loader

PKP Cargo i KGHM łączą siły na rynku przewozów kolejowych

PKP CARGO i KGHM Polska Miedź S.A. zawarły 2 lutego 2015 r. wstępne porozumienie, na podstawie którego PKP CARGO obejmie 49 proc. udziałów w spółce Pol-Miedź Trans (PMT), obecnie w całości należącej do KGHM. Intencją obu stron jest finalizacja transakcji w drugim kwartale 2015 roku. 
Porozumienie przewiduje kontynuację procesu zmierzającego do przejęcia przez PKP CARGO 49 proc. udziałów PMT w zamian za wkład pieniężny oraz aport w postaci lokomotyw. Porozumienie uprawnia PKP CARGO do przeprowadzenia badania stanu przedsiębiorstwa PMT oraz złożenia odpowiedniego wniosku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

KGHM konsekwentnie realizuje strategię koncentracji środków na podstawowej działalności biznesowej. Taką możliwość daje właśnie pozyskanie strategicznego partnera dla części kolejowej Pol-Miedź Trans. Transakcję poprzedzi wydzielenie pozostałych obszarów działalności przedsiębiorstwa. 


– Współpraca z KGHM to doskonały przykład realizacji strategii umacniania pozycji PKP CARGO w kraju oraz oferty, jaką mamy dla dużych grup przemysłowych, obsługujących przewozy kolejowe we własnym zakresie. Bazując na wysokiej jakości naszych usług, zasobach taborowych i know-how możemy wspólnie wypracować bardzo korzystne efekty synergii dla wszystkich zainteresowanych  – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP CARGO.
– Działalności transportu samochodowego oraz obrotu paliwami zostaną wydzielone z Pol-Miedź Trans do innych spółek naszej grupy jako zorganizowane części przedsiębiorstwa, przy zachowaniu dotychczasowej liczby miejsc pracy oraz poziomu świadczeń pracowniczych – mówi Herbert Wirth, prezes KGHM Polska Miedź – Projekt wpisuje się w długofalową strategię naszej grupy, zakładającą koncentrację na podstawowej działalności. Branżowy partner dla działalności kolejowej pozwoli ograniczyć nakłady inwestycyjne w tym obszarze, przy jednoczesnym wzmocnieniu PMT na rynku przewozów kolejowych.
Dla PKP Cargo inwestycja w PMT oznacza poszerzenie bazy klientów i możliwość bardziej efektywnego wykorzystania zaplecza taborowego. Po stronie KGHM Polska Miedź korzyści z transakcji to przede wszystkim właśnie dostęp do największego w Polsce, nieustannie modernizowanego taboru i szerokiej palety usług logistycznych Grupy PKP CARGO. 
PMT posiada obecnie ok. 2,4 proc. udziału w rynku przewozów towarowych w Polsce, stabilną bazę przychodową i dobrą sytuację finansową. Spółka dysponuje różnorodnym taborem, obejmującym 61 lokomotyw i 1493 wagonów do przewozów towarów masowych. Dzięki nawiązaniu współpracy z PMT PKP CARGO uzyska kolejne źródło stałych przychodów, dodatkowe kontakty handlowe, a także zwiększy skalę swojej działalności.
author avatar
PKP CARGO S.A.
Grupa PKP CARGO jest liderem kolejowych przewozów towarowych w Polsce i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. Powstała w 2001 r. W zakresie usług logistycznych wykorzystuje transport lądowy (kolejowy i samochodowy) oraz morski (promowy). Posiada największą flotę kolejowego taboru towarowego w Polsce. Dziennie przewoźnik uruchamia średnio 1 tys. pociągów i obsługuje ok. 10 tys. klientów. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Słowacji, Czech, Niemiec, Austrii, Belgii, Holandii i na Węgrzech. W skład Grupy PKP CARGO wchodzą spółki zależne, m.in. Cargosped (odpowiedzialna za przewozy intermodalne) oraz 
PS Trade Trans (krajowa i międzynarodowa spedycja kolejowa). W 2013 roku Grupa PKP CARGO  osiągnęła 4,8 mld zł przychodów i 65mln zł zysku netto, przewożąc 114 mln ton ładunków. 30 października 2013 roku PKP CARGO  zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, stając się pierwszym kolejowym przewoźnikiem towarowym w UE notowanym na giełdzie. Wartość oferty publicznej, w której PKP S.A. sprzedało niemal 50 proc. akcji PKP CARGO  wyniosła 1,42 mld zł. Spółka obecnie wchodzi w skład indeksu mWIG40. Głównym jej akcjonariuszem pozostaje PKP SA.  Grupa PKP CARGO prowadzi aktywną działalność z zakresu CSR. Stosuje standardy odpowiedzialnej polityki pracowniczej, realizuje szereg działań na rzecz ochrony środowiska, jest także mecenasem zabytków techniki kolejowej, zgromadzonych m.in. w unikalnej na skalę europejską Parowozowni Wolsztyn. 
O autorze