loader

Wyniki finansowe Grupy Agora w 4 kwartale 2013 r.

W czwartym kwartale i w całym 2013 r. Grupa Agora odnotowała poprawę wyniku operacyjnego oraz wzrost zysku netto. To efekt konsekwentnie realizowanej przez Spółkę strategii ograniczenia kosztów operacyjnych, niskiego spadku przychodów oraz braku istotnych zdarzeń jednorazowych w 2013 r.
Wyniki finansowe i osiągnięcia przedsięwzięć Grupy Agora w 4 kw. 2013 r. (porównanie r/r):
WYNIKI FINANSOWE GRUPY
Przychody Grupy wyniosły 300,3 mln zł (spadek o 3,0%). Na taki wynik wpływ miały niższe przychody ze sprzedaży usług reklamowych, które wyniosły 150,2 mln zł (spadek o 11,2%) oraz ze sprzedaży wydawnictw w wysokości 33,1 mln zł (spadek o 10,5%). Pozytywnie na wartość przychodów Grupy wpłynęły natomiast rosnące przychody ze sprzedaży biletów do kin do 39,1 mln zł, które wzrosły o 2,1% pomimo niższej frekwencji w polskich kinach. O 19,7% do 77,9 mln zł wzrosły przychody z pozostałej sprzedaży, głównie za sprawą wyższych przychodów ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym, przychodów z tytułu dystrybucji filmów oraz wyższych przychodów ze sprzedaży barowej w kinach.  
Łącznie koszty operacyjne netto Grupy zostały obniżone o 8,9% do 285,0 mln zł. Największe oszczędności dotyczyły kosztów usług obcych (spadek o 1,7%) oraz wydatków na reprezentację i reklamę (spadek o 6,5%). 
Dzięki niższym kosztom operacyjnym Grupa odnotowała poprawę wyniku operacyjnego na wszystkich poziomach. EBITDA operacyjna1 Grupy sięgnęła 39,0 mln zł (wzrost o 80,6%), a wynik operacyjny EBIT wyniósł 15,3 mln zł. Zysk netto Grupy wyniósł 12,2 mln zł, a zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej sięgnął 10,4 mln zł. Analizując powyższe dane należy pamiętać, że w 4 kw. 2012 r. koszty operacyjne Grupy Agora były obciążone kosztami zdarzeń jednorazowych w wysokości 17,6 mln zł. Ma to wpływ na porównywalność wybranych danych rachunku wyników.
Na koniec grudnia 2013 r. Grupa dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 171,4 mln zł, na które składały się: gotówka i jej ekwiwalenty w wysokości 99,6 mln zł oraz 71,8 mln zł zainwestowane w krótkoterminowe papiery wartościowe. Dodatkowo, 40,0 mln zł zostało złożone przez spółkę zależną Grupy, AMS S.A., jako zabezpieczenie gwarancji bankowej udzielonej w związku z realizacją umowy koncesji na budowę wiat przystankowych w Warszawie.
GAZETA WYBORCZA – kolejny krok w transformacji działalności prasowej Grupy
Gazeta Wyborcza była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnim rozpowszechnianiem płatnym na poziomie 215 tys. egz. (spadek o 13,8%) oraz najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym w kraju, docierając do 2,9 mln czytelników (9,7% zasięgu, CCS). Przychody Gazety Wyborczej ze sprzedaży egzemplarzy wyniosły 24,7 mln zł (spadek o 5%). Wpływ na ograniczenie dynamiki spadku tych przychodów miała wprowadzona dwukrotnie w 2013 r. podwyżka ceny Gazety Wyborczej. Przychody z reklam2,3 sięgnęły 38,7 mln zł (spadek o 21,7 %), a szacowany udział Gazety Wyborczej  w wydatkach na reklamę wymiarową w dziennikach wyniósł  35%. 
Dodatkowo, warto zauważyć wzrost o 10,2% przychodów ze sprzedaży magazynów Gazety Wyborczej (m.in. Wysokie Obcasy Extra oraz Książki. Magazyn do czytania).
Gazeta Wyborcza prowadzi cyfryzację swoich treści, a liczba ich czytelników rośnie. Nowym etapem w transformacji modelu biznesowego działalności prasowej Grupy jest wprowadzenie od 4 lutego 2014 r. limitowanego darmowego dostępu do treści Gazety Wyborczej wraz z towarzyszącą mu ofertą prenumeraty cyfrowej.
Grupa stale rozwija swoją ofertę prasową zarówno w formie papierowej, jak i cyfrowej. Aby wzmocnić pozycję reklamową wszystkich produktów prasowych, w listopadzie 2013 r. podjęta została decyzja o połączeniu zespołów sprzedażowych w jeden, który pracuje nad ofertą reklamową dla wszystkich tytułów prasowych Agory (Gazeta Wyborcza, czasopisma i Metro, w tym ich wersje cyfrowe oraz portal MetroMSN.pl).
KINO – wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego
Dzięki wyższym przychodom i ograniczeniu kosztów operacyjnych o 2,1% segment Kino istotnie poprawił swoje wyniki operacyjne. Wynik EBITDA i EBITDA operacyjna wyniósł 17,4 mln zł.
Przychody grupy Helios wyniosły 66,9 mln zł i wzrosły o 7,9%. Przychody ze sprzedaży biletów wzrosły o 2,1%, pomimo niższej frekwencji w polskich kinach. Przychody ze sprzedaży barowej wzrosły o 12,9%, a z pozostałej sprzedaży o 29,2%, głównie dzięki działalności dystrybucyjnej spółki Next Film. 
Frekwencja w kinach Helios sięgnęła 2,2 mln osób i obniżyła się o 5,7%. W tym czasie liczba biletów sprzedanych do wszystkich kin w Polsce spadła o 4,9%. 
W 4 kw. 2013 r. Helios otworzył dwa kina: w Gdyni i w Nowym Sączu. W związku z wygaśnięciem umowy najmu, w grudniu 2013 r. zakończono działalność kina w Katowicach. W rezultacie sieć kin Helios liczyła na koniec grudnia 2013 r. 31 kin wielosalowych.
Spółka zależna Heliosa, Next Film, otrzymała Platynowy Bilet –  nagrodę przyznawaną producentom i dystrybutorom filmów, które odniosły największy sukces frekwencyjny w danym roku. Wyróżnienie dla Next Filmu przyniósł film Wojciecha Smarzowskiego Drogówka, który jako jedyny polski film w 2013 r.  zgromadził przed ekranami kin ponad 1 milion widzów. Agora była koproducentem tego filmu.
REKLAMA ZEWNĘTRZNA – ograniczenie kosztów i lepszy wynik operacyjny
Dzięki ograniczeniu kosztów operacyjnych o 9,2% segment istotnie poprawił wynik operacyjny. Jego EBITDA operacyjna1 sięgnęła 9,2 mln zł (wzrost o 3,4%).
Przychody grupy AMS6 z reklam2 wyniosły 41,0 mln zł (spadek o 7,0%), a szacowany udział AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną wyniósł 33%. 
Najważniejszym wydarzeniem dla grupy AMS było podpisanie 18 grudnia 2013 r. przez konsorcjum AMS S.A. – Ströer Polska Sp. z o.o. umowy koncesji na budowę i eksploatację wiat przystankowych w Warszawie. Zgodnie z ustaleniami, nakłady związane z procesem inwestycyjnym, koszty utrzymania systemu oraz przyszłe przychody z ich użytkowania przypadną w całości AMS. Przedmiotem umowy koncesji jest budowa 1 580 wiat przystankowych w Warszawie w ciągu 3 lat. Proces inwestycyjny rozpocznie się w 2014 r., całość nakładów inwestycyjnych została oszacowana na 80 mln zł, a czas trwania umowy koncesji to blisko 9 lat. 
INTERNET – rekordowy wynik operacyjny
W 4 kw. 2013 r. segment osiągnął najlepszy w swojej historii wynik operacyjny w wysokości 6,8 mln zł, głównie za sprawą ograniczenia kosztów operacyjnych o 17,7%. Segment poprawił także pozostałe wyniki: EBITDA operacyjna1,4 wzrosła do 7,9 mln zł, a marża EBITDA operacyjna była wyższa o 11,9 pkt% i sięgnęła 26,3%. Przychody segmentu Internet7 Agory zmniejszyły się o 4,2% do 30 mln zł ze względu na niższe przychody ze sprzedaży reklam (spadek o 4,3%) oraz niższe przychody ze sprzedaży ogłoszeń w wortalach (spadek o 4,9%).  
W grudniu 2013 r. zasięg serwisów grupy Gazeta.pl wśród polskich internautów łączących się z nimi z urządzeń niemobilnych wyniósł 58,5%, a grupa Gazeta.pl znalazła się w pierwszej trójce polskich portali. 
W 4 kw. 2013 r. uruchomiony został nowy serwis na rynku pośrednictwa usług lokalnych – Sir Local. Jest to kolejny krok w budowaniu pozycji na rynku generowania leadów.
RADIO – wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego
Przychody segmentu radiowego10 z reklam2,11 sięgnęły 25,2 mln zł (wzrost o 5,4%), jego wynik EBIT wyniósł 4,3 mln zł (wzrost o 38,7%), a EBITDA operacyjna1 4,9 mln zł (wzrost o 28,9%).
Stacje muzyczne Grupy Agora zmniejszyły swój udział w słuchalności o 0,5 pkt% do 3,9%. 
Z końcem 2013 r. zapadła decyzja o zmianie formatu muzycznego Radia Roxy na rockowy od 1 stycznia 2014 r. Od 31 stycznia 2014 r. stacja nadaje program pod nazwą Rock Radio.
CZASOPISMA – poprawa wyniku operacyjnego
Segment zmniejszył stratę operacyjną na poziomie EBIT4, jak i EBITDA1,4 operacyjna, które wyniosły 1,2 mln zł. Przychody segmentu Czasopisma12 wyniosły 10,3 mln zł (spadek o 30,9%), w tym sprzedaż wydawnictw wyniosła 4,4 mln zł, a przychody z reklam2 wyniosły 5,9 mln zł. Udział czasopism Agory w wydatkach reklamowych w miesięcznikach sięgnął ponad 6,5%. 
Należy pamiętać, że wpływ na porównywalność danych segmentu mają odpisy aktualizujące wartość aktywów, które obciążyły wynik segmentu w 4kw. 2012 r. kwotą 12,4 mln zł. Ponadto wpływ na wyniki segmentu miały m.in. zmiany w portfelu magazynów Agory (sprzedaż Poradnika Domowego i nabycie pisma Dom&Wnętrze).
W 4 kw. 2013 r. segment zaprezentował nową odsłonę magazynów: Cztery Kąty, Avanti, Logo i Dom&Wnętrze. Celem tych działań jest stabilizacja przychodów ze sprzedaży egzemplarzowej oraz ze sprzedaży reklam w tych tytułach.
PROJEKTY SPECJALNE – wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego
W 4 kw. 2013 r. pion zaproponował czytelnikom 23 nowe projekty, w efekcie czego Agora sprzedała 0,2 mln książek i książek z płytami. Przychody pionu wzrosły o 5% i sięgnęły 10,6 mln zł, do czego pozytywnie przyczyniły się m.in. wpływy z księgarni internetowej Publio.pl. Wynik operacyjny EBIT4 pionu wzrósł do poziomu 1,3 mln zł (wzrost o 3,4 mln zł).
METRO – pozytywny wynik operacyjny i nowe inicjatywy przychodowe
Przychody pionu Prasa Bezpłatna13 z reklam2 wyniosły 6,5 mln zł (spadek o 9,7%), a wpływy Metra z ogłoszeń wymiarowych były niższe o 16,5%. Udział tytułu w wydatkach na reklamę w dziennikach wzrósł do 5,5%. Pion Prasa Bezpłatna odnotował zysk na poziomie EBITDA operacyjna1,4 w wysokości 1 mln zł.
W 4 kw. 2013 r. Metro Custom Publishing przygotowało wyjątkową zimową edycję magazynu sportowego dla jednej z największych sieci handlowych w Polsce, w którym, dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii, znalazły się materiały interaktywne.
Grupa Agora w 2013 r. 
Wyniki finansowe w 2013 r. (porównanie r/r):
Dzięki zmniejszeniu kosztów operacyjnych w 2013 r. Grupa poprawiła wynik operacyjny – EBITDA operacyjna wyniosła 104,9 mln zł i wzrosła o 26,1%. Zysk operacyjny Grupy wzrósł do 7,4 mln zł. Zysk netto wyniósł 1,2 mln zł, a zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł 0,5 mln zł. 
Koszty operacyjne netto Grupy wyniosły 1 066,5 mln zł i zmniejszyły się o 7,4%. Jest to pozytywny efekt działań restrukturyzacyjnych wprowadzonych w Grupie w 2012 r., w tym zwolnień grupowych realizowanych w Agorze S.A. Oszczędności na kosztach operacyjnych wynikają głównie z niższych o 7,1% kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników oraz niższych o 19,5% wydatków na reprezentację i reklamę – ich największy spadek miał miejsce w segmentach Prasa Codzienna i Czasopisma. Do zmniejszenia kosztów operacyjnych przyczyniły się również niższe o 4,5% koszty usług obcych, jak również niższe koszty usług produkcyjnych w segmencie Czasopisma i niższe koszty utrzymania systemu w segmencie Reklama Zewnętrzna, dzięki dostosowaniu portfela posiadanych nośników reklamowych do potrzeb rynkowych i niższym kosztom ich utrzymania.
Przychody Grupy Agora w całym 2013 r. wyniosły 1 073,9 mln zł i były niższe o 5,7%. Złożyły się na to niższe o 14,5 % wpływy ze sprzedaży usług reklamowych, które wyniosły 544,6 mln zł oraz wpływy ze sprzedaży wydawnictw w wysokości 134,0 mln zł (spadek o 12,2%). W związku z niższą frekwencją w polskich kinach wartość przychodów ze sprzedaży biletów w kinach sieci Helios zmniejszyła się o 3,7% do kwoty 129,1 mln zł. Pozytywny wpływ na wartość przychodów Grupy w 2013 r. miały rosnące o 23,6%, do kwoty 266,5 mln zł, przychody z pozostałej sprzedaży. Do ich wzrostu przyczyniły się głównie wyższe o 25,5% przychody ze sprzedaży usług poligraficznych oraz przychody z tytułu dystrybucji i koprodukcji filmowej na poziomie 12,7 mln zł. 
Analizując dane Grupy za 2013 r. należy pamiętać, że w 2012 r. koszty operacyjne Grupy były obciążone kosztami związanymi ze zwolnieniami grupowymi, które  wyniosły 9,5 mln zł. Dodatkowo, w czwartym kwartale 2012 r. Grupa dokonała odpisu aktualizującego wartość aktywów w wysokości 17,6 mln zł. Ma to wpływ na porównywalność wybranych pozycji rachunku wyników Grupy.
Perspektywy
RYNEK REKLAMY W 2014 R.
Według szacunków Agory, opartych na dostępnych źródłach danych, w 4kw. 2013 r. wartość wydatków reklamowych ogółem w Polsce wyniosła około 2,1 mld zł i zmniejszyła się o blisko 2,0% w stosunku do 4 kw. 2012 r. 
Była to najniższa kwartalna dynamika ograniczania wydatków na reklamę w Polsce na przestrzeni ostatnich dwóch lat. 
Biorąc pod uwagę pozytywne sygnały płynące z polskiej gospodarki, Spółka szacuje, że w 2014 r. wydatki na reklamę w Polsce mogą wzrosnąć w przedziale od 0% do 2%. Największym beneficjentem odbicia na rynku reklamy będzie telewizja. W opinii Spółki wartość wydatków na reklamę w telewizji wzrośnie od 1% do 4%. Drugim medium, które zyska najwięcej na poprawie sytuacji na rynku reklamy będzie internet. Spółka szacuje, że wydatki w tym segmencie rynku mogą wzrosnąć od 5% do 8%. Wartość budżetów reklamowych realizowanych w radiu zwiększy się od 0% do 3%, a w kinach od 2% do 5%. Wartość wydatków na reklamę zewnętrzną może kształtować się w przedziale: od ich ograniczenia o 1% do wzrostu o 2%.
Z szacunków Spółki wynika, iż reklamodawcy nadal będą ograniczać wydatki na reklamę w prasie. W dziennikach spadki te mogą wynieść od 20% do 24%, a w czasopismach od 9%-13%.
SPRZEDAŻ PRASY W 2014 R. 
W 2014 r. utrzymają się negatywne trendy dotyczące spadku sprzedaży egzemplarzowej dzienników i czasopism w formie drukowanej. Spółka wierzy, iż wprowadzona na początku 2014 r. podwyżka ceny egzemplarzowej Gazety Wyborczej pozwoli na częściowe ograniczenie spadku przychodów ze sprzedaży dziennika. Jednocześnie Spółka pracuje nad rozwojem sprzedaży wydawnictw w formie cyfrowej. Na początku lutego 2014 r. Agora wdrożyła nowy system dostępu do treści cyfrowych Gazety Wyborczej oraz ofertę prenumeraty cyfrowej. W długim terminie działania te powinny przynieść pozytywne efekty w postaci wzrostu sprzedaży wydań cyfrowych dziennika. 
FREKWENCJA W KINACH W 2014 R.
Najistotniejszym czynnikiem wpływającym na frekwencję w polskich kinach jest planowany na dany rok repertuar kinowy. Po przeanalizowaniu dostępnych informacji wydaje się, że liczba sprzedanych biletów w polskich kinach w 2014 r. powinna wzrosnąć w porównaniu z 2013 r. 
KOSZTY OPERACYJNE W 2014 R.
W 2014 r. Grupa planuje realizację projektów rozwojowych w wybranych segmentach biznesowych, które mogą wpłynąć na poziom kosztów operacyjnych. Segmenty, w których będą realizowane największe projekty, to: Prasa Codzienna, Internet i Kino. 
Dalsza transformacja działalności prasowej Agory – poprzez rozwój nowego systemu dostępu do treści cyfrowych Gazety Wyborczej i towarzyszącej mu oferty prenumeraty cyfrowej – może wiązać się ze wzrostem zatrudnienia, a w efekcie wzrostem kosztów wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników. 
W związku ze spodziewanym wzrostem rynku reklamy w 2014 r. Grupa przewiduje możliwość wzmocnienia działów sprzedaży w internecie w celu maksymalizacji wzrostu przychodów. 
Należy pamiętać, że koszty usług obcych zależne są w dużej mierze od kosztów odpłatności za kopie filmowe, powiązanych bezpośrednio z poziomem przychodów ze sprzedaży biletów w kinach, kursu wymiany euro do złotego oraz kosztów pośrednictwa sprzedaży. Dodatkowo, na wzrost tej pozycji kosztowej mogą wpłynąć koszty działalności dwóch nowych obiektów kinowych, których otwarcie jest planowane na pierwszą połowę 2014 r. i realizacja innych projektów rozwojowych. 
author avatar
AGORA S.A.
O autorze