oczekiwanym wzrostem inwestycji prywatnych. Stabilny i zrównoważony wzrost gospodarczy będzie wspierał inwestycje firm. Będzie to szczególnie odczuwalne przy finansowaniu maszyn i pojazdów w II półroczu 2015r. Niewątpliwie rynek odczuje także wpływ okienka kratkowego na wyniki I kwartału 2015r. w finansowaniu samochodów OSD (osobowe i dostawcze do 3,5 tony). Rynek samochodów ciężarowych może doświadczyć stabilizacji w I kwartale 2015r. ze względu na bazę z 2013 z wysoką liczbą rejestracji nowych Euro z listy derogacyjnej. W kolejnych kwartałach wpływ będzie miała także stopniowa poprawa koniunktury w strefie Euro, szczególnie w Niemczech. 
Branża oczekuje również kontynuacji odbicia na rynku maszyn budowalnych, wspieranej zaliczkowym wydawaniem pieniędzy z nowej perspektywy unijnej. Rynek maszyn będzie się dalej wzmacniał, dzięki wysokiemu poziomowi wykorzystania zdolności produkcyjnych. Nieznaczne odbicie ma być także udziałem rynku nieruchomości. 
author avatar
Zwiazek Polskiego Leasingu
Związek Polskiego Leasingu (ZPL) zrzesza 32 firmy leasingowe oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, który ma specjalny status członka zbiorowego. ZPL jest członkiem Leaseurope - organizacji zrzeszającej 44 związki z 34 krajów Europy, uczestniczy w pracach powołanej przez Leaseurope Grupy Roboczej krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Południowo-Wschodniej (CESEE), Grupy Sterującej ds. Motoryzacji, a także współpracuje z innymi komitetami i grupami roboczymi w Leaseurope.Współpraca z LeaseuropeW 2008 roku we współpracy z Leaseurope ZPL wziął udział w konsultacjach społecznych zorganizowanych przez Komisję Europejską na temat zredukowanych stawek VAT, w konsultacjach dotyczących wypracowania stanowiska Leaseurope w stosunku do Komisji Europejskiej w kwestii liberalizacji rynku wynajmu samochodów ciężarowych, włączył się do prac przy opracowaniu wspólnie z ELFA (amerykański związek leasingodawców) uwag do projektu UNIDROIT w odniesieniu do leasingu (modelowa konwencja międzynarodowa dot. leasingu), kontynuuje działania na rzecz wdrożenia do przepisów krajowych unijnych regulacji dotyczących stosowania tachografów cyfrowych w samochodach ciężarowych, uczestniczył w procesie opracowywania przez Leaseurope standardów umów leasingowych, przygotowuje opinię dotyczącą skutków dla branży leasingowej wdrożenia do przepisów krajowych nowej Dyrektywy UE dotyczącej podatku VAT, przygotowuje stanowisko do wstępnej wersji Kodeksu dobrych praktyk dotyczących dzielenia się informacjami w celu zabezpieczenia przed oszustwami i kradzieżami samochodów.Na rynku krajowymZPL reprezentuje interesy swoich członków współpracując z licznymi organizacjami biznesowymi: Związkiem Banków Polskich, Krajową Izbą Gospodarczą, Polską Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan". ZPL jest członkiem Koalicji na Rzecz Bezpieczeństwa i Transparentności Obrotu Gospodarczego, Koalicji Polskich Środowisk Finansowych na Rzecz Absorpcji Funduszy UE, uczestniczy w pracach Rady Rozwoju Rynków Finansowych (przy Ministerstwie Finansów) i uczestniczy w pracach grup i zespołów roboczych przygotowujących i opiniujących projekty regulacji prawnych dotyczących branży leasingowej.Przedstawiciele ZPL utrzymują bieżące kontakty z przedstawicielami administracji publicznej i parlamentarzystami. ZPL monitoruje, opiniuje, przygotowuje lub zleca przygotowanie ekspertyz w zakresie regulacji dotyczących leasingu. ZPL prowadzi działania wizerunkowe i edukacyjne na rzecz propagowania leasingu jako narzędzia wspierającego rozwój przedsiębiorczości, wspierając merytorycznie liczne konferencje i szkolenia.Współpraca z Polskim Związkiem Wynajmu i Leasingu PojazdówPrzystąpienia do ZPL Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWiLP) oznacza jakościową zmianę. W ten sposób umacnia sie wodziaływanie branży na decyzje administracji publicznej dotyczące rozwoju rynku motoryzacyjnego i jego finansowania i to nie tylko na rynku krajowym, ale także w strukturach Leaseurope. Poprzez udział w pracach grupy roboczej ds. rynku motoryzacyjnego Leaeurope będziemy mieli bezpośredni wpływ na przygotowywane przez Komisję Europejską regulacje dotyczące tego rynku. Rozszerzony zostanie również zakres prezentacji danych statystycznych polskiego rynku leasingu o dane dotyczące rynku wynajmu długoterminowego, które do tej pory nie były w sprawozdawczości europejskiej ujmowane.Wewnątrz związkuZPL wypracowuje kierunki swojej działalności w ramach grup roboczych: Grupy ds. rozwiązań prawnych, Grupy ds. funduszy strukturalnych, Grupy ds. PR i marketingu, Grupy statystycznej. W trakcie tworzenia jest Grupa ds. rynku motoryzacyjnego. ZPL regularnie przygotowuje i publikuje kwartalne, półroczne i roczne zestawienia danych statystycznych dotyczących rynku leasingowego, będąc najpoważniejszym i najbardziej wiarygodnym w Polsce źródłem informacji o leasingu. ZPL opracował, uchwalił i nadzoruje przestrzeganie zasad zawartych w Kodeksie Etyki i Standardów Zawodowych Przedsiębiorcy Leasingowego. ZPL jest organizatorem licznych imprez, szkoleń i seminariów z udziałem przedstawicieli firm leasingowych.Historia ZPL w skrócie1994 - Zgromadzenie Założycielskie, w którym wzięli udział przedstawiciele 21 firm leasingowych, uchwaliło statut organizacji zrzeszającej przedsiębiorstwa leasingowe i reprezentującej interesy branży wobec organów administracji publicznej i samorządowej. Powołany został Komitet Założycielski, który w listopadzie zarejestrował w sądzie organizację o nazwie "Konferencja Przedsiębiorstw Leasingowych w Polsce - Związek Pracodawców". Pierwsze Walne Zebranie Związku dokonało wyboru Komitetu Wykonawczego z przewodniczącym na czele oraz powołało do życia Biuro Konferencji.2001 - ZPL zorganizował doroczny Kongres Leaseurope w Warszawie.2003 - Decyzją Walnego Zebrania zmianie uległa nazwa Konferencji na Związek Przedsiębiorstw Leasingowych (ZPL).2008 - w kwietnia odbyło się Walne Zebranie Związku Przedsiębiorstw Leasingowych. Związek podjął decyzję w sprawie przystąpienia do ZPL Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWPL) oraz związanej z tym faktem zmiany nazwy organizacji na Związek Polskiego Leasingu. PZWiLP otrzymał specjalny status członka zbiorowego ZPL, zachowując swoją strukturę organizacyjną i autonomię działania.
O autorze